زمینه و هدف: ارزشیابی مهارت های دانشجویان پرستاری نقش حیاتی در تربیت حرفه ای آنان دارد، ولی متاسفانه، کیفیت بسیاری از روش های ارزشیابی کمتر از حد مطلوب است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی (Direct observation of clinical skills-DOPS) و روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری در سال 1395 انجام گرفت. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی، 108 دانشجوی پرستاری سال آخر به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارت های پانسمان، رگ گیری و ساکشن کردن توسط روش DOPS و در گروه کنترل بر اساس روش جاری و روش روتین دانشکده ارزشیابی شد. نهایتا در انتهای مطالعه مهارت های مورد نظر در دو گروه توسط چک لیست بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معنا داری در میانگین نمرات مهارت های پانسمان، رگ گیری و ساکشن کردن بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (001/0p<). نتایج افزایش معناداری در مهارت های ذکر شده در مرحله سوم ارزشیابی در گروه مداخله نشان داد که آزمون آماری ANOVA این افزایش را معنادار نشان داد (001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به ارتقاء مهارت های بالینی در دانشجویان گروه مداخله، پیشنهاد می شود از روش ارزشیابی DOPS به عنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا، عینی و معتبر برای ارزیابی مهارت های بالینی و ارزشیابی یادگیری دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیت های حرفه ای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.