Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Toloo-e-Behdasht

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1095
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Toloo-e-Behdasht

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    955
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 955

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2534
  • دانلود: 

    805
چکیده: 

مقدمه: در مسیر نیل به رضایت، آرامش و شکوفایی نوع بشر مشکلات و موانع متعددی وجود دارد. برخی از این موانع ناشی از جهل و نادانی بوده و خودساخته هستند. یکی از مهم ترین موانع و مشکلات که سلامت و کارایی نسل فعلی بشر را به شدت به مخاطره انداخته اعتیاد (وابستگی) به مواد مخدر است. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر درمان شناختی- رفتاری در افزایش انگیزش پیشرفت دانشجویان وابسته به مواد مخدر و کاهش عود اعتیاد در آنان می باشد.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل می باشد. جامعه آماری عبارت از کلیه دانشجویان معتادی بود که برای درمان و ترک اعتیاد به مراکز درمانی شهر یزد مراجعه می کردند. در آغاز، 30 نفر ازمیان آنها به صورت تصادفی انتخاب گردیدند و این افراد شامل کسانی می شدند که تست مرفین آنها همگی مثبت نشان داده شد. سپس در سه گروه ده نفری شامل گروه آزمایشی، گروه کنترل و گروه بی اثر تقسیم شدند. قبل از اجرای مداخله درمانی همه افراد سه گروه به آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. بعد از مداخله درمانی نیز افراد سه گروه مجددا به آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید.یافته ها: نتایج بر اساس داده های آماری با درجه آزادی 2 و در سطح a=0.001 نشان داد  (X2=13.33)که درمان شناختی- رفتاری، در کاهش میزان عود اعتیاد دانشجویان معتاد موثر بوده و توانسته از بازگشت آنها به مصرف مجدد مواد مخدر جلوگیری نماید.نتیجه گیری: در مجموع با توجه به داده های به دست آمده مبنی بر تاثیر مثبت درمان شناختی- رفتاری در کاهش عود بیماران مورد مطالعه و افزایش انگیزش پیشرفت آنان در عرصه های مختلف زندگی از جمله تحصیل و کار توصیه می شود تا از این روش در مراکز درمانی در راستای کاهش عود اعتیاد و افزایش انگیزش پیشرفت توسط افراد مجرب و کار آزموده استفاده گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2534

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    12-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1248
  • دانلود: 

    268
چکیده: 

مقدمه: بیماری آرتروز از جمله بیماری های شایع هم در کشورهای پیشرفته هم در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران است. در مطالعات جمعیتی شیوع آرتروز زانو 15.3% در جمعیت بالای 15 سال نشان داده شد. با توجه به مسن تر شدن جوامع اهمیت روزافزونی به عنوان یک موضوع بهداشتی عمومی پیدا نموده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس مدل رفتار برنامه ریزی شده بر پیشگیری از آرتروز زانو در معلمان زن مقطع ابتدایی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش مداخله ای از نوع نیمه تجربی بود. جامعه مورد مطالعه 114 نفر ازمعلمان زن مقطع ابتدایی بود که به روش تصادفی وارد مطالعه شدند و به دوگروه مداخله و غیرمداخله تقسیم شدند. پرسشنامه محقق ساخته از طریق خود گزارش دهی تکمیل شد. بر اساس نتایج اولیه، محتوای آموزشی تدوین و در گروه مداخله ارائه گردید. دوماه بعد از اجرای برنامه آموزشی، پس آزمون انجام شد. داده ها توسط SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شد. به دلیل نرمال نبودن توزیع داده ها از آزمون های ناپارامتریک استفاده گردید.یافته ها: سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده (نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتار درک شده) با هم توانستند که 37 درصد قصد و 43 درصد رفتار را پیش بینی کنند. در این میان نقش هنجارهای ذهنی (b=0.56) در پیش بینی قصد بیش از سایر سازه ها بود. بعد از اجرای برنامه آموزشی میانگین نمره کنترل رفتاری درک شده از 4.05±32.50 به 5.66±34.82 افزایش یافته است.مهمترین موانع اتخاذ رفتارهای پیشگیری از آرتروز زانو "نداشتن فعالیت بدنی منظم" و "عدم استفاده از توالت فرنگی" عنوان گردید.نتیجه گیری: مطالعه حاضر اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده را در پیش بینی قصد و به کارگیری رفتارهای پیشگیری کننده از آرتروز زانو را در معلمان زن تایید می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 268 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    612
  • دانلود: 

