Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1931
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1931

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1558
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    827
  • دانلود: 

    675
چکیده: 

زمینه و هدف: افسردگی یکی از اختلالات خلقی است که واکنش شایعی در برابر مشکلات می باشد. یکی از عوامل خطر در بروز افسردگی، محرومیت و آشفتگی در محیط و فرآیندهای خانوادگی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیندهای خانواده بیماران افسرده مراجعه کننده به درمانگاه های روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در سال 1388 انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش به صورت توصیفی انجام شد. 180 بیمار افسرده که مشخصات واحدهای مورد پژوهش را دارا بودند از طریق نمونه گیری مبتنی بر هدف وارد مطالعه شدند. از یک پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناسی و مقیاس "فرآیندهای خانواده مخصوص خانواده های ایرانی" جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شد. اعتبار ابزار به روش اعتبار محتوا و پایایی به روش همسانی درونی تعیین شد. داده ها از طریق خود گزارش دهی نمونه ها جمع آوری شده و توسط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمره فرآیند خانواده اکثریت نمونه ها (73.3 درصد) متوسط بود. بیشترین نمره واحدهای مورد پژوهش در بعد اعتقادات مذهبی و کمترین نمره آنها در بعد تصمیم گیری خانواده بود. همچنین نتایج نشان داد که بین اعتقادات مذهبی با جنس، ابعاد تصمیم گیری و انسجام خانواده با وضعیت تاهل، و بعد مهارت ارتباطی خانواده و تعداد خواهر برادر رابطه معنادار آماری وجود دارد. نتیجه گیری: اکثریت واحدهای مورد پژوهش فرآیند خانوادگی متوسط داشتند و اقلیت آنها از فرآیند خانوادگی خوب برخوردار بودند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 827

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 675 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    6-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2455
  • دانلود: 

    1120
چکیده: 

زمینه و هدف: تولد نوزاد نارس و کم وزن عامل مهم مرگ در سال اول حیات است. در این میان توجه به جنبه های تاثیرگذار روانی اجتماعی تولد نوزاد نارس روی والدین مهم به نظر می رسد و از طرفی پژوهش های نشان داده که پاسخ های عاطفی مادران نسبت به تولد نوزاد نارس بیشتر از پدران می باشد. پرستاران به علت موقعیت استثنایی خود در بخش مراقبت ویژه نوزادان، تاثیر زیادی در کاهش استرس والدین دارند. این مطالعه به شناسایی درک پرستاران و مادران در مورد استرس های موجود در بخش مراقبت های ویژه نوزادان در جهت کاهش استرس والدین می پردازد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-مقایسه ای و جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مادران دارای نوزاد نارس بستری در NICU و پرستاران شاغل در این بخش ها در سه مرکز آموزشی - درمانی طالقانی، الزهرا و کودکان تبریز در طول شش ماه اول 86 بوده است. تعداد نمونه 300 نفر مادر و 32 نفر پرستار می باشد. نمونه گیری به روش سرشماری و گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه Miles (PSS) Parental Stress Scale و همکاران 1998 انجام شد. روایی ابزار به روش روایی محتوایی و با همکاری ده نفر از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی تبریز و روایی ترجمه توسط یک نفر کارشناس زبان انگلیسی بررسی شد. پایایی ابزار به روش آلفای کرونباخ با شرکت 30 مادر و 6 پرستار واجد شرایط صورت گرفت (آلفای کرونباخ برای مادران 0.87 و برای پرستاران 0.94 محاسبه گردید). یافته ها: نتایج نشان داد که نظرات مادران با پرستاران در مورد منابع استرس متفاوت است آزمون فریدمن نشان داد که بیشترین منابع استرس از دیدگاه مادران "ارتباط والدین و نقش والدی" بود و از دیدگاه پرستاران، استرسورهای "ظاهر و رفتار نوزاد و درمان های خاص" و "ارتباط والدین و نقش والدی" می باشد. نتیجه گیری: بررسی دقیق استرسورهای والدین بخصوص مادران دارای نوزاد نارس جهت ارائه مراقبت خانواده محور و افزایش رضایت در خانواده ها مهم و ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1120 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    12-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1604
  • دانلود: 

