Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HAYAT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    896
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HAYAT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2267
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2267

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HAYAT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    964
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 964

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HAYAT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1663
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1663

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HAYAT

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    5-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1217
  • دانلود: 

    901
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از عوارض مهم شیمی درمانی تهوع و استفراغ می باشد. به علت مشکل بودن کنترل آن معمولا از ترکیب درمان های دارویی و غیر دارویی استفاده می شود و موسیقی از درمان های غیر دارویی پیشنهادی دراین مورد است. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر موسیقی بر کاهش تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی در کودکان مبتلا به بدخیمی صورت گرفته است.روش بررسی: مطالعه از نوع نیمه تجربی است. 30 کودک 12-8 ساله مبتلا به بدخیمی تحت شیمی درمانی به عنوان نمونه انتخاب شدند. در مرحله اول شیمی درمانی اقدامات متداول کنترل تهوع و استفراغ انجام گرفت. در مرحله دوم علاوه بر اقدامات متداول، موسیقی با استفاده از هدفون در ساعات 6، 9 و 12 بعد از شروع شیمی درمانی به مدت 45 دقیقه برای کودکان مورد مطالعه پخش شد. میزان تهوع و استفراغ هر 8 ساعت تا 24 ساعت بعد از شروع شیمی درمانی در هر دو مرحله ثبت شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با آمار تحلیلی و توصیفی با استفاده از آزمون های مک نمار، ویل کاکسون و sign با نرم افزار SPSS v.11.5 انجام گرفت.یافته ها: در مورد تهوع، اندازه گیری با معیار عددی در ساعات 16 و 24 و معیار توصیفی تنها در ساعت 24 بعد از شیمی درمانی بین دو مرحله تفاوت معناداری را نشان داد. اما میزان استفراغ بین دو مرحله شیمی درمانی تفاوت معناداری نداشت.نتیجه گیری: استفاده از موسیقی سبب کاهش میزان تهوع در کودکان مبتلا به بدخیمی تحت شیمی درمانی می گردد اما بر میزان استفراغ آنان تاثیری ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1217

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 901 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2005
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

زمینه و هدف: طبق تحقیقات جدید مفید بودن کاربرد اپی زیاتومی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. اپی زیاتومی در کوتاه مدت عوارضی مثل خون ریزی، نیاز به سوچور زدن، عفونت و در بلند مدت کاهش اعتماد به نفس، بی اختیاری ادرار و مدفوع، اختلال در روابط جنسی و روابط عاطفی مادر و نوزاد را به دنبال دارد. محققان به دنبال راه کارهایی جهت کاهش استفاده از آن می باشند، به همین منظور این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ماساژ پرینه در طی مرحله دوم زایمان بر تعداد موارد اپی زیاتومی و پارگی پرینه در زنان نخست زا صورت گرفته است.روش بررسی: مطالعه حاضر کارآزمایی بالینی شاهددار است که جامعه هدف آن را کلیه زنان نخست زای مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی طالقانی اراک جهت زایمان طبیعی از اردیبهشت 86 تا تیر 87 تشکیل می دهند. 190 نفز از زنان نخست زا به طور تصادفی در یکی از دو گروه ماساژ و شاهد قرار گرفتند. در گروه مداخله، ماساژ آرام، آهسته با دو انگشت سبابه و میانی از یک دیواره به دیواره دیگر واژن (حرکت رفت و برگشت U شکل) حین و بین پوش های (Push) مادر بدون توجه به حالت وی در مرحله دوم لیبر ادامه می یافت. در پایان پس از تکمیل نمونه ها، فراوانی پرینه سالم، اپی زیاتومی، پارگی پرینه، طول مرحله دوم لیبر و نمره آپگار دقیقه اول و پنجم در دو گروه تعیین و با یکدیگر مقایسه شد.یافته ها: در گروه ماساژ پرینه، فراوانی پرینه سالم 5/43% ، اپی زیاتومی 5/16% و پارگی پرینه 40% و در گروه شاهد این مقادیر به ترتیب 4/2%، 80% و 6/17% و تفاوت بین دو گروه از نظر آماری معنادار است (001/0>p). در گروه ماساژ 2/28% افراد پارگی درجه یک و 8/11% پارگی درجه دو داشتند و هیچ موردی از پارگی درجه سه و چهار مشاهده نشد. در گروه شاهد پارگی درجه یک 7/4% ، پارگی درجه دو 1/7% و پارگی درجه سه 9/5% بوده و پارگی درجه 4 رخ نداد. این اختلاف طبق آزمون c2 معنادار است (001/0>p). میانگین طول مرحله دوم لیبر بر اساس آزمون t-test بین دو گروه ماساژ و شاهد معنادار است (003/0=p). میانگین نمره آپگار دقیقه اول در گروه ماساژ و شاهد به ترتیب 6/8/73± 0، 8/51±0/76 و میانگین نمره آپگار دقیقه 5 نیز به ترتیب 47/9/78± 0، 9/58±0/62 بود. این تفاوت ها طبق آزمون t-test از نظر آماری معنادار نیست.نتیجه گیری: با توجه به داده های این پژوهش به نظر می رسد ماساژ پرینه طی مرحله دوم لیبر راه کار مناسبی جهت کاهش تعداد موارد اپی زیاتومی و شدت پارگی پرینه است که احتمالا به دلیل افزایش جریان خون، الاستیسیتی و نرمی پرینه در اثر ماساژ می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2005

