Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HOSPITAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (56)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1206
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

HOSPITAL

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (56)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2769
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2769

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    9-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    959
  • دانلود: 

    357
چکیده: 

زمینه و هدف: اجرای دستورات دارویی بخش مهمی از فرآیند مراقبتی است و به دلیل تاثیرات قابل توجه در سلامتی بیماران، انجام صحیح فرآیند و مطابقت آن با استانداردهای از پیش تعریف شده امری ضروری می باشد. لذا مطالعه فوق با هدف تعیین فرآیند اجرای دستورات داروبی داروهای خوراکی از طریق ممیزی بالینی طراحی و اجرا گردید.مواد و روش ها: بررسی حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی بود که به روش ممیزی بالینی و در یک مرکز آموزشی درمانی در تبریز در سال 1393 انجام گرفت. ممیزی فوق در 6 مرحله شامل: 1) انتخاب موضوع ممیزی بالینی، 2) تعیین معیارها و استانداردها، 3) بررسی وضعیت موجود، 4) مقایسه وضعیت موجود با استانداردها (استانداردهای وزارت بهداشت، کتابچه ایمنی دارویی، کوریکولوم اجرای دسورات دارویی و گایدلاین مدیریت دارو نظام ملی سلامت (NHS)، 5) طراحی و انجام مداخله و 6) ممیزی مجدد انجام گرفته و برای ارزیابی فرآیند مربوطه از روش مشاهده و چک لیست استفاده شد که روایی ابزار فوق توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت.نتایج: نتایج حاصل از ممیزی فوق نشان داد که قبل از مداخله، از 25 گام مورد بررسی در فرآیند اجرای دستورات دارویی، 11 گام با استانداردها مطابقت بسیار پایینی داشتند (کمتر از 15 درصد) و متوسط میزان مطابقت کل فرآیند با استاندارد در حدود 47درصد بود. در حالیکه بعد از اجرای مداخله، متوسط میزان تبعیت از کل استانداردها به 78 درصد افزایش یافت.نتیجه گیری: نتایج حاصل نشان دهنده تاثیر اجرای انواع مداخلات آموزشی و استفاده از کاردکس به جای کارت دارویی بر ارتقای کلی فرآیند اجرای دستورات دارویی بود. علیرغم بهبودهای صورت گرفته، ارزیابی و مداخله مستمر جهت بهبود مستمر کیفیت مورد نیاز می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 959

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 357 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    21-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1216
  • دانلود: 

    522
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه مدیران باید محیط کاری را ایجاد نماید که پرستاران جدید را جذب کرده، پرستاران فعلی را نگهدارد و از غیبت آنان جلوگیری کند. هدف پژوهش حاضر تعیین عوامل موثر بر مدت زمان غیبت ناشی از مشکلات سلامت پرستاران بخش های بالینی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود.مواد و روش ها: حجم نمونه در این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی 400 نفر از پرستاران بخش های بالینی بیمارستان های عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. ابزار پژوهش پرسشنامه ای 100 سوالی در 2 بخش مشخصات دموگرافیک (13 سوال) و عوامل موثر بر غیبت شغلی ناشی از مشکلات سلامت (87 سوال) شامل عوامل سازمانی- مدیریتی (49 سوال)، فیزیکی (16 سوال) و روانی (22 سوال) بود. روایی توسط اساتید و پایائی در پایلوت در 20 نمونه (0.79) تائید شد. ملاک تعیین میزان غیبت بنابر تعریف راجباهاندری و باسو (2010) مجموع تعداد روزهای عدم حضور در بخش/ بیمارستان در سال گذشته بدلیل بروز مشکلات مرتبط با سلامت بود و به شکل گذشته نگر با بررسی پرونده پرستاران جمع آوری شد. آزمون ها شامل آمار توصیفی، رگرسیون خطی ساده و چندگانه با استفاده از نرم افزار تحلیلی SPSS بود.نتایج: میانگین و انحراف معیار سن 44.97±5.910 سال و %73.8 زن بودند. با توجه به مقدار F=71.121متغیرهای پیش بینی از قدرت تبیین بسیار خوبی برخوردار بودند (P<0.01). متغیرهای تاهل (b=0.150، P<0.001)، نوع بخش درمانی (b=-0.553، P<0.001)، عوامل فیزیکی (b=0.101، P<0.001) و روانی (b=0.266، P<0.001) %42 واریانس مشترک نتایج غیبت شغلی پرستاران را تبیین نمودند.نتیجه گیری: توجه به عواملی همچون بهبود وضعیت فیزیکی و روانی محیط کار، و همچنین وضعیت سلامتی پرستاران بر حسب نوع بخش می تواند به کاهش میزان غیبت شغلی ناشی از مشکلات سلامت منجر شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1216

