Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1082
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1082

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3008
  • دانلود: 

    1279
چکیده: 

زمینه و هدف: تحقیقات مختلف در کودکان سالم و کودکان دچار اختلال زبانی دوران رشد، رابطه بین زبان و رشد نظریه ذهن را نشان داده اند. اما بین نویسندگان، درباره نقش جنبه های زبانی نظیر واژگان، معنی شناسی، نحو و کاربردشناسی در رشد نظریه ذهن، توافق نظر وجود ندارد. هدف این مطالعه، مرور شواهد موجود درباره رابطه بین حیطه های مختلف زبان و رشد نظریه ذهن، در کودکان دچار اختلال زبانی دوران رشد و طبیعی بود.روش بررسی: در این مطالعه مروری، مقالات چاپ شده فارسی و انگلیسی زبان در پایگاه های مختلف مانندPubmed ،Cochreane Library ،Proquest ،Springer ،Ebsco ،Science Direct ، Magiran و SID از 1995 تا 2012 جستجو شدند. واژگان کلیدی جستجو شده شامل نظریه ذهن، زبان، نحو، متمم های نحوی، واژگان، معنی شناسی و کاربردشناسی بود. مقالات مرتبط با اهداف این مطالعه، انتخاب و بررسی شدند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که زبان مهم ترین عامل و پیش نیاز رشد نظریه ذهن است. علی رغم موثر بودن جنبه های واژگان، معنی شناسی، کاربرد و کل زبان، اکثریت پژوهش ها به نقش جملات با متمم های نحوی، همراه با افعال ذهنی یا ارتباطی، در رشد نظریه ذهن کودکان طبیعی و مبتلا به اختلال زبان تاکید داشتند. از آنجا که جملات با متمم های نحوی پیش نیازی ضروری برای رشد نظریه ذهن به ویژه مفهوم باور غلط است؛ از این رو، پیش بینی می شود که تمرکز روی آموزش این نوع ساختارها در درمان کودکان دچار انواع اختلالات زبانی، می تواند هم بر رشد پیچیدگی زبان و هم بر رشد نظریه ذهن آنها اثرگذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3008

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 35
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    13-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1088
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

زمینه و هدف: پاسخ های شنوایی ساقه مغز برانگیخته با گفتار در ارزیابی رمزگشایی تحت قشری محرک های گفتاری در زبان انگلیسی به کار رفته اند. این پردازش ها متاثر از تجربیات و زمینه زبانی است. با در نظر گرفتن تفاوت های اکوستیکی خاص هر زبان، هدف از انجام این مطالعه به دست آوردن مقادیر هنجار پاسخ در بزرگسالان فارسی زبان بود.روش بررسی: در 48 فرد بزرگسال هنجار (25 زن و 23 مرد) با میانگین سنی 22.7 و انحراف معیار 2.05 سال، پاسخ شنوایی ساقه مغز به هجای گفتاری /da/ از گوش راست ثبت شد. پس از شناسایی اجزای بخش آغازین، گذر از همخوان به واکه، بخش پریودیک و پاسخ به خاتمه محرک، این مولفه ها در دو بازه زمانی و فرکانسی مورد تحلیل قرار گرفت و با مقادیر هنجار 95 درصد اطمینان در محدوده سنی 28-18 سال مقایسه شد.یافته ها: پاسخ به هجای گفتاری /da/ در تمامی افراد بزرگسال فارسی زبان مورد مطالعه قابل ثبت بود و مولفه های اصلی پاسخ هم پوشانی بالایی با مقادیر منتشر شده در زبان انگلیسی داشت.نتیجه گیری: این مطالعه مقادیر هنجار پاسخ های برانگیخته شنوایی ساقه مغز به هجای گفتاری در بزرگسالان فارسی زبان را ارائه کرده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد روش پیشنهادی انجام آزمون و مهم تر از آن، شیوه امتیازدهی بر مبنای اطلاعات هنجار به دست آمده در زبان انگلیسی را می توان در افراد فارسی زبان نیز بدون جایگزین کردن هجای ساختگی /da/ اصلی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1088

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    22-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1447
  • دانلود: 

    589
چکیده: 