    114
چکیده: 

مقدمه: توکسوپلاسموز عفونت مشترک بین انسان و حیوانات است که دارای گستردگی جغرافیایی وسیعی در سطح جهان می باشد. ابتلا خانم ها در سنین کودکی به این بیماری باعث ایجاد مصونیت در برابر ابتلا مجدد در سنین باروری و جلوگیری از عوارض آن خصوصا سقط جنین و توکسوپلاسموز مادرزادی می گردد. این مطالعه به منظور تعیین شیوع آنتی بادی ضد توکسوپلاسما گوندئی به روش سرولوژیک در بین خانم های مراجعه کننده به آزمایشگاه رفرانس کاشان طی سالهای 90-86 انجام شد.روش بررسی: این بررسی یک مطالعه توصیفی است که در آن 434 نفر خانم مراجعه کننده به آزمایشگاه رفرانس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در طی سالهای 91-86 مورد مطالعه قرار گرفتند. از خانمهای مذکور 2 سی سی خون محیطی گرفته شد و پس از جداسازی سرم، نمونه ها با استفاده از روش الیزا از نظر وجود آنتی بادی های اختصاصی IgG و IgM مورد بررسی و تیتراسیون قرار گرفتند.یافته ها: از مجموع 434 خانم بررسی شده با روش الیزا در این مطالعه 311 نفر (71.66%) فاقد آنتی بادی و 123 نفر (28.34%) دارای آنتی بادی اختصاصی ضد توکسوپلاسما از نوع  IgGبودند (بیش از(10 IU/ML  از این تعداد 7 نفر (1.6%) همزمان دارای آنتی بادی اختصاصی از نوع IgM (بیش از (1.1 IU/ML نیز بودند. توزیع سنی افراد سرم مثبت (IgG+) نشان داد که بیشترین میزان شیوع آنتی بادی با 46.3% در گروه سنی 35-25 و 26% در گروه سنی 45-35 سال بود. 36.3% خانم های سرم مثبت از نظر IgG دارای مقدار 50-10 واحد بین المللی آنتی بادی بودند. پنج نفر (4.1%) دارای مقدار آنتی بادی بیش از 250 واحد بودند.نتیجه گیری: در مطالعه حاضر مشخص گردید که در 71.66% از خانم های مراجعه کننده آنتی بادی علیه توکسوپلاسما وجود ندارد که رقم بسیار بالایی است و می توان نتیجه گرفت که درصد زیادی خانمهای سنین باروری در شهر کاشان مستعد ابتلا به عفونت حاد توکسوپلاسموز می باشند بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به این عفونت بخصوص در دوران بارداری باید آموزشها و توصیه های لازم بهداشتی داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 114 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    33-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2443
  • دانلود: 

    554
چکیده: 

مقدمه: بر اساس مطالعات انجام شده، حدود 90 درصد حوادث ناشی از کار در اثر رفتارهای ناایمن و خطای انسانی روی می دهند. لذا در سالهای اخیر، استفاده از تکنیک های ایمنی مبتنی بر رفتار با هدف کاهش حوادث، گسترش زیادی پیدا کرده است.روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد، رفتارهای ناایمن کارگران یک شرکت خودروسازی با استفاده از مشاهده و روش نمونه گیری ایمنی مورد بررسی قرار گرفت. در فاز اول پس از تعریف انواع رفتارهای ناایمن، برای تعیین میزان و انواع آنها،  115کارگر انتخاب و تعداد 9200 مشاهده انجام گردید. متغیرهای دموگرافیگ مرتبط با کارگران با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. در فاز دوم پس از مدت 3 ماه از انجام مداخلات، شامل آموزش کارگران و سرپرستان، نصب علایم ایمنی و استفاده از تنبیه و تشویق، مشاهدات تکرار گردید.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که در فاز اول رفتارهای ناایمن کارگران 13.09 درصد و در فاز دوم به 9.04 درصد کاهش یافت. از میان این رفتارها، عدم استفاده از وسایل حفاظت فردی و وضعیت ارگونومیکی نامناسب بیشترین فراوانی را دارا بود. میان تعداد رفتارهای ناایمن و سابقه حادثه قبلی (P=0.001) و سطح تحصیلات (P=0.04) ارتباط معناداری مشاهده شد. اما میان تعداد رفتارهای ناایمن با متغیرهای سن، سابقه کار، تعداد افراد تحت تکفل ارتباط معناداری مشاهده نگردید.نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد توسعه گرایش ایمنی مبتنی بر رفتار، یکی از راهکارهای اصلی کاهش رفتارهای ناایمن و در نتیجه آن کاهش نرخ وقوع حوادث، در صنایع کشور می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2443