    796
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش پرستاری به عنوان بخشی از آموزش عالی در دهه های اخیر در جهان با سرعت زیادی در حال توسعه و گسترش است که باعث نگرانی درباره کیفیت آموزش این رشته شده است. این مطالعه با هدف تعیین شاخص های ارزیابی کیفیت آموزش پرستاری طراحی گردیده است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه با رویکرد کیفی است که در سه مرحله انجام گردید. در مرحله اول با 21 نفر از اعضا بورد پرستاری، روسا و معاونین دانشکده ها و اعضای کمیته های ارزشیابی دانشکده های پرستاری و مامایی تیپ یک کشور مصاحبه های نیمه ساختار یافته بعمل آمد، متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا، تحلیل گردید و درک آنها از وضعیت موجود ارزیابی در آموزش پرستاری تبیین شد. در مرحله دوم، 7 مستند و فرم موجود در زمینه ارزیابی آموزش پرستاری در سطح دانشکده ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شناسایی و به روش تحلیل محتوا، مورد بررسی قرار گرفتند و حیطه ها و شاخص های ارزیابی آنها استخراج گردیدند. در مرحله سوم با یک مطالعه تطبیقی، و با جستجو در پایگاه انجمن های بین المللی علمی و آموزشی پرستاری، 11 فرم در دسترس در مورد ارزیابی و اعتباربخشی آموزش پرستاری شناسایی گردید و به روش تحلیل محتوا، مورد بررسی قرار گرفتند و حیطه ها و شاخص های ارزیابی آنها استخراج شدند. یافته ها: در مرحله اول این مطالعه 16 مضمون در زمینه چالش های ارزیابی و 21 مضمون در زمینه الزامات ارزیابی اثربخش در آموزش پرستاری شناسایی گردیدند. در مرحله دوم، حیطه ها و شاخص های ارزیابی آموزشی موجود در مستندات و فرم های ارزیابی آموزشی در سطح کشور شناسایی و استخراج شدند. در مرحله سوم حیطه ها و شاخص های ارزیابی موجود در مستندات و فرم های ارزیابی در سطح انجمن های بین الملل علمی و آموزشی شناسایی و استخراج شدند. حیطه ها و شاخص های شناسایی شده در مرحله دوم به لحاظ وسعت و بومی بودن به عنوان چارچوب و مبنا قرار گرفت و سپس یافته های مرحله سوم به تدریج به آن اضافه گردید. در نهایت پس از در نظر گرفتن چالش ها و الزامات ارزیابی، یافته های پژوهش در سه حوزه درونداد، فرایند و برونداد و 9 حیطه و 270 شاخص طبقه بندی و تدوین گردید. نتیجه گیری: پویایی نظام های آموزشی، روش های ارزیابی پویا را می طلبد. با توجه به اینکه در این مطالعه شاخص های ارزیابی مورد بازنگری قرار گرفتند این شاخص ها می تواند در ارزیابی درونی، ارزیابی بیرونی، سطح بندی و اعتباربخشی دانشکده ها و نظام آموزشی پرستاری مورد استفاده قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1604

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 796 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1298
  • دانلود: 

    651
چکیده: 

زمینه و هدف: مدیران با اتخاذ شیوه های مدیریتی اثر بخش می توانند عامل مهمی در پذیرش تغییر در نحوه ارائه مراقبت ها به صورت مطلوب، افزایش بهره وری و توانمندی کارکنان باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی همبستگی شیوه های مدیریتی سرپرستاران با توانمندی پرستاران بیمارستان های تابعه اداره بهداشت و درمان نزاجا تهران درسال 1388 انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی ازنوع همبستگی است. در این پژوهش، 57 پرستار و 26 سرپرستار و 5 مدیر ارشد به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار استفاده شده از سه پرسشنامه شامل: سنجش صلاحیت بالینی پرستاران (clinical competence Scal (Nurse و پرسشنامه توانمندی روانشناختی (Psychological Empowerment Questionnair) پرسشنامه خود توصیفی اثر بخشی رهبر Leader Effectiveness and Adaptability description استفاده شد. جهت تعیین اعتبار ابزار، از اعتبار محتوی و صوری و تعیین پایایی ابزار از آزمون مجدد استفاده شد. نتایج از طریق نرم افزار اس پی اس اس 14 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد که اکثریت سر پرستاران 65.4 درصد سبک هدایت کننده دارند. از سه دیدگاه (خودشان، سرپرستاران و مدیر ارشد) میزان توانمندی پرستاران (75-50) در سطح خوب و توانمندی روانشناختی درسطح زیاد (4-3.1) گزارش گردید. درنهایت بین نمرات توانمندی پرستاران با شیوه ها مدیریتی سر پرستاران هیچ رابطه مشاهده نشده است ( p>0.05).نتیجه گیری: برای پویایی سیستم مدیریتی لازم است تغییرات مناسب در ساختار و ارتباطات سازمانی انجام گیرد تا از شیوه های مدیریتی اثربخش حمایت کننده و تفویض کننده به نسبت بیشتری استفاده نمایند. ارتقای دانش کاربردی مدیران و اثر بخشی بیشتر رفتارهای آنان، سبب توانمندی سازمانی و روانی پرسنل پرستاری و ارتقا عملکرد حرفه ای آنان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 651 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    29-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1460
  • دانلود: 

