مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

894
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

549
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت بازنمایی های واجی در کودکان هنجار فارسی زبان 54 تا 77 ماه

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 64

چکیده

 زمینه و هدف: شیوه ذخیره سازی و سازماندهی کلمات از نظر واجی در دوران رشد تغییر می کند. از این رو, بیشتر پژوهشگران در رابطه با این مساله که توانایی های بازنمایی واجی در طی زمان تکامل می یابند, اتفاق نظر دارند. این مطالعه با هدف بررسی کیفیت بازنمایی های واجی در دختران و پسران بهنجار فارسی زبان انجام شد.روش بررسی: در این پژوهش مقطعی توصیفی ـ تحلیلی, کیفیت بازنمایی های واجی 240 کودک هنجار 54 تا 77 ماه بررسی شد. نمونه های مورد مطالعه به شیوه تصادفی ساده از مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی شهر اراک انتخاب شدند. آزمون کیفیت بازنمایی واجی با استفاده از ابزار محقق ساخته انجام شد.یافته ها: بین امتیاز آزمون کیفیت بازنمایی واجی در گروه های سنی مختلف تفاوت معنی دار وجود داشت (p<0.01), به طوری که آزمودنی های 54 تا 59 ماهه و 72 تا 77 ماهه به ترتیب کمترین و بیشترین امتیاز را داشتند. تفاوت میانگین امتیاز آزمون در گروه 54 تا 59 ماهه با گروه 66 تا 71 ماهه و گروه 66 تا 71 ماهه با گروه 72 تا 77 ماهه تفاوت معنی دار نداشت و در بقیه گروه ها تفاوت امتیاز آزمون معنی دار بود (p<0.001). در همه گروه های هجایی (کلمات دو, سه و چهار هجایی) کودکان بزرگ تر عملکرد بهتری داشتند. میانگین امتیاز آزمون کیفیت بازنمایی واجی دو گروه پسر و دختر در هیچ یک از گروه های سنی تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت.نتیجه گیری: به نظر می رسد با افزایش سن عملکرد آزمونی ها در آزمون کیفیت بازنمایی واجی بهتر می شود و جنس روی کیفیت بازنمایی های واجی تاثیری ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گلمحمدی، گلنوش، ظریفیان، طلیعه، پورشهباز، عباس، شیرازی، طاهره سیما، بیگلریان، اکبر، و سخایی، فرهاد. (1393). کیفیت بازنمایی های واجی در کودکان هنجار فارسی زبان 54 تا 77 ماه. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(3)، 57-64. SID. https://sid.ir/paper/106300/fa

    Vancouver: کپی

    گلمحمدی گلنوش، ظریفیان طلیعه، پورشهباز عباس، شیرازی طاهره سیما، بیگلریان اکبر، سخایی فرهاد. کیفیت بازنمایی های واجی در کودکان هنجار فارسی زبان 54 تا 77 ماه. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(3):57-64. Available from: https://sid.ir/paper/106300/fa

    IEEE: کپی

    گلنوش گلمحمدی، طلیعه ظریفیان، عباس پورشهباز، طاهره سیما شیرازی، اکبر بیگلریان، و فرهاد سخایی، “کیفیت بازنمایی های واجی در کودکان هنجار فارسی زبان 54 تا 77 ماه،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 3، pp. 57–64، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106300/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button