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    43-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    973
  • دانلود: 

    223
چکیده: 

مقدمه: مدیریت دانش یکی از دستاوردهای بزرگ عصر اطلاعات و دانش می باشد و تحقیقات نشان می دهد که فرهنگ دانش محور مهمترین عامل در موفقیت دانش است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مولفه های فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش در بیمارستان های آموزشی درمانی افضلی پور شهر کرمان انجام گرفت.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی بوده و به صورت مقطعی و کاربردی در سال 1391 در بیمارستان آموزشی درمانی افضلی پور شهر کرمان انجام گرفت. جامعه آماری کلیه کارکنان اداری و پاراکلینیک بیمارستان افضلی پور بودند که از بین آن ها 86 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه بسته جمع آوری و با آزمون همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار اماری spss 17 مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: اکثر افراد تحت بررسی در این بیمارستان وضعیت فرهنگ سازمانی را با میانگین نمره 3.07، متوسط ارزیابی کردند. بیشترین امتیاز مربوط به مولفه فرهنگ انطباق پذیری با میانگین نمره 3.18 و کمترین امتیاز مربوط به مولفه فرهنگ مشارکتی با میانگین نمره 2.97 حاصل شد. مدیریت دانش نیز از سوی پاسخ دهندگان با کسب میانگین نمره (2.37) در وضعیت نامطلوب قرار گرفت. در نهایت رابطه آماری معناداری بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش با ضریب همبستگی r=0.56 به دست آمد بنابراین با بهبود فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش هم بهبود می یابد و همچنین تک تک مولفه های فرهنگ سازمانی نیز بر مدیریت دانش اثر گذارند.نتیجه گیری: رابطه آماری معنادار بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش، زمینه ساز تغییرات موفقیت آمیز در بیمارستان ها خواهد بود و مدیران را در پیش بینی نظام مند الویت های تغییر و تدوین بهتر استراتژی ها برای اجرای موفقیت آمیز تکنیک ها و فرایندهای مدیریت یاری خواهد رساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 973

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 223 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    54-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    984
  • دانلود: 

    191
چکیده: 