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 522 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    31-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    319
چکیده: 

زمینه و هدف: خطاهای پزشکی و اتفاقات ناخواسته عامل اصلی بسیاری از مرگ های قابل اجتناب و نیز هزینه های تحمیل شده به نظام سلامت در سطح جهان می باشد. از این رو، این مطالعه با هدف تعیین چالش های مرتبط با خطاهای پزشکی و اتفاقات ناخواسته، و راهکارهای کاهش آن ها در نظام سلامت ایران انجام گردید.مواد و روش ها: این مطالعه کیفی دارای سه منبع اصلی داده ای شامل مصاحبه شوندگان کلیدی، اسناد ملی و پانل کارشناسی بود. مصاحبه شوندگان (30 نفر) و اعضای پانل کارشناسی (12 نفر) بطور هدفمند از سه سطح خرد، میانه و کلان نظام سلامت و نیز برخی سازمان های مرتبط انتخاب شدند. اطلاعات حاصل از طریق چارچوب مفهومی ترکیبی (استنتاجی/ استقرایی) تحلیل شد.نتایج: اگر چه بسیاری از چالش های مرتبط با بروز خطاهای پزشکی بعلت ضعف در نظام ایمنی بیمار در بیمارستان بودند اما عواملی مانند نیروی انسانی، عوامل فیزیکی و عوامل مربوط به خارج از محیط بیمارستان نیز در بروز این خطاها نقش داشته اند. شناسایی دلایل بروز خطاها در سطوح مختلف ارایه خدمات، مستندسازی خطاها و ایجاد نظام منسجم جهت شناسایی خطاها و دلایل بروز آن ها از مهمترین راهکارهای کاهش خطاهای پزشکی بود.نتیجه گیری: رفع علل به وجود آورنده خطاهای پزشکی می تواند گامی موثر در پیشگیری از این خطاها باشد. برای از میان بردن چالش های مرتبط با کاهش خطاهای پزشکی عزم جدی سازمان ها، گروه ها و افراد مرتبط و تدوین برنامه های منسجم و هماهنگ لازم می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 319 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    41-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1511
  • دانلود: 

    361
چکیده: 

زمینه و هدف: اختصاص هدفمند اعتبار به فعالیت های سازمان می تواند ضمن شفاف سازی نحوه توزیع منابع، امکان پایش عملیاتی و انتظار برای دسترسی به نتایج هزینه ها را فراهم آورد. هدف این مطالعه محاسبه هزینه تمام شده واحدهای نهایی یکی از بیمارستان های نیروهای مسلح بود.مواد و روش ها: یکی از بیمارستان نیروهای مسلح در سال 1392 انتخاب شد. اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه هزینه ها از تمامی مراکز هزینه جمع آوری و بر اساس تئوری های هزینه یابی بر مبنای فعالیت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. واحدهای نهایی مورد توجه در این مطالعه بخش های بستری عادی و ویژه، اتاق عمل، دندانپزشکی، اورژانس و دیالیز بودند. محاسبه هزینه ها با نرم افزار Excel نسخه 2007 انجام شد.یافته ها: کل هزینه های بیمارستان در سال 1392 معادل 244,416 میلیون ریال بوده است که هزینه های مستقیم 52 درصد و هزینه های غیرمستقیم تخصیص یافته 48درصد بود. بخش های CCU، جراحی،ICU  و اتاق عمل به ترتیب بیشترین و درمانگاه، دندانپزشکی به ترتیب کمترین سرانه خدمات را داشتند. بیش از 50 درصد هزینه مستقیم تمامی واحدهای نهایی به جز اتاق عمل صرف نیروی انسانی شده است. پس از نیروی انسانی، هزینه دارو بیشترین درصد از هزینه مستقیم واحدها را به خود اختصاص داد.نتیجه گیری: توجه به تعداد و توزیع نیروی انسانی مورد نیاز واحدها به خصوص در واحدهای نهایی و همچنین توجه در استفاده از داروها خصوصا در واحدهای میانی و مواد مصرفی خصوصا در واحدهای سربار می تواند در کاهش و تعدیل هزینه های بیمارستان کمک شایانی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 361 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    51-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1366
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

