مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,861
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,069
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال کودکان نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 56

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از مشکلات دانش آموزان نارساخوان ضعف آنها در پردازش شنیداری, دیداری و حافظه فعال آواشناختی و دیداری ـ فضایی است. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال دانش آموزان نارساخوان بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مداخله ای و تجربی با دو گروه ناهمسان همراه پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه شاهد بود. نمونه گیری در دسترس شامل 25 دانش آموز نارساخوان دبستانی 12-7 سال که به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری مورد, دریافت کننده 30 جلسه تمرین های ناوابسته به زبان برنامه مداخله BrainWare Safari و 10 نفری شاهد قرار گرفتند. مجموعه آزمون های حافظه فعال کودکان و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما) برای هر دو گروه در پیش آزمون ـ پس آزمون اجرا شد. روش تحلیل کواریانس چندمتغیری, تک متغیری و بررسی اندازه اثر در تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج بیانگر تفاوت گروه ها در حافظه فعال دیداری ـ فضایی بود(p<0.001) . همچنین تفاوت گروه ها در دو خرده آزمون یادآوری مستقیم مکعب ها و یادآوری معکوس مکعب ها معنی دار بود(p<0.01)  و در حافظه مازها این تفاوت معنی دار نبود.(p>0.01)   نتایج آزمون خواندن و نارساخوانی نشان داد که تفاوت معنی داری در هیچ یک از خرده آزمون ها وجود ندارد (p>0.05), اما نتایج بررسی اندازه اثر آنها بیانگر تاثیرات مداخله در شش مورد از خرده آزمون ها بود.نتیجه گیری: برنامه تمرین رایانه ای شناختی BrainWare Safari, موجب بهبودی عملکرد حافظه فعال دیداری ـ فضایی دانش آموزان نارساخوان می شود و همچنین این برنامه بر برخی ویژگی های عملکرد خواندن تاثیر می گذارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شکوهی یکتا، محسن، لطفی، صلاح الدین، رستمی، رضا، ارجمندنیا، علی اکبر، معتمدیگانه، نگین، و شریفی، علی. (1393). اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال کودکان نارساخوان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 23(3)، 46-56. SID. https://sid.ir/paper/106298/fa

    Vancouver: کپی

    شکوهی یکتا محسن، لطفی صلاح الدین، رستمی رضا، ارجمندنیا علی اکبر، معتمدیگانه نگین، شریفی علی. اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال کودکان نارساخوان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1393؛23(3):46-56. Available from: https://sid.ir/paper/106298/fa

    IEEE: کپی

    محسن شکوهی یکتا، صلاح الدین لطفی، رضا رستمی، علی اکبر ارجمندنیا، نگین معتمدیگانه، و علی شریفی، “اثربخشی تمرین رایانه ای شناختی بر عملکرد حافظه فعال کودکان نارساخوان،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 23، no. 3، pp. 46–56، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button