زمینه و هدف: طی رشد گفتار، کاهش خوشه یکی از فرآیندهای واجی معمول در گفتار کودکان است. کودکان توانایی تولید برخی از خوشه ها را از دو سالگی شروع می کنند اما توانایی در تولید انواع خوشه ها تا نه سالگی ادامه می یابد. هدف این مطالعه بررسی توانایی کودکان فارسی زبان در تولید خوشه در کلمات تک هجایی با ساختار CVCC است.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی ـ مقایسه ای، 200 کودک طبیعی سه تا شش ساله فارسی زبان از مهدهای کودک شهر تهران برای تولید 19 خوشه حاوی هم خوان های سایشی، سایشی ـ انسدادی، انسدادی، روان و خیشومی در 38 کلمه تک هجایی با ساختار CVCC مورد ارزیابی قرار گرفتند. شاخص روایی محتوایی کلمات بالاتر از 0.80 و ضریب آلفای کرونباخ برای دو نیمه 0.91 بود.یافته ها: بیش از 75 درصد از کودکان سه ساله توانایی تولید خوشه های/rs/ ،/xm/ ،/xl/  و /bz/ را داشتند. متغیر سن با متغیر امتیاز تولید درست کلمات همبستگی مثبت داشت (p=0.001) و با متغیر تعداد کلمات دارای فرایند کاهش خوشه همبستگی منفی داشت (p=0.001).نتیجه گیری: کودکان طبیعی سه ساله فارسی زبان در تولید کلمات دارای خوشه دو هم خوانی، ممکن است فرآیند کاهش خوشه به کار ببرند اما این فرایند با افزایش سن کاهش می یابد به طوری که اغلب کودکان شش ساله توانایی تولید خوشه های دو هم خوان را دارا هستند. جایگاه تولید هم خوان ها، بیش از شیوه تولید آنها در تولید درست خوشه دو هم خوانی نقش دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 589 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    30-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1118
  • دانلود: 

    204
چکیده: 

زمینه و هدف: تعداد رقیب های ممکن برای هر کلمه که ابتدای آنها با هم مشابه است «عدد کوهورت» نام دارد. علی رغم اهمیت تعداد و ویژگی های رقیب ها در شناسایی کلمه، در هیچ یک از آزمون های ساخته شده برای زبان فارسی عامل عدد کوهورت در انتخاب کلمه در نظر گرفته نشده است. هدف مطالعه کنونی، معرفی نقش عدد کوهورت در شناخت کلمه و سپس محاسبه عدد کوهورت برای کلمات دوهجایی پربسامد زبان فارسی بود.روش بررسی: پس از تهیه پیکره واژه های پر بسامد زبان فارسی و استخراج کلمات دوهجایی آنها، عدد کوهورت هر یک از کلمه های دوهجایی از فرهنگ فارسی عمید محاسبه شد. به این ترتیب یک فهرست کامل از کلمات دوهجایی پر بسامد مشتمل بر 4121 واژه به همراه مقدار کوهورت برای هر یک از کلمات به دست آمد.یافته ها: مقادیر کوهورت کلمات محدوده ای از صفر تا 87 را شامل شدند. نیمی از کلمات مورد بررسی عدد کوهورت بالای 14 و نیمی عدد کوهورت زیر 14 داشتند.نتیجه گیری: عدد کوهورت بر سرعت و دقت تصمیم گیری درکی کلمه تاثیر دارد. کلمات فارسی از نظر متغیر کوهورت وزن یکسانی ندارند. از این رو برای طراحی مواد آزمونی کنترل شده تر در ساخت انواع مختلف آزمون های شنوایی، می توان عامل عدد کوهورت را نیز در کنار سایر عوامل موثر در نظر داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 204 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    39-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2283
  • دانلود: 

    812
چکیده: 

زمینه و هدف: آسیب شنوایی می تواند کیفیت زندگی نوجوانان کم شنوا را تحت تاثیر قرار دهد و به انزوای اجتماعی و افسردگی منجر شود پژوهش حاضر درصدد بررسی اثربخشی مشاوره توانبخشی مبتنی بر آموزش گروهی مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش شادکامی کم شنوایان دختر و پسر بود.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع تجربی بوده و در آن از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه شاهد استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان آموزشگاه های دخترانه و پسرانه کم شنوایان مقاطع دبیرستان، جنوب تهران در سال تحصیلی 1392-1391 بود، از طریق روش نمونه گیری چندمرحله ای، 48 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه مورد و شاهد 12 نفری برای پسران و دختران، گمارده شدند. گروه های مورد به مدت هشت جلسه 45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته تحت آموزش مهارت های مثبت اندیشی قرار گرفتند. نمره پرسش نامه شادکامی آکسفورد قبل و بعد از مداخله مقایسه شد.یافته ها: نتایج این پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر افزایش شادکامی کم شنوایان تاثیر معنی داری دارد p<0.01)) همچنین متوسط نمره شادکامی در دو گروه دختران و پسران تفاوت معنی داری با یکدیگر مشاهده شد (p<0.01).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که آموزش مهارت های مثبت اندیشی موجب افزایش نمره شادکامی نوجوانان کم شنوا می شود. بنابراین می توان روش به کار گرفته شده در پژوهش حاضر را روش مناسبی برای مداخلات روانی ـ تربیتی و مشاوره ای و درمانی در نوجوانان کم شنوا قلمداد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 812 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    46-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2861
  • دانلود: 