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2284
  • دانلود: 

    461
چکیده: 

زمینه و هدف: تنظیم برنامه نوبت کاری پرستاری در دوره زمانی مشخص به طوری که نیازمندی های بیمارستان، پرستاران و بیماران را تحت پوشش قرار دهد، مساله ای چالش برانگیز برای مدیران پرستاری است. مطالعه حاضر با هدف طراحی سیستم هوشمند تنظیم کننده برنامه نوبت  کاری پرستاران با استفاده از الگوریتم ژنتیک برای ارایه خدمت بهتر به بیماران و مقابله با مشکلات برنامه ریزی سنتی انجام گرفته است.روش بررسی: این مطالعه کاربردی و به منظور طراحی نرم افزار بوده و بر اساس داده های استخراج شده از برنامه های نوبت کاری و مصاحبه با مدیران پرستاری در بیمارستان های آموزشی منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با تبدیل روند برنامه ریزی فرد خبره به تابع ریاضی و برنامه نویسی به روش الگوریتم ژنتیک با استفاده از نرم افزار Matlab و از طریق مقایسه برنامه های تهیه شده توسط فرد خبره و سیستم طراحی شده انجام گرفت.یافته ها: مقایسه برنامه تهیه شده توسط فرد خبره در 6 ماه و سیستم طراحی شده، میزان 57% بهبود کاهش هزینه یکنواختی چیدمان، 93% صرفه جویی در زمان مدیر پرستاری و همچنین رعایت عدالت بیشتر در تنظیم برنامه را نشان داد.نتیجه گیری: تنظیم برنامه و زمان بندی نوبت کاری پرستاری توسط سیستم طراحی شده در مقایسه با فرد خبره از کارآیی بالایی برخوردار است و منجر به افزایش کارآیی مدیران، افزایش رضایت شغلی پرستاران، کاهش معضل کار با گزارشات کاغذی و اهمیت به تقاضای کارکنان ضمن رعایت نیازهای بیمارستان می شود. از آنجا که سیستم طراحی شده در این پژوهش محدود به داده های اخذ شده از دو بخش مورد مطالعه از بیمارستان طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد و قیود کمی را در نظر گرفته ایم، برای تعمیم آن به بخش های دیگر نیازمند ایجاد تغییرات در برنامه نویسی بر اساس داده ها می باشد. لذا توصیه می شود مطالعه آتی برای طراحی سیستم مشابه با افزودن قیود به طوری که برنامه تهیه شده، به دنیای واقعی نزدیک تر شود و همچنین در بخش های مختلف بیمارستان قابل استفاده باشد، انجام پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 461 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    39-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    975
  • دانلود: 

    263
چکیده: 

زمینه و هدف: از مهم ترین عوارض بارداری پره اکلامپسی است که یکی از سه علت مرگ و میر مادران محسوب می شود. شناسایی یک آزمایش غربالگری مناسب برای تشخیص زودرس پره اکلامپسی ضروری است. هدف از این مطالعه تعیین ارزش پیش گویی کنندگی میزان هماتوکریت در تشخیص زودرس پره اکلامپسی می باشد.روش بررسی: این مطالعه از نوع بررسی آزمایش هاست. نمونه مورد مطالعه 660 زن باردار 28-24 هفته مراجعه کننده به درمانگاه پره ناتال بیمارستان مریم (وابسته به تامین اجتماعی) است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه، برگه ثبت داده های بیوفیزیکی و آزمایش هماتوکریت سرم 28-24 هفته بود. پیگیری نمونه ها تا زمان زایمان جهت مشاهده بروز یا عدم بروز پره اکلامپسی انجام گرفت. از نرم افزار آماری SPSS جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: هماتوکریت سرم 28-24 هفته در زنان مبتلا به پره اکلامپسی به طور معناداری بالاتر از زنان غیر مبتلا به پره اکلامپسی بود (001/p<0 ). در این پژوهش مناسب ترین نقطه برای آزمایش هماتوکریت هفته 28-24، میزان 38% بود. در این نقطه حساسیت 6/58%، ویژگی 9/88%، ارزش پیش گویی کنندگی مثبت 7/33% و ارزش پیش گویی کنندگی منفی 7/95% برای میزان هماتوکریت سرم به دست آمد.نتیجه گیری: استفاده از آزمایش هماتوکریت 28-24 هفته به عنوان روشی ساده و ارزان می تواند به شناسایی زنان در معرض خطر پره اکلامپسی کمک کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 263 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    47-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    931
  • دانلود: 

