زمینه و هدف: سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در جهان مطرح هستند. الگوی رخداد تصادفات ترافیکی در کشورهای مختلف جهان متفاوت است و نیازمند رویکردها و استراتژی های خاص می باشد. هدف از این مطالعه به کار گیری مدل آمیخته رشد پنهان جهت بررسی الگوی تغییرات مرگ و میر تصادفات جاده ای در سراسر جهان بود. روش کار: در این مطالعه طولی، داده های مرگ و میر تصادفات جاده ای سال های 2007، 2010 و 2013 مربوط به 193 کشور از سراسر جهان از گزارش های سازمان بهداشت جهانی استخراج گردید. جهت بررسی روند تغییرات از مدل های منحنی رشد پنهان خطی و غیر خطی استفاده و با هم مقایسه شد. در نهایت جهت گروه بندی کشورها براساس روند ها، مدل آمیخته رشد پنهان برازش داده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار Mplus 6. 12 استفاده شد. یافته ها: مدل منحنی رشد پنهان غیر خطی برازش بهتری نسبت به مدل خطی داشت، با توجه به مدل غیر خطی روند تغییرات مرگ و میر ابتدا کاهش (تا سال 2010) و سپس افزایش داشت. با استفاده از مدل آمیخته رشد پنهان 7 کلاس (1 کلاس خطی و 6 کلاس غیر خطی) با روند مرگ و میر متفاوت استخراج شد. نتیجه گیری: از سال 2007 تا سال 2013 مرگ و میر تصادفات جاده ای جهان ابتدا کاهش و سپس افزایش یافته است. با توجه به روند مرگ و میر، کشورهای جهان به 7 زیرگروه با الگوی متفاوت دسته بندی شدند. بنابراین جهت کاهش مرگ و میر تصادفات جاده در جهان، بهتر است برای هر یک از 7 زیرگروه سیاست های جداگانه ای اعمال شود.