زمینه و هدف: خشم هیجانی است که آثار مختلفی در زندگی انسان دارد. این هیجان برای بقای انسان و تسهیل پاسخ های سازش یافته، بویژه پاسخ های ستیز یا گریز به هنگام مواجهه با خطر سودمند است. خشم تاثیر بالایی بر سلامت روان می گذارد و بخش مهمی از ساختار شخصیتی انسان است. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط تیپ شخصیتی و هیجان با خشم حالت دانشجویان می باشد.روش بررسی: مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد و تعداد 410 نفر (207 پسر و 203 دختر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به عنوان جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. روش نمونه گیری، چند مرحله ای تصادفی طبقه ای و ابزار گردآوردی اطلاعات پرسشنامه خشم صفت- حالت و تیپ شخصیتی آیزنک می-باشد. داده ها ازطریق نرم افزار آماری Spss18 و نرم افزار R تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: طبق نتایج میانگین خشم حالت 6.78±2.73 و بالاترین میانگین خرده مقیاس خشم حالت متعلق به احساس خشم با میانگین 7.19±3.03 می باشد. بین خشم حالت با جنسیت و هیجان ارتباط معناداری مشاهده شد (P<0.01). درهر دو جنس همبستگی بین خرده مقیاس های خشم حالت (احساس خشم، خشم کلام و فیزیکی) مشاهده شد و این همبستگی بین خشم کلامی و فیزیکی قوی تر می باشد (P<0.01). هیجان، اختلالات روانی خفیف و شدید(نوروز و سایکوز) تاثیر بالایی بر خشم حالت دارند (P<0.001).نتیجه گیری: با توجه به افزایش خشم حالت در جامعه که ارتباط مستقیمی با بروز خشم دارد، نیاز است که برنامه های مدیریت خشم در اولویت قرار گیرند. عوامