مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

950
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

811
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، 1395

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 9

کلیدواژه

مشاهده مستقیم مهارت های بالینی (DOPS)Q1

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی مهارت های دانشجویان پرستاری نقش حیاتی در تربیت حرفه ای آنان دارد, ولی متاسفانه, کیفیت بسیاری از روش های ارزشیابی کمتر از حد مطلوب است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارت های عملی (Direct observation of clinical skills-DOPS) و روش سنتی بر مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری در سال 1395 انجام گرفت. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی, 108 دانشجوی پرستاری سال آخر به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارت های پانسمان, رگ گیری و ساکشن کردن توسط روش DOPS و در گروه کنترل بر اساس روش جاری و روش روتین دانشکده ارزشیابی شد. نهایتا در انتهای مطالعه مهارت های مورد نظر در دو گروه توسط چک لیست بررسی شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی کای دو, تی مستقل و همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معنا داری در میانگین نمرات مهارت های پانسمان, رگ گیری و ساکشن کردن بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (001/0p<). نتایج افزایش معناداری در مهارت های ذکر شده در مرحله سوم ارزشیابی در گروه مداخله نشان داد که آزمون آماری ANOVA این افزایش را معنادار نشان داد (001/0p<). نتیجه گیری: با توجه به ارتقاء مهارت های بالینی در دانشجویان گروه مداخله, پیشنهاد می شود از روش ارزشیابی DOPS به عنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا, عینی و معتبر برای ارزیابی مهارت های بالینی و ارزشیابی یادگیری دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیت های حرفه ای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جاسمی، مدینه، آهنگرزاده رضایی، سهیلا، همتی مسلک پاک، معصومه، مددی پور، نسیم، و چراغی، روزیتا. (1397). بررسی تاثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری, 1395. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 25(175 )، 1-9. SID. https://sid.ir/paper/10481/fa

    Vancouver: کپی

    جاسمی مدینه، آهنگرزاده رضایی سهیلا، همتی مسلک پاک معصومه، مددی پور نسیم، چراغی روزیتا. بررسی تاثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری, 1395. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1397؛25(175 ):1-9. Available from: https://sid.ir/paper/10481/fa

    IEEE: کپی

    مدینه جاسمی، سهیلا آهنگرزاده رضایی، معصومه همتی مسلک پاک، نسیم مددی پور، و روزیتا چراغی، “بررسی تاثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری, 1395،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 25، no. 175 ، pp. 1–9، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/10481/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button