Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

موسی پور نعمت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    1-4
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    701
  • دانلود: 

    464
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 701

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 464 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    5-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2327
  • دانلود: 

    1215
چکیده: 

برنامه درسی از پیش تعیین شده توسط اندیشمندان زیادی مورد نقد قرار گرفته است. در اثر این نقد، مفهوم دیگری به نام برنامه درسی روئیدنی به وجود آمده است. این مفهوم از برنامه درسی درباره ویژگی های برنامه درسی از پیش تعیین شده از قبیل اختیار رویکرد خطی و ثابت در برنامه ریزی درسی، به تامل نقادانه می پردازد. همچنین عمق و غنای پژوهش برنامه درسی را افزایش داده و در نتیجه عمل برنامه درسی را در جهت تقویت خلاقیت دانش آموزان سازگار می کند. از مهمترین خصوصیات این نوع برنامه درسی، «داشتن ماهیت تجربی»، «محرک خلاقیت»، و «ارتباط با زندگی» است. در این مقاله با اتکاء بر روش تحلیلی - مفهومی، ابتدا مفهوم برنامه درسی روئیدنی و تفاوت های آن با برنامه درسی از پیش تعیین شده بررسی شده سپس مفروضات اساسی، ویژگی های مهم و استلزامات اجرایی این نوع برنامه درسی مورد بحث قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2327

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1215 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    27-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1462
  • دانلود: 

    826
چکیده: 

در این مقاله از منظری انتقادی به محتوای سند برنامه درسی ملی در حوزه آموزش زبان های خارجی پرداخته و می کوشیم به این پرسش پاسخ گوئیم که سند مذکور در بخش آموزش زبان خارجی (به طور خاص زبان انگلیسی) تا چه میزان محقق کننده اهداف کلان تعیین شده در اسناد فرادستی تر مانند سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، سند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول راهبردی نظام تعلیم و تربیت می باشد و تحقق این اهداف مستلزم چه پیش نیازها و مقتضیاتی است. در انجام این تحقیق ابتدا بخش های مرتبط با موضوع آموزش زبان های خارجی در اسناد ذکر شده استخراج و سپس میزان انطباق برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری زبان های خارجی از نگاشت نهایی (نگاشت چهارم) این برنامه با اسناد کلان و چالش های محتمل فراروی اجرای این بخش از سند به بحث گذاشته شد. نتایج نشان داد که برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری زبان های خارجی کوشیده است اهداف تعیین شده در اسناد فرادستی را تا حد زیادی تامین نماید (برای مثال با تاکید بر استفاده از رویکرد ارتباطی و تدریس هر چهار مهارت زبانی) اما تمهید برخی پیش نیازها و تدابیر جهت اجرای بهینه این سند در مقام عمل ضروری می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1462

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 826 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    45-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5576
  • دانلود: 

    2760
چکیده: 

در این تحقیق با استفاده از روایت های یک معلم در اولین سال خدمتش در مدرسه عشایری، فرهنگ یادگیری این مدرسه بررسی شده است. این تحقیق، تحقیقی روایی است که به انگاره تحقیقات کیفی و تفسیرگرانه تعلق دارد. منبع داده های این تحقیق، خاطرات اولین سال آموزگاری معلمی در مدرسه عشایر کوچ روست که به صورت روزانه در تمام سال تحصیلی نوشته شده است. تحلیل داده ها نشان می دهد که یادگیری دانش آموزان و تنبیه بدنی، دغدغه اصلی معلم عشایری است. در تفسیر این موضوع، پاره ای از ویژگی های سبک زندگی عشایر و برنامه درسی مدرسه که دارای ناهمخوانی هستند و در آموزش معلم عشایر ایجاد اخلال می کند بحث و بررسی شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5576

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2760 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عصاره علیرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    67-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1941
  • دانلود: 

    1481
چکیده: 

درباره جهانی شدن و آثار آن بر تعلیم و تربیت بحث ها و نظریات فراوانی بیان گردیده است. پریستلی (2002 به نقل از ریچ 1992) معتقد است جهانی شدن تاثیر شگرفی بر توانمندی و ظرفیت دولت و ملت در صورت بندی خط مشی های برنامه درسی گذاشته است. در مطالعه حاضر که با روش تحلیلی - اسنادی صورت گرفته است با توجه به تئوری های جهانی شدن و رابطه آنها با تعلیم و تربیت، برنامه درسی و برنامه درسی ملی، چگونگی بهره گیری از مزایای جهانی شدن در عین وفاداری به معیارهای بومی، هویت های فرهنگی و فلسفه اعتقادی - ارزشی جامعه ایرانی مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده است تا به ویژه برای آموزش و پرورش کشورمان از منظر ارائه برنامه درسی ملی راهی برای جهانی شدن و بومی ماندن در برنامه های درسی جستجو نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1941

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1481 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    95-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    894
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان کم توان ذهنی در محیط کلاس درس از دیدگاه اولیا، معلمان و متخصصان اجرا شد. بدین منظور دیدگاه 151 نفر از اولیا، 144 نفر از معلمان و 42 نفر از متخصصان مورد مطالعه قرار گرفت. برای نمونه گیری از جامعه اولیا و معلمان از روش نمونه گیری خوشه ای و برای نمونه گیری از جامعه متخصصان از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته شناسایی مهارت های اجتماعی بود. پس از تهیه پرسشنامه اولیه، مطالعه مقدماتی و محاسبه شاخص های روانسنجی، پرسشنامه نهایی با 29 گویه بر اساس مقیاس لیکرت تنظیم و در اختیار افراد مورد مطالعه قرار گرفت. در پایان، با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی، مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان کم توان ذهنی را در 29 مهارت مشخص کرد. همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات اولیا، معلمان و متخصصان تفاوت معناداری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 894

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    115-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1398
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    25
  • صفحات: 

    115-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6916
  • دانلود: 

    2518
چکیده: 

هدف این مقاله تحلیل برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی از منظر فرهنگی است. نگارندگان تلاش کرده اند تحلیلی کیفی از نگاه فرهنگی بلندمدت و بازتاب های کوتاه مدت آن در برنامه درسی ریاضی ارائه کنند. داده های این پژوهش از کتاب های درسی دوره ابتدایی، کتاب های راهنمای معلم، و اسناد سیاستگذاری شامل اهداف آموزشی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش جمع آوری شده است. تحلیل محتوای داده ها نشان می دهد دغدغه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در قالب آموزش ریاضی در مساله ها و تمرین های کتاب های درسی گنجانده شده اند. عمده ترین موضوعات (تم های) بدست آمده شامل تساوی و شمول، تفکیک، تحرکات ملی، دین، و ملت و هویت فرهنگی است، اگر چه موضوعات دیگری نیز وجود داشته که به جهت محدود کردن مقاله به موارد دیگر اشاره ای نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button