    1069
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از مشکلات دانش آموزان نارساخوان ضعف آنها در پردازش شنیداری، دیداری و حافظه فعال آواشناختی و دیداری ـ فضایی است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مداخله ای و تجربی با دو گروه ناهمسان همراه پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه شاهد بود. نمونه گیری در دسترس شامل 25 دانش آموز نارساخوان دبستانی 12-7 سال که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مورد، دریافت کننده 30 جلسه تمرین های ناوابسته به زبان برنامه مداخله BrainWare Safari و 10 نفری شاهد قرار گرفتند. مجموعه آزمون های حافظه فعال کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) برای هر دو گروه در پیش آزمون ـ پس آزمون اجرا شد. روش تحلیل کواریانس چندمتغیری، تک متغیری و بررسی اندازه اثر در تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج بیانگر تفاوت گروه ها در حافظه فعال دیداری ـ فضایی بود(p<0.001) . همچنین تفاوت گروه ها در دو خرده آزمون یادآوری مستقیم مکعب ها و یادآوری معکوس مکعب ها معنی دار بود(p<0.01)  و در حافظه مازها این تفاوت معنی دار نبود.(p>0.01)   نتایج آزمون خواندن و نارساخوانی نشان داد که تفاوت معنی داری در هیچ یک از خرده آزمون ها وجود ندارد (p>0.05)، اما نتایج بررسی اندازه اثر آنها بیانگر تاثیرات مداخله در شش مورد از خرده آزمون ها بود.نتیجه گیری: برنامه تمرین رایانه ای شناختی BrainWare Safari، موجب بهبودی عملکرد حافظه فعال دیداری ـ فضایی دانش آموزان نارساخوان می شود و همچنین این برنامه بر برخی ویژگی های عملکرد خواندن تاثیر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1069 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    57-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    893
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

زمینه و هدف: شیوه ذخیره سازی و سازماندهی کلمات از نظر واجی در دوران رشد تغییر می کند. از این رو، بیشتر پژوهشگران در رابطه با این مساله که توانایی های بازنمایی واجی در طی زمان تکامل می یابند، اتفاق نظر دارند. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت بازنمایی های واجی در دختران و پسران بهنجار فارسی زبان انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی توصیفی ـ تحلیلی، کیفیت بازنمایی های واجی 240 کودک هنجار 54 تا 77 ماه بررسی شد. نمونه های مورد مطالعه به شیوه تصادفی ساده از مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی شهر اراک انتخاب شدند. آزمون کیفیت بازنمایی واجی با استفاده از ابزار محقق ساخته انجام شد.یافته ها: بین امتیاز آزمون کیفیت بازنمایی واجی در گروه های سنی مختلف تفاوت معنی دار وجود داشت (p<0.01)، به طوری که آزمودنی های 54 تا 59 ماهه و 72 تا 77 ماهه به ترتیب کمترین و بیشترین امتیاز را داشتند. تفاوت میانگین امتیاز آزمون در گروه 54 تا 59 ماهه با گروه 66 تا 71 ماهه و گروه 66 تا 71 ماهه با گروه 72 تا 77 ماهه تفاوت معنی دار نداشت و در بقیه گروه ها تفاوت امتیاز آزمون معنی دار بود (p<0.001). در همه گروه های هجایی (کلمات دو، سه و چهار هجایی) کودکان بزرگ تر عملکرد بهتری داشتند. میانگین امتیاز آزمون کیفیت بازنمایی واجی دو گروه پسر و دختر در هیچ یک از گروه های سنی تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد با افزایش سن عملکرد آزمونی ها در آزمون کیفیت بازنمایی واجی بهتر می شود و جنس روی کیفیت بازنمایی های واجی تاثیری ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 893

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button