زمینه و هدف:با توجه به اهمیت بهداشت دست در پیشگیری از عفونت های بیمارستانی و نتایج تحقیقات که بیانگر انجام بهداشت دست در سطح پایینی می باشد، این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر انجام بهداشت دست در کارکنان پرستاری و مامایی بیمارستان آتیه همدان با استفاده از مدل رفتار برنامه ریزی شده انجام شد.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که کلیه کارکنان پرستاری و مامایی بیمارستان آتیه به صورت سرشماری انتخاب و از نظر انجام بهداشت دست مورد مشاهده قرار گرفتند و پرسشنامه مدل رفتار برنامه ریزی شده را تکمیل نمودند. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش های اماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.یافته ها: از 154 نفر کارکنان تحت مطالعه 31 نفر (21.1%)بهداشت دست را بالاتر ار حد متوسط و 123 نفر (79.9%) کمتر از حد متوسط انجام می دادند. بهداشت دست پس از تماس با محیط بیمار (12.3%) و قبل از اقدام آسپتیک (13%) در کمترین میزان بود. میزان آگاهی (84%) و نگرش (90.4%) کارکنان به انجام بهداشت دست بالا بود ولیکن میزان کنترل درک شده کارکنان (53.35%) در سطح پایینی قرار داشت و بین کنترل درک شده و انجام بهداشت دست و نیز بین هنجارهای ذهنی و انجام بهداشت دست رابطه معنی دار وجود داشت (p<0.05).نتیجه گیری: داشتن آگاهی و نگرش کارکنان در انجام بهداشت دست به تنهایی کافی نمی باشد. در کنار آموزش کارکنان، آموزش مسوولین بیمارستان، پزشکان و ایجاد بستر مناسب و رفع موانع برای عملی شدن رفتار بهداشت دست لازم می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1366

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    59-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1378
  • دانلود: 

    703
چکیده: 

زمینه و هدف: پرستاری یکی از پرتنش ترین مشاغل است، به نحوی که تنش شغلی بر کیفیت کار و زندگی آنان تاثیرگذار است. وجود تنش و مدیریت ضعیف هیجانی می تواند بر عملکرد پرستاران تاثیر منفی داشته باشند. هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه میان هوش هیجانی و تنش شغلی پرستاران بیمارستان الزهرا اصفهان بود.مواد و روش ها: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل پرستاران بیمارستان الزهرا بود که تعداد آنها 960 نفر گزارش گردید و تعداد نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 247 نفر محاسبه شد و نمونه گیری به شیوه طبقه ای تصادفی صورت گرفت. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ با ضریب پایایی 0.85 و تنش شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان با ضریب پایایی 0.84 استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های مقایسه t و همبستگی پیرسون استفاده شد.نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که میزان تنش شغلی پرستاران و مقیاس های سنجش آن از قبیل تقاضاها (مطالبات)، کنترل، حمایت مدیریت، حمایت همکاران و نقش، بیش از حد متوسط و مقیاس ارتباطات کمتر از حد متوسط است. میزان هوش هیجانی پرستاران و مقیاس های خودآگاهی و خودتنظیمی در حد متوسط، همدلی، خودانگیزی و مهارت های اجتماعی کمتر از حد متوسط بود. همچنین رابطه معناداری بین سطح هوش هیجانی و تنش پرستاران در سطح خطای 0.05 وجود داشت. با افزایش هوش هیجانی، تنش شغلی پرستاران کاهش می یافت.نتیچه گیری: برخورداری پرستاران از مهارت هوش هیجانی تاثیرات چشمگیری در کاهش تنش آن ها و در نتیجه ارتقاء عملکرد پرستاران خواهد داشت و کیفیت خدمت رسانی به بیماران را بهبود خواهد بخشید. بنابراین لازم است مدیران بیمارستان ها جهت ارتقاء هوش هیجانی پرستاران، تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1378