    774
چکیده: 

زمینه و هدف: یکی از اهداف مراقبت خانواده محور، مراقبت از کودکان به منظور ارتقا سلامت کودکان و خانواده آنها است. برای مشارکت موثر والدین در مراقبت از کودک بستری، نگرش مثبت کارکنان بهداشتی در این زمینه لازم است. هدف از این پژوهش، تعیین نگرش کارکنان بهداشتی درمانی بیمارستان کودکان قم نسبت به مشارکت والدین در مراقبت فیزیکی - روانی از کودکان بستری می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 100 نفر از کارکنان بیمارستان کودکان قم در سال 1388 صورت گرفت. نمونه ها با روش نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی، شامل ویژگی های جمعیت شناختی و سوالات مشارکت والدین در مراقبت از کودک بستری بود. پاسخ ها با استفاده از مقیاس لیکرت از کاملا موافق تا کاملا مخالف با امتیاز صفر تا چهار محاسبه شد. جهت تایید اعتبار پرسشنامه از روش اعتبار محتوا و جهت پایایی از آزمون مقدماتی و روش همبستگی درونی آلفای کرونباخ (0.82=R) استفاده شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 11.5 و آزمون های آماری تی تست و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کلی نگرش افراد مورد مطالعه 10.96±94.67 بود که جزء گروه خنثی طبقه بندی می شود. بین سن، سابقه کار، جنسیت، وضع تاهل و تحصیلات با نمره نگرش ارتباط معنی دار نبود. نتیجه گیری: برای اجرایی شدن اهداف مراقبت خانواده محور لازم است که مراقبان بهداشتی در مورد مشارکت والدین در مراقبت از کودکان بستری خود، نگرش مثبت داشته باشند، لذا لازم است با برگزاری دوره های آموزش مداوم و اصلاح دستورالعمل های بهداشتی درمانی در مورد کودکان، زمینه مشارکت بیشتر والدین فراهم شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 774 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    35-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1970
  • دانلود: 

    893
چکیده: 

زمینه و هدف: بسیاری از بیماران مبتلا سکته مغزی توسط بستگان خود در خانه تحت مراقبت قرار می گیرند. هدف اصلی این پژوهش بررسی کیفیت زندگی مراقبت کنندگان اصلی سالمندان مبتلا به سکته مغزی حین و بعد از ترخیص و ارتباط آن با میزان وابستگی بیماران در انجام فعالیت های روزمره بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی می باشد. 90 بیمار مبتلا به سکته مغزی بستری در بیمارستان ولیعصر اراک به همراه مراقبت کننده اصلی آنان به صورت نمونه گیری آسان انتخاب شدند. سپس با نمونه ها حین ترخیص، 1 ماه و 3 ماه بعد از ترخیص مصاحبه شد. کیفیت زندگی با پرسشنامه کیفیت زندگی بریف سازمان جهانی بهداشت و میزان وابستگی بیماران مبتلا به سکته مغزی با استفاده از ایندکس بارتل سنجیده شد. اعتبار پرسشنامه کیفیت زنگی به روش اعتبار محتوا و پایایی آن به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ تعیین شد. داده ها به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: اکثر مراقبت کنندگان، همسر بیمار بودند (77.77 درصد) و میانگین سنی آنان 60.1 سال بود. کیفیت زندگی مراقبت کنندگان در هر چهار حیطه سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیط، بعد از 1 و 3 ماه کاهش یافت. میزان وابستگی 34.4 درصد از بیماران هنگام ترخیص در حد متوسط بود. بین میزان وابستگی بیماران در انجام فعالیت های روزمره و کیفیت زندگی مراقبت کنندگان رابطه معنی داری وجود داشت. میانگین و انحراف معیار امتیاز بارتل بیماران در زمان ترخیص، یک و سه ماه بعد از آن تفاوت معنی داری نداشت. نتیجه گیری: کیفیت زندگی مراقبت کنندگان اصلی بیماران مبتلا به سکته مغزی بعد از ترخیص کاهش می یابد و با میزان وابستگی بیماران در فعالیتهای روزمره ارتباط دارد، کیفیت زندگی مراقبین آنها بیشتر کاهش می یابد. نتایج بیانگر این موضوع می باشند که این مراقبت کنندگان برای سازگاری با تغییر در شیوه زندگی نیاز به کمک و حمایت دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 893 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    42-47
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1853
  • دانلود: 