مقدمه: شیوع عفونت های انگلی در بسیاری از کشورها بخصوص در کشورهای درحال توسعه به عنوان یک معضل بهداشتی مطرح بوده و بیماریهای انگلی روده ای تاثیر نامطلوبی روی کیفیت زندگی مردم دارند. معلولین ذهنی- جسمی که در موسسات شبانه روزی نگهداری می شوند به دلایل متعددی ازجمله تماس نزدیک با یکدیگر، عدم امکان مراقبت از خود در سطح قابل قبول و نیز عدم رعایت موازین بهداشت فردی در معرض خطر ابتلا به این عفونتها می باشند. هدف از این مطالعه تعیین میزان شیوع انگل های روده ای در جامعه ناتوانان ذهنی مرکز الزهرا شهرستان تفت می باشد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی و به روش نمونه گیری در دسترس بر روی 129 نفر از ناتوانان ذهنی تحت پوشش مرکز بهزیستی شهرستان تفت در تابستان 1393 انجام شد. از هر فرد نمونه مدفوع صبحگاهی تهیه و با روش های لام مستقیم، روش تغلیظی فرمالین- اتر و رنگ آمیزی ذیل نلسون اصلاح شده جهت بررسی انگل های روده ای مورد آزمایش میکروسکوپی قرار گرفت. داده ها با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS و با آزمون کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.یافته ها: بر اساس یافته های بدست آمده در این مطالعه از 129 معلول مورد مطالعه در این بررسی، 48.1% پسر و بقیه دختر بودند. در این مطالعه در مجموع 55 مورد (42.6%) حداقل به یکی از انگلهای روده ای آلوده بودند. میزان آلودگی به انگلهای روده ای به شرح زیر بودند: کیلوماستیکس مسنیلی 8 مورد (6.2%)، کیست ژیاردیا لامبلیا 17 مورد (13.2%)، کیست انتاموبا کلی 22 مورد (17%)، بلاستوسیستیس هومینیس 4 مورد (3.1%)، یداموبا بوتچلی 3 مورد (2.3%) و اندولیماکس نانا 1 مورد (0.8%). آزمون X2 نشان داد که توزیع انواع آلودگی های انگلی با متغیر جنس رابطه آماری معنی داری ندارد (p>0.05).نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که میزان آلودگی به تک یاخته های روده ای به ویژه برخی گونه های بیماریزا بالاتر از حد انتظار می باشد. تلاش بیشتر برای بهبود و ارتقاء سطح بهداشت و تشخیص به موقع و درمان افراد آلوده می تواند انتقال این عفونتها را در بین جمعیت عقب مانده های ذهنی محدود نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 984

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 191 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    63-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1190
  • دانلود: 

    166
چکیده: 

مقدمه: مهمترین اثر مواد آلی طبیعی موجود در آب، واکنش با گندزداها و ایجاد محصولات جانبی گندزدایی بوده که اکثرا سرطان زا هستند. فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته (AOPs) روشهای متداولی برای حذف مواد آلی از محلول های آبی می باشند. کاربرد تابش پرتوهای پرانرژی الکترونی یکی از انواع روش های اکسیداسیون پیشرفته است. لذا در این مطالعه، کارایی فرآیند اکسیداسیون کاتالیتیکی تابش پرتوهای پرانرژی الکترونی توام با پرسولفات پتاسیم در حذف اسید هیومیک از محلولهای آبی مورد بررسی قرار گرفته است.روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه تجربی است که در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است. در این تحقیق، اثر(4-10 pH) ، غلظت اولیه پرسولفات پتاسیم (0.1-0.5mmol/100cc)، دوزهای جذبی متفاوت پرتوهای پرانرژی الکترونی(1-15kGy)  و غلظت اولیه اسید هیومیک (10-50mg/l) مورد بررسی قرار گرفت. پرتودهی الکترونی با استفاده از شتاب دهنده الکترون مدل TT200 انجام گرفت و غلظت باقیمانده اسید هیومیک در نمونه ها توسط اسپکتروفتومتر در طول موج 254 نانومتر تعیین گردید.یافته ها: بر اساس نتایج، تغییر pH دارای تاثیر جزئی بر روی کارایی حذف اسید هیومیک است. بطور میانگین با افزایش pH از 4 به 10، راندمان حذف اسید هیومیک از 72.59% به 73.36% رسیده بود. نتایج نشان داد که با افزایش دوز جذبی از 1 به 15 کیلوگری، کارایی حذف اسید هیومیک افزایش می یابد. بر اساس نتایج با افزایش غلظت پرسولفات، راندمان حذف اسید هیومیک افزایش یافته است بطوری که برای دوز جذبی 3 کیلوگری با افزایش غلظت پرسولفات پتاسیم از 0.1mmol/100cc به0.5mmol/100cc ، راندمان حذف از 69.43 به 83.82 افزایش یافته بود. آزمایشات سینتیک نشان داد که تجزیه اسیدهیومیک با استفاده از تابش پرتوهای پرانرژی الکترونی از سینتیک درجه دوم پیروی می کند.نتیجه گیری: داده های حاصل از این تحقیق نشان داد که محلول آبی حاوی اسید هیومیک بطور موثری توسط پرتوهای پرانرژی الکترونی تجزیه می شود. افزودن پتاسیم پرسولفات قادر به بهبود قابل توجه ای در کارایی فرآیند حذف هیومیک اسید در حضور پرتوهای پرانرژی الکترونی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