    549
چکیده: 

زمینه و هدف: ارتباطات جز مفاهیم پایه و اولین موضوعاتی است که دانشجویان پرستاری باید آن را یاد بگیرند. رفتار آموزشی مربیان، نقش مهمی در اثربخشی آموزش بالینی برای دانشجویان دارد. هدف این مطالعه، تعیین تاثیر الگوی رهبری موقعیتی بر میزان صلاحیت ارتباطی دانشجویان پرستاری در دو دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی اراک بوده است.روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی با دو گروه شاهد و آزمون به صورت قبل و بعد انجام گرفته است. تعداد 75 دانشجو که واحد داخلی جراحی را در نیمسال دوم 86- 85 و ترم تابستانی اخذ کرده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. اختصاص نمونه ها در گروه های شاهد و آزمون به صورت غیرتصادفی انجام گرفت. دانشجویان و مربیان در دو گروه با یکدیگر همسان بودند. پرسشنامه سنجش صلاحیت ارتباطی دانشجویان توسط مربی و کارکنان در هفته اول کارآموزی تکمیل گردید. در گروه آزمون در مرحله حین کارآموزی «الگوی رهبری موقعیتی» به عنوان یک مداخله اجرا گردید. در انتهای کارآموزی نیز مجددا ابزار توسط مربی و کارکنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی و مستقل در نرم افزار SPSS v.13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون آماری تی زوجی نشان داد که در گروه شاهد صلاحیت ارتباطی دانشجویان در مرحله بعد از کارآموزی نسبت به قبل از آن تغییری نکرده است (764/0=p). در حالی که در گروه آزمون نمره صلاحیت ارتباطی دانشجویان افزایش معنادار (001/0>p) یافته است. با استفاده از آزمون آماری تی مستقل اختلاف میانگین نمره صلاحیت ارتباطی دانشجویان بین مراحل قبل و بعد از مداخله در گروه شاهد تفاوت معناداری با اختلاف میانگین نمره صلاحیت ارتباطی گروه آزمون بین مراحل قبل و بعد از مداخله دارد (001/0>p).نتیجه گیری: با توجه به اهداف آموزش بالینی، به کارگیری الگوی رهبری موقعیتی در آموزش بالینی باعث ارتقای صلاحیت ارتباطی دانشجویان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 549 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    61-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1673
  • دانلود: 

    778
چکیده: 

زمینه و هدف: وجود هم زمان قاطعیت پایین و اضطراب بالا در دانشجویان پرستاری و مامایی باعث اختلال در عملکرد تحصیلی، تضعیف توانایی و عدم شکوفایی استعدادهایشان شده و نه تنها سلامت آن ها به خطر می اندازد، بلکه آنان را از یک زندگی سالم و شکوفا باز می دارد. مطالعات اندکی در این زمینه صورت گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط قاطعیت و اضطراب در دانشجویان پرستاری و مامایی می باشد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است. 173 دانشجوی پرستاری (68 پسر، 105 دختر) و 77 دانشجوی مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1386 به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از ابزار خود گزارشی شامل «فرم اطلاعات شخصی»، «پرسشنامه اضطراب نهان اشپیلبرگر» و «مقیاس سنجش قاطعیت Gambrill و Richy» جمع آوری و با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بیش از نیمی از دانشجویان پرستاری و مامایی (به ترتیب 5/59% و7/59%) دارای قاطعیت متوسط هستند. همچنین در مجموع 3/43% دانشجویان پرستاری و 4/36% دانشجویان مامایی دارای اضطراب در سطوح متوسط و بالا بودند. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معکوس و معناداری را بین قاطعیت و اضطراب در دانشجویان پرستاری (001/0>p) و مامایی (001/0>p) نشان داد. برخی از متغیرهای فردی و تحصیلی ارتباط معناداری با قاطعیت و اضطراب دانشجویان داشتند.نتیجه گیری: با توجه به ارتباط قاطعیت و اضطراب و تاثیر آن بر سلامت روان، عملکرد تحصیلی و شغلی دانشجویان، توجه خاص متخصصان آموزش و نیز انجام اقداماتی جهت آگاهی دانشجویان از مهارت های لازم برای تعامل مثبت با دیگران و همچنین افزایش قاطعیت و کاهش اضطراب ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 778 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    73-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1491
  • دانلود: 

    762
چکیده: 

