اگرچه پیش بینی های فصلی بارش تاثیر مهمی در تولید بهینه و کم مخاطره محصولات کشاورزی در نواحی گندم خیز کشور دارند، شواهد حاکی از آن است که این مقوله بعنوان یک نوآوری در بین کشاورزان پذیرش مناسبی نداشته است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی پذیرش یا عدم پذیرش استفاده از نتایج نوآوری پیش بینی های بلند مدت اقلیمی با استفاده از روش پیمایشی (Survey research) و نمونه گیری خوشه ای (Cluster sampling) صورت پذیرفته است. ابزار تحقیق، پرسشنامه ساختارمند (Structural questionnaire) حاوی سوالات بسته و باز بوده که روایی و پایایی آن تایید گردید. یافته ها نشان داد که دو گروه پذیرندگان و نپذیرندگان نوآوری پیش بینی بارش، تفاوتی از نظر ویژگی های فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ندارند. لیکن دانش، بینش و نگرش آنان (دو گروه) در رابطه با نتایج پیش بینی بارش متفاوت بوده است. همچنین در مورد نگرش نسبته به مزیت نسبی، آزمون پذیری، سازگاری و پیچیدگی، در بین دو گروه گندمکاران تفاوت معنی داری مشاهده شده است. تحلیل مدل رگرسیون لجستیک نیز نشان داد دسترسی به منابع اطلاعاتی، مزیت نسبی و سازگاری پر اهمیت ترین متغیرهای پیش بینی کننده پذیرش نوآوری می باشند. بنابراین توصیه می گردد، برنامه های آموزشی و ترویجی گسترده ای در زمینه تغییر دانش، بینش و نگرش گندمکاران در راستای استفاده بهینه و مطلوب از نتایج از پیش بینی بلند مدت بارش صورت پذیرد.