Toloo-e-Behdasht

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2015
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (49)
  • صفحات: 

    77-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    281
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Since aflatoxin can lead to cirrhosis, hepatitis, and liver cancer, its removal from and adsorption in the foodstuff is very important. The aim of this study was to design and synthesize nanocellulose improved by vitamin A and to evaluate its capability for aflatoxin adsorption.Methods: First, nanocellulose was synthesized by acid hydrolysis and was improved by vitamin A through cross-linker. Then, to study the structure and to confirm improvement, scanning electron microscopy and furrier transform infra-red spectroscopy were used respectively. In the next step, the quantity of aflatoxin adsorption was evaluated at different temperatures, times, pHs, and concentrations. Also, to study the molecular aspect of aflatoxin adsorption, the molecular simulation software was used.Results: The characterization results showed that improved nanocellulose was nanowire with the height of 100 and weight of 5 nm, and the improvement was confirmed by spectroscopy. This study demonstrated that increase in temperature and time leads to increase in adsorption, however, increase of pH leads to the decrease of adsorption. Computer simulation showed aflatoxin and improved nanocellulose adsorption and stabilization after 1 ns.Conclusions: This research revealed that aflatoxin can be adsorbed by nanocellulose improved by vitamin A. The adsorption proved to be temperatures, times, pH, and concentration dependent.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 281

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    89-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2604
  • دانلود: 

    623
چکیده: 

مقدمه: استرس یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد افراد است که می تواند سلامت آنها را به خطر بیاندازد. شغل معلمی به عنوان یکی از مشاغل استرس زا در جهان شناخته شده است. اضطراب از بیماری های ناشی از استرس می باشد. پژوهش ها نشان می دهد که بین استرس و اضطراب رابطه مستقیم وجود دارد. اضطراب معلم کیفیت تدریس را تحت تاثیر قرار داده و مانع از ارتباط مستمر بین معلم و دانش آموز در حین تدریس می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب معلمان بود.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 نفر از معلمان 8 دبیرستان (پسرانه/دخترانه) شهرستان میبد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای با دو بخش اطلاعات دموگرافیک و مقیاس اضطراب موقعیتی- شخصیتی اشپیل برگر بود. برنامه مداخله شامل 5 جلسه آموزش مدیریت استرس بود. پیش آزمون قبل از مداخله و پس آزمون دوماه بعد از مداخله انجام شد. داده ها، با استفاده از آزمونهای تی و آنالیز واریانس در نرم افزار SPSS16، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره اضطراب شخصیتی معلمان قبل از مداخله 7.33±38.74 (امتیاز کل 80) و بعد از مداخله 6.56±38.53 و نمره اضطراب موقعیتی آنها قبل از مداخله7.10 ±40.65 (امتیاز کل 80) و پس از مداخله6.90 ±38.87 بود. برنامه آموزشی در کاهش اضطراب شخصیتی معلمان موثر نبود (p=0.70)، اما نمره اضطراب موقعیتی بعد از مداخله معنی دار بود (p=0.019)، بدین صورت که درصد افراد با اضطراب موقعیتی متوسط از 34.4 به 28.7 کاهش یافت. همچنین تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر اضطراب موقعیتی و شخصیتی افراد بر حسب سن، جنس، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس یکسان بود.نتیجه گیری: نظر به سطح بالای اضطراب در معلمان و ضرورت انجام برنامه های مداخله ای، آموزشهای مدیریت استرس مبتنی بر برنامه در کاهش اضطراب موفق هستند. این برنامه ها که به صورت گام به گام به فرد ارائه می شوند امکان شناخت فرد را از محیط و عوامل استرس زای آن فراهم ساخته و در نهایت میزان استرس و به دنبال آن اضطراب افراد کاهش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 623 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    101-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1109
  • دانلود: 

    176
چکیده: 