زمینه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر صنعتی از جمله قرص اکستازی یکی از آسیب های اجتماعی است که مشکلات روانی، اجتماعی عدیده ای را برای خود شخص، خانواده و اجتماع به وجود می آورد. به ویژه در کشور ما گروه عمده مصرف کنندگان مواد مخدر را جوانان و نوجوانان تشکیل داده است. تحقیقات نشان می دهد یکی از مهم ترین دلایل گرایش جوانان به این مواد، عدم آگاهی آنان نسبت به عوارض این مواد است. از آن جا که بیشتر جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می دهند و با توجه به کاهش قیمت این قرص ها و در دسترس بودن آن و عوارض فراوانی که بر جسم و روان انسان می گذارد، این مطالعه با هدف تعیین میزان مصرف اکستازی در بین دانشجویان، میزان آگاهی آنان از عوارض اکستازی و همچنین عوامل موثر در اعتیاد به اکستازی از دیدگاه دانشجویان انجام گرفته است.روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی – تحلیلی انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه را 200 نفر از دانشجویان پیراپزشکی (پرستاری، اتاق عمل، هوش بری، مامایی، فوریت های پزشکی) دانشگاه علوم پزشکی قزوین تشکیل می دهند که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای دو قسمتی و هر قسمت شامل 28 سوال بود. قسمت اول سوالات مربوط به مصرف اکستازی و آگاهی از عوارض اکستازی بود و قسمت دوم سوالات مربوط به عوامل موثر در اعتیاد به اکستازی از دیدگاه دانشجویان. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های ANOVA و کای دو تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج پ‍ژوهش نشان داد که فراوانی مصرف اکستازی 5/1% و فراوانی مصرف سیگار و الکل نیز 5/1% است. 7/66% مصرف کنندگان اکستازی پسر و 3/33% دختر بودند. در خصوص عوامل موثر در اعتیاد به اکستازی از دیدگاه دانشجویان، شایع ترین عوامل نگرش نادرست در مورد اثرات شادی آور موقت اکستازی (5/96%)، ترغیب دوستان و جنس مخالف (96%)، ناتوانی در ردکردن در خواست دوستان (2/95%) و عدم مراقبت والدین از رفتارهای جوانان و عدم کنترل روابط دوستانه آنان (5/94%) بود. در خصوص میزان آگاهی دانشجویان، در مورد اکستازی، نتایج نشان داد که میانگین نمره آگاهی 86/9 (از 22 نمره) با انحراف معیار 8/3 و در حد ضعیف بود.نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش و با توجه به اثرات نا مطلوب و عواقب وخیم استفاده قرص اکستازی در فرد و جامعه، کنترل عوامل موثر فردی، خانوادگی و محیطی ضروری بوده و مستلزم آموزش های برنامه ریزی شده از طریق رسانه های جمعی و در کلیه سطوح آموزشی جامعه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 762 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

حیات

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    909
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

زمینه و هدف: افزایش بی رویه جمعیت یکی از مشکلات دنیای امروز است. بخشی از این افزایش جمعیت ناشی از حاملگی های ناخواسته است؛ این پدیده در عین حال یکی از علل مهم مرگ مادران و کودکان بوده و ممکن است به سقط جنین های غیرقانونی منجر شود، عوارض جسمانی و روانی برای مادر بر جای گذارد و هزینه های درمانی و بیمارستانی جامعه را افزایش دهد. هدف از این مطالعه تعیین میزان حاملگی های ناخواسته و عوامل موثر بر آن درمادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان سمنان است.روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در مورد 229 مادر باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان سمنان در سال 1382 که حداقل دارای یک فرزند زنده بوده و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند، انجام گرفته است. اطلاعات از طریق مصاحبه و ثبت در پرسشنامه جمع آوری شده، سپس با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزاز SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافته ها: میانگین سن ازدواج مادران 75/19 سال و میانگین سن فعلی آنان 7/30 سال است. میزان شیوع حاملگی ناخواسته 3/32% می باشد. از مهم ترین نتایج مطالعه می توان به ارتباط معنادار متغیرهای سن ازدواج (05/P<0)، سن فعلی  مادر (05/P<0)، سطح تحصیلات (05/P<0)، تعداد فرزندان (01/P<0)، وضعیت اشتغال مادر (05/P<0) و درآمد خانواده (01/P<0) با نوع حاملگی اشاره کرد. به عبارت دیگر، قرار داشتن مادران در سنین کمتر از 24 و بیشتر از 29 سال، ازدواج در سنین کمتر از 25 سال، سطح تحصیلات پایین تر، تعداد فرزندان بیشتر، خانه دار بودن و سطح درآمد پایین تر خانواده با شیوع بیشتر حاملگی های ناخواسته همراه بوده است.نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان شیوع حاملگی های ناخواسته در جامعه مورد مطالعه، انجام برنامه های مداخله ای مانند آموزش نحوه استفاده صحیح از روش های پیشگیری از بارداری ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 909

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button