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 703 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    69-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1169
  • دانلود: 

    786
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به این که بیمارستان ارتوپدی شهدای تبریز محل پذیرش بیماران اورژانسی از قبیل مصدومان تصادفات می باشد، پرستاران شاغل در این بیمارستان در معرض استرس مضاعف هستند. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی استرس پرستاری بر اساس صفات بنیادی شخصیت و اشتیاق شغلی در بیمارستان شهداء تبریز انجام گرفت.مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. از بین پرستاران شاغل در بخش های شش گانه، توانبخشی،ICU و اورژانس بیمارستان ارتوپدی شهدا تبریز 105 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. آزمودنی ها به مقیاس استرس پرستاری، پرسشنامه شخصیتی آیزنک فرم تجدید نظر شده (EPQ-R) و پرسشنامه اشتیاق شغلی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.نتایج: استرس پرستاری با روان آزرده گرایی رابطه مثبت داشته و با روان پریشی گرایی و برون گرایی رابطه نشان نداد. همچنین، استرس پرستاری با اشتیاق شغلی رابطه مثبت نشان داد. تحلیل رگرسیونی نیز حاکی از آن بود که از بین عوامل 3 گانه شخصیت و اشتیاق شغلی، دو متغیر روان آزرده گرایی (F=10.68، p<0.001) و اشتیاق شغلی (F=10.12، p<0.004) از توان لازم جهت تبیین استرس پرستاری برخوردارند.نتیجه گیری: استرس پرستاری بیش از آنچه متاثر از متغیرهای جمعیت شناختی باشد از متغیرهای درونی تاثیر می پذیرد و دو متغیر پیش بین مهم (صفت شخصیتی روان آزرده گرایی و اشتیاق شغلی) نقش تعیین کننده تری در پیش بینی استرس پرستاری دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 786 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    77-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1329
  • دانلود: 

    363
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه به کارگیری متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی و کتابدران بالینی در بیمارستان ها برای تامین نیازهای اطلاعاتی و دسترس پذیرساختن اطلاعات مبتنی بر شواهد امری ضروری می باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت به کار گیری متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در بیمارستان های شهر تهران در سال 1392 انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. جامعه پژوهش شامل کل 152 بیمارستان مستقر در شهر تهران بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و توسط آمار توصیفی و با کمک نرم افزار SPSS نسخه 18 تحلیل شد.نتایج: تنها سیزده تن از کارکنان در کتابخانه های بیمارستانی دارای مدرک تحصیلی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بودند. 28 نفر از کارکنان نیز از فارغ التحصیلان کتابداری دانشگاه های وزارت علوم و مابقی از رشته های غیر مرتبط در کتابخانه های بیمارستانی اشتغال داشتند. اکثر کارکنان (51.3%) مشغول به کار در کتابخانه های بیمارستانی که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مرتبط نبودند؛ به صورت تجربی آموزش دیده و بقیه با روش های دیگر در این حرفه مشغول به کار شده بودند. همچنین اکثر آنان طی مراحل رسمی استخدام و از طریق معرفی دوستان و آشنایان به کار گرفته شده بودند.نتیجه گیری: کتابخانه های بیمارستانی شهر تهران از نظر نیروی تخصص مرتبط با رشته کتابداری پزشکی دارای کمبود اساسی می باشند. لذا، این کتابخانه ها نمی توانند در انجام وظایف حرفه ای خود از جمله اطلاع رسانی و رفع نیازهای اطلاعاتی کادر درمان به خوبی عمل کنند. ضروری است، مدیران بیمارستان ها در به کارگیری و رفع موانع اشتغال کتابداران پزشکی در کتابخانه های بیمارستانی توجه بیشتری داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 363 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    87-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1208
  • دانلود: 

    323
چکیده: 