    859
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه انجام روتین سونوگرافی در مراقبت های دوران بارداری مورد سوال قرار گرفته است لذا مطالعه حاضر به منظور بررسی وضعیت استفاده از سونوگرافی در مراقبت های دوران بارداری انجام گرفت. مواد و روش ها: در مطالعه توصیفی حاضر، جامعه پژوهش را کلیه مادران مراجعه کننده به زایشگاه های شهر همدان تشکیل می دادند که از بین آنان، نمونه های پژوهش به صورت نمونه گیری در دسترس بر اساس معیارهای ورود انتخاب گردیدند. بدین ترتیب داده های مورد نیاز توسط ابزار پژوهش «برگ ثبت اطلاعات» جهت 380 مادر با مصاحبه، بررسی مستندات و مشاهده زایمان گردآوری شد. یافته ها: در 98.7 درصد بارداری ها حداقل یک بار سونوگرافی انجام می گیرد که میانگین سونوگرافی های درخواست شده 2.61 بار می باشد. بیشترین میزان درخواست سونوگرافی 8 بار برای 0.08 درصد از مادران بوده است. سه علت عمده سونوگرافی در بارداری، تست روتین در مراقبت های پره ناتال (53.3 درصد)، پیگیری عارضه دوران بارداری (33.14 درصد) و درخواست مادر به منظور تعیین جنسیت جنین (13.56 درصد) می باشد. 8درصد از کل موارد درخواست شده به دلایل مختلفی از جمله احساس مادر یا نگرانی او در مورد نتایج نامطلوب انجام نشده است. آخرین یافته مهم این پژوهش نشان می دهد که 68.4 درصد از زنان مورد بررسی حداقل با یک عارضه دراین دوران نظیر پارگی زودرس پرده ها (47.3 درصد) درگیر بوده اند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر در مورد استفاده روز افزون از تکنولوژی اولتراسوند در جهان جهت ارتقای کیفیت مراقبت های دوران بارداری ضروری است که راهکار مناسبی جهت سونوگرافی در برنامه مراقبت از مادران باردار تدوین گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1853

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 859 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    21
  • شماره: 

    74
  • صفحات: 

    48-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2010
  • دانلود: 

    846
چکیده: 

زمینه و هدف: واژینوز باکتریال، شایعترین نوع واژینیت در سنین باروری بوده و نوعی تغییر در فلور باکتریایی واژن است که به از بین رفتن باکتری های مولد پراکسید هیدروژن و رشد بیش از اندازه باکتری ها، با غلبه باکتری های بی هوازی می انجامد. هرچند مترونیدازول به عنوان موثرترین دارو در درمان این بیماری پیشنهاد شده اما هیچ آنتی بیوتیکی در درمان و پیشگیری از این بیماری به طور کامل موثر نبوده است. باتوجه به عوارض متعدد همراه با داروهای شیمیایی، مقاومت میکروارگانیسم ها به این دارو ها و همچنین احساس نیاز به رژیم درمانی جدید جهت بهبود کارآیی درمان های موجود، نیاز به بررسی مکمل ها و روش های نوین درمان این بیماری می باشد. رایج ترین و کم ضررترین درمان پیشنهادی و مکمل واژینوز باکتریال که کارایی آن در محیط Invitro به اثبات رسیده است جایگزین سازی دوباره لاکتوباسیل ها با ماست یا کپسول (پروبیوتیک ها) می باشد. مواد و روش ها: پس از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Pubmed ،Science direct ،Scopus و Ovid پس از بررسی حدود 40 منبع اطلاعاتی یافته های زیر به دست امد. یافته ها: پروبیوتیک ها به میکروارگانیسم های زنده ای اطلاق می شوند که می توانند ضمن عبور از دستگاه گوارش زنده بمانند و اثرات سودمند بر میزبان برجا بگذارند. به طور کلی مکانیسم عمل پروبیوتیک ها ناشناخته است اما از مکانیسم های پیشنهادی درباره تاثیر این مکمل ها می توان به تولید مواد ضد میکروبی، رقابت بر سر اشغال گیرنده های سلولی میزبان، رقابت با میکروب های بیماری زا بر سر مواد غذایی موجود، توانایی تغییر گیرنده های ویژه میکروارگانیسم های بیماری زا در سطح سلول های میزبان، کاهش PH محیط، افزایش پاسخ ایمنی، کمک به جذب مواد غذایی و ساخت انواع ویتامین ها اشاره کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2010

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 846 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button