مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,604
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری، یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 12 | صفحه پایان 20

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش پرستاری به عنوان بخشی از آموزش عالی در دهه های اخیر در جهان با سرعت زیادی در حال توسعه و گسترش است که باعث نگرانی درباره کیفیت آموزش این رشته شده است. این مطالعه با هدف تعیین شاخص های ارزیابی کیفیت آموزش پرستاری طراحی گردیده است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه با رویکرد کیفی است که در سه مرحله انجام گردید. در مرحله اول با 21 نفر از اعضا بورد پرستاری, روسا و معاونین دانشکده ها و اعضای کمیته های ارزشیابی دانشکده های پرستاری و مامایی تیپ یک کشور مصاحبه های نیمه ساختار یافته بعمل آمد, متن مصاحبه ها به روش تحلیل محتوا, تحلیل گردید و درک آنها از وضعیت موجود ارزیابی در آموزش پرستاری تبیین شد. در مرحله دوم, 7 مستند و فرم موجود در زمینه ارزیابی آموزش پرستاری در سطح دانشکده ها و وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی شناسایی و به روش تحلیل محتوا, مورد بررسی قرار گرفتند و حیطه ها و شاخص های ارزیابی آنها استخراج گردیدند. در مرحله سوم با یک مطالعه تطبیقی, و با جستجو در پایگاه انجمن های بین المللی علمی و آموزشی پرستاری, 11 فرم در دسترس در مورد ارزیابی و اعتباربخشی آموزش پرستاری شناسایی گردید و به روش تحلیل محتوا, مورد بررسی قرار گرفتند و حیطه ها و شاخص های ارزیابی آنها استخراج شدند. یافته ها: در مرحله اول این مطالعه 16 مضمون در زمینه چالش های ارزیابی و 21 مضمون در زمینه الزامات ارزیابی اثربخش در آموزش پرستاری شناسایی گردیدند. در مرحله دوم, حیطه ها و شاخص های ارزیابی آموزشی موجود در مستندات و فرم های ارزیابی آموزشی در سطح کشور شناسایی و استخراج شدند. در مرحله سوم حیطه ها و شاخص های ارزیابی موجود در مستندات و فرم های ارزیابی در سطح انجمن های بین الملل علمی و آموزشی شناسایی و استخراج شدند. حیطه ها و شاخص های شناسایی شده در مرحله دوم به لحاظ وسعت و بومی بودن به عنوان چارچوب و مبنا قرار گرفت و سپس یافته های مرحله سوم به تدریج به آن اضافه گردید. در نهایت پس از در نظر گرفتن چالش ها و الزامات ارزیابی, یافته های پژوهش در سه حوزه درونداد, فرایند و برونداد و 9 حیطه و 270 شاخص طبقه بندی و تدوین گردید. نتیجه گیری: پویایی نظام های آموزشی, روش های ارزیابی پویا را می طلبد. با توجه به اینکه در این مطالعه شاخص های ارزیابی مورد بازنگری قرار گرفتند این شاخص ها می تواند در ارزیابی درونی, ارزیابی بیرونی, سطح بندی و اعتباربخشی دانشکده ها و نظام آموزشی پرستاری مورد استفاده قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خداویسی، مسعود، پازارگادی، مهرنوش، یغمایی، فریده، و علوی مجد، حمید. (1390). طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری, یک مطالعه کیفی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، 21(74)، 12-20. SID. https://sid.ir/paper/108293/fa

    Vancouver: کپی

    خداویسی مسعود، پازارگادی مهرنوش، یغمایی فریده، علوی مجد حمید. طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری, یک مطالعه کیفی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)[Internet]. 1390؛21(74):12-20. Available from: https://sid.ir/paper/108293/fa

    IEEE: کپی

    مسعود خداویسی، مهرنوش پازارگادی، فریده یغمایی، و حمید علوی مجد، “طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری, یک مطالعه کیفی،” نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery)، vol. 21، no. 74، pp. 12–20، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/108293/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button