زمینه و هدف: وب سایت اطلاع رسانی بیمارستانی سیستمی مناسب برای تبادل اطلاعات بین بیمار، بیمارستان و کادر درمانی و جلب مشتریان بیشتر توسط بیمارستان ها محسوب می شود. این مطالعه با هدف تعیین شاخص های کیفی وب سایت های بیمارستانی انجام شد.روش پژوهش: مطالعه ایی مروری با جستجو در بانک های اطلاعاتی google scholar PMC, PubMed, ProQuest, Ovid, science direct, Magiran, SID, Scopus, و پایگاه های الکترونیکی فارسی (Iranmedex، Magiran، SID و (Iran.doc با کلید واژه های کیفیت (Quality)، وب سایت های بیمارستانی (Hospital Website) انجام شد. مقالات فارسی و انگلیسی تمام متن در بازه زمانی 2001 تا 2014 مرور شدند، معیار انتخاب مقالات موضوع آن ها درباره کیفیت وب سایت های بیمارستانی و سایر وب سایت های سلامتی مرتبط بود که تعداد 85 مقاله یافت شد که با توجه به نیاز مطالعه و معیار انتخاب 45 مقاله مورد استفاده قرار گرفتند.یافته ها: از شاخص های یافت شده در متون، می توان به موارد رتبه آلکسا، رتبه صفحه در گوگل، نوع وب سایت، محتوای فنی وب سایت، امکانات و اطلاعات بیمارستانی، خدمات پذیرش و پزشکی، خدمات تعاملی آنلاین، فعالیت های علمی تحقیقاتی، قابلیت دسترسی، سرعت وب سایت، نقشه جامع وب سایت، حفظ داده های شخصی کاربران، زبان وب سایت، رضایت کاربران، امکان گشتن در وب سایت، ایمیل وب سایت و بی طرفی اشاره نمود.نتیجه گیری: امروزه با توجه به اهمیت کیفیت وب سایت های بیمارستانی و بحث بیوتوریسم، پیشنهاد می شود وب سایت های بیمارستانی کارا، مفید، سودآور، موثق، ایمن، و قابل دسترس شود، تا موجب رضایت بیشتر مشتریان گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1208

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 323 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نشریه: 

بیمارستان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    1 (مسلسل 56)
  • صفحات: 

    101-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2805
  • دانلود: 

    1103
چکیده: 

زمینه و هدف: ارائه خدمات سلامت با کیفیت، ایمن و اثربخش به کارکنان توانای دارای دانش، مهارت و انگیزه بالا نیاز دارد. خلاقیت فردی کارکنان نقش بسزایی در انگیزش و بهره وری سازمان های بهداشتی- درمانی دارد. عوامل متعدد فردی و سازمانی بر خلاقیت کارکنان تاثیر می گذارد. این پژوهش به بررسی تاثیر سبک رهبری مدیران بر خلاقیت فردی کارکنان در بیمارستان های شهر قزوین می پردازد.مواد و روش ها: برای انجام این پژوهش توصیفی- تحلیلی که به شیوه مقطعی انجام شد، از دو پرسشنامه سبک رهبری و خلاقیت فردی استفاده شد که بین 800 نفر از کارکنان کلیه بیمارستان شهر قزوین (شش بیمارستان دانشگاهی، سه بیمارستان خصوصی، یک بیمارستان تامین اجتماعی) بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده سهمیه ای توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.یافته ها: میانگین امتیاز خلاقیت فردی کارکنان بیمارستان های شهر قزوین برابر 47.5 از 60 امتیاز (در حد متوسط) بود. مدیران بیمارستان های شهر قزوین بیشتر از سبک رهبری تحول گرا استفاده کردند. رابطه معناداری بین خلاقیت فردی کارکنان و سبک رهبری تحول گرا بدست آمد.نتیجه گیری: از آنجا که سبک رهبری مدیران بر خلاقیت کارکنان تاثیر دارد، مدیران بیمارستان ها باید با بکارگیری سبک مناسب رهبری، انگیزه لازم را در کارکنان ایجاد نمایند و خلاقیت آن ها را توسعه دهند تا منجر به بهبود عملکرد آن ها و در نهایت ارتقای بهره وری بیمارستان ها شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2805

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1103 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4