مقدمه: عدم کنترل صحیح جیوه آلوده کننده مربوط به آمالگام دندانی می تواند با انتشار بخار جیوه در فضای کار و تجاوز از اندازه های استاندارد، مشکلاتی در سلامتی کارکنان دندانپزشکی ایجاد کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان آگاهی و نگرش دندانپزشکان عمومی شهر یزد و دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد بهداشت جیوه در سال 1393 انجام شد.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی، پرسشنامه ای (که پایایی و روایی آن از طریق تست های آماری و نظر کارشناسان تایید شد.) بین 87 دندانپزشک که به روش نمونه گیری تصادفی ساده و 29 دانشجوی سال آخر که به صورت سرشماری انتخاب شده بودند، توزیع گردید. این پرسشنامه شامل سه بخش: اطلاعات دموگرافیک، سوالات مربوط به آگاهی و سوالات مربوط به نگرش نسبت به رعایت بهداشت جیوه در محل کار بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری 16  SPSSو آزمونهای Mann-Whitney وKruskal-Wallis  استفاده شد.یافته ها: میانگین نمره آگاهی دندانپزشکان و دانشجویان سال آخر دندانپزشکی به ترتیب 2.1±4.7 و 1.8±6.7 (از 12 نمره) بود، که این اختلاف از نظر آماری معنی دار می باشد(P=0.0001) . میانگین نمره نگرش دندانپزشکان و دانشجویان سال آخر دندانپزشکی به ترتیب 2.01±13.8 و 1.5±13.9 (از 20 نمره) بود، اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود(P=0.088) .نتیجه گیری: نتایج نشان داد دندانپزشکان آگاهی و نگرش متوسط و دانشجویان سال آخر دندانپزشکی آگاهی ضعیف و نگرش متوسطی نسبت به رعایت بهداشت جیوه در محل کار خود داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 176 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    110-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    887
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

مقدمه: عوامل محیطی، اجتماعی مانند گروه های دوستی وپرداختن به ورزش میزان لذت را در افراد افزایش داده و انسان را متحول می سازد گروههای دوستی و فعالیت های بدنی و ورزش می توانند عامل موثری در تسریع اجتماعی شدن و تحول روانی، اجتماعی نوجوانان و جوانان باشند. دانشگاه و مدرسه در پیوستن دانشجویان و دانش آموزان به گروه های دوستی و تیم های ورزشی و در نتیجه به عنوان عاملی پویا در رشد و تکامل اجتماعی نقش دارند.هدف این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان در مورد اثرات گروههای دوستی وورزش برآموزش و یادگیری و به عبارتی تعلیم و تربیت می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی،مقطعی،در جامعه دانشجویان دانشگاه یزد درسال تحصیلی 91-1390 انجام شده است. به این منظور 406 نفر از دانشجویان به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه محقق ساخته ای که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 82.7% در صد محاسبه گردید پاسخ دادند. به منظور توصیف داده ها از شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و برای آزمون فرضیه ها از آزمون های کای اسکوئر و آزمون همبستگی پیرسون، آزمون τ و آنووا یک طرفه استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد 88 در صد دانشجویان معتقد به نقش زیاد و خیلی زیاد تاثیر عامل گروه های دوستی و 78.2 درصد آنها معتقد به نقش زیاد و خیلی زیاد تاثیر عامل ورزش بر روند رشد تعلیم و تربیت می باشند که تاثیر عوامل مذکور از نظر آماری معنادار می باشند(p≤0.01) . از بین متغیرهای دموگرافیک فقط وضعیت تاهل با گروههای دوستی و ورزش و شغل مادر با گروه دوستی رابطه معنی داری دارند و در هیچکدام دیگر از متغیرها با عوامل اجتماعی مذکور رابطه معنی داری مشاهده نگردید.نتیجه گیری: دیدگاه دانشجویان نشان داد عوامل گروههای دوستی و ورزش بر تعلیم و تربیت تاثیرگذاری بسیار بالایی داشته که نهایتا به بهبود روابط اجتماعی می انجامد و امکان یادگیری را در گروههای متفاوت افزایش می دهد و تقویت گروههای دوستی و تیم های ورزشی در محیطهای آموزشی تاثیر بسیار مهم در اجتماعی نمودن نوجوانان و جوانان دارد که تسهیل کننده کسب مهارت های زندگی و فرایند یادگیری است و در نتیجه موجب رشد تعلیم و تربیت افراد جامعه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 887

