مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,579
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,055
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 100

چکیده

 مقدمه: استرس یکی از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد افراد است که می تواند سلامت آنها را به خطر بیاندازد. شغل معلمی به عنوان یکی از مشاغل استرس زا در جهان شناخته شده است. اضطراب از بیماری های ناشی از استرس می باشد. پژوهش ها نشان می دهد که بین استرس و اضطراب رابطه مستقیم وجود دارد. اضطراب معلم کیفیت تدریس را تحت تاثیر قرار داده و مانع از ارتباط مستمر بین معلم و دانش آموز در حین تدریس می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب معلمان بود.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 نفر از معلمان 8 دبیرستان (پسرانه/دخترانه) شهرستان میبد که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای با دو بخش اطلاعات دموگرافیک و مقیاس اضطراب موقعیتی- شخصیتی اشپیل برگر بود. برنامه مداخله شامل 5 جلسه آموزش مدیریت استرس بود. پیش آزمون قبل از مداخله و پس آزمون دوماه بعد از مداخله انجام شد. داده ها, با استفاده از آزمونهای تی و آنالیز واریانس در نرم افزار SPSS16, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره اضطراب شخصیتی معلمان قبل از مداخله 7.33±38.74 (امتیاز کل 80) و بعد از مداخله 6.56±38.53 و نمره اضطراب موقعیتی آنها قبل از مداخله7.10 ±40.65 (امتیاز کل 80) و پس از مداخله6.90 ±38.87 بود. برنامه آموزشی در کاهش اضطراب شخصیتی معلمان موثر نبود (p=0.70), اما نمره اضطراب موقعیتی بعد از مداخله معنی دار بود (p=0.019), بدین صورت که درصد افراد با اضطراب موقعیتی متوسط از 34.4 به 28.7 کاهش یافت. همچنین تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس بر اضطراب موقعیتی و شخصیتی افراد بر حسب سن, جنس, مدرک تحصیلی و سابقه تدریس یکسان بود.نتیجه گیری: نظر به سطح بالای اضطراب در معلمان و ضرورت انجام برنامه های مداخله ای, آموزشهای مدیریت استرس مبتنی بر برنامه در کاهش اضطراب موفق هستند. این برنامه ها که به صورت گام به گام به فرد ارائه می شوند امکان شناخت فرد را از محیط و عوامل استرس زای آن فراهم ساخته و در نهایت میزان استرس و به دنبال آن اضطراب افراد کاهش می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ثروت، فرخ لقا، مروتی شریف آباد، محمدعلی، صادقی پور، محمدعلی، رضایی پندری، حسن، فلاحیان فیروزآبادی، محمدحسن، محراب بیک، اکرم، و قنداری حسین آبادی، زهرا. (1394). بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391. طلوع بهداشت، 14(1 (مسلسل 49))، 89-100. SID. https://sid.ir/paper/102911/fa

    Vancouver: کپی

    ثروت فرخ لقا، مروتی شریف آباد محمدعلی، صادقی پور محمدعلی، رضایی پندری حسن، فلاحیان فیروزآبادی محمدحسن، محراب بیک اکرم، قنداری حسین آبادی زهرا. بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391. طلوع بهداشت[Internet]. 1394؛14(1 (مسلسل 49)):89-100. Available from: https://sid.ir/paper/102911/fa

    IEEE: کپی

    فرخ لقا ثروت، محمدعلی مروتی شریف آباد، محمدعلی صادقی پور، حسن رضایی پندری، محمدحسن فلاحیان فیروزآبادی، اکرم محراب بیک، و زهرا قنداری حسین آبادی، “بررسی میزان تاثیر آموزش مهارت های مدیریت استرس بر وضعیت اضطراب در معلمین دبیرستان های شهرستان میبد در سال 1391،” طلوع بهداشت، vol. 14، no. 1 (مسلسل 49)، pp. 89–100، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102911/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button