زمینه و هدف: الگوی خواب دانشجویان به دلیل استرس ناشی از تحصیل و حجم کار آموزشی با سایر همسالان غیر دانشجو متفاوت است. هدف این مطالعه تعیین شیوع کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان ایران بر اساس یک مطالعه متاآنالیز می باشد تا بتواند به عنوان یک معیار نهایی راهنمای سیاستگذاران در این زمینه باشد.روش کار: در این مطالعه متا-آنالیز بانک های اطلاعاتی PubMed، Science Direct، Scopus، Google Scholar، همچنین بانک های اطلاعاتی داخلی بدون محدودیت زمانی تا 15 آبان 1393 مورد بازبینی قرار گرفت. از بین مطالعات انجام شده با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، تعداد 15 مطالعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار Stata نسخه 11 انجام گرفت. از آزمون های Begg و Egger برای تعیین تورش انتشار و آزمون Q و شاخص I2 جهت بررسی عدم تجانس استفاده شد. جهت بررسی اثرات عوامل بالقوه موثر در ناهمگونی از متارگرسیون استفاده گردید.یافته ها: تعداد کل نمونه در 15 مطالعه بررسی شده 3260 نفر بود. آزمون های Begg و Egger با مقدار P-value به ترتیب برابر 0.88 و 0.15 نشان دهنده عدم وجود سوگرایی انتشار بود. آزمون کوکران و شاخص I2 نشان دهنده عدم تجانس بین نمونه های مورد مطالعه بود (Q=975.26، p<0.001 و I2=98.6). شیوع کلی کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان ایران بر مبنای مدل تصادفی 56.0 درصد با فاصله اطمینان 95% (43.2-68.7) به دست آمد.نتیجه گیری: با توجه به شیوع بالای کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان و افزایش آن در سال های گذشته، تشخیص عوامل تاثیر گذار، اقدامات مداخله ای و پیشگیرانه و برگزاری جلسات آموزشی به منظور آموزش در خصوص اهمیت خواب و مهارت های مدیریت زمان در دانشجویان ضروری به نظر می رسد.