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    123-137
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    970
  • دانلود: 

    235
چکیده: 

مقدمه: منابع آب زیرزمینی به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی در مناطق خشک و نیمه خشک، محسوب می شوند، از این رو حفاظت کیفی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرفی پایش و بررسی کیفیت آب زیرزمینی مشکل و هزینه بر می باشد، لذا استفاده از روش های درون یابی، ضرورری به نظر می رسد.روش بررسی: در این تحقیق توصیفی، تغییرات مکانی و زمانی برخی از پارامترهای کیفی آب زیرزمینی دشت کوهپایه- سگزی اصفهان شامل Ec،TDS  و Na در دوره آماری 1389-1374، مورد بررسی قرار گرفته و میزان و جهت تغییرات این پارامترها، مشخص شده است. بدین منظور ابتدا چهارروش زمین آماری و قطعی قابل اجرا در محیط  ArcGIS9.3یعنی کریجینگ، کوکریجینگ، تابع شعاع محور و عکس فاصله وزنی، مورد بررسی قرار گرفت. سپس بهترین تابع و توان برای هر یک از چهار روش ذکر شده و بهترین روش برای هر پارامتر در هر سال دوره آماری بر اساس کمترین میزان ریشه میانگین مربعات خطا (RMSE)، انتخاب گردید. در نهایت نقشه های پهنه بندی پارامترها در محیط ArcGIS9.3، ترسیم گردید.یافته ها: نتایج به دست آمده نشان می دهد که برای هر سال و هر پارامتر روشی خاصی با تابع یا توانی خاص، بهترین نتیجه را دارد و روند منظمی در آنها وجود ندارد، اما در سال های بعد از سال 1383، روش های کریجینگ و کوکریجینگ، نتایج بهتری نسبت به دیگر روش ها داشته اند.نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان می دهد که کیفیت منابع آبی دشت کوهپایه- سگزی در سال 1389 نسبت به سال 1374، کاهش چشمگیری یافته است. بیشترین میزان تغییرات نیز در مناطق نزدیک به رودخانه زاینده رود رخ داده است به طوریکه در مناطق جنوبی دشت کانون های بحرانی ظاهر شده است، که این خود گواه بر نقش موثر این رودخانه بر سفره های مسیر خود می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 235 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طلوع بهداشت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (مسلسل 49)
  • صفحات: 

    138-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1079
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

مقدمه: حرفه پرستاری تنیدگی زاست و فشار روانی آن می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود اما ادراک متفاوت از یک رویداد تنیدگی زا می تواند این رابطه را تعدیل کند. هدف پژوهش بررسی فرسودگی شغلی پرستاران بخش هایICU ، اورژانس و جراحی و ارتباط آن با تنیدگی ادراک شده است.روش بررسی: پژوهش توصیفی تحلیلی و مقطعی است. جامعه پژوهش کلیه پرستاران زن و مرد شاغل در بخش هایICU ، اورژانس و جراحی چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در شهر ساری بودند (N=18). نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 120 نفر تعیین شد که از پرستاران بخش های ICU، اورژانس و جراحی به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه های فرسودگی شغلی و تنیدگی ادراک شده بودند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل واریانس یکراهه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین فرسودگی شغلی پرستاران بخش های ICU، اورژانس و جراحی وجود ندارد (P=0.191, F=1.683). بین فرسودگی شغلی و ادراک مثبت از تنیدگی رابطه منفی و معنادار (R=-0.307، P=0.001)، بین فرسودگی شغلی و ادراک منفی از تنیدگی رابطه مثبت و معنادار (R=0.404، P=0.000) وجود داشت. همچنین ادراک منفی از تنیدگی بالاترین سهم (b=0.333) را در تبیین فرسودگی شغلی داشت.نتیجه گیری: شیوه های ارزیابی فرد نقش کلیدی در تعدیل تنش های تجربه شده در محیط کار را دارد لذا شناسایی افرادی که ادراک منفی از تنیدگی های شغلی دارند به منظور تغییر ارزیابی منفی آنان از موقعیت تنیدگی زا می تواند در کاهش فرسودگی شغلی و افزایش کیفیت خدمات پرستاری ارائه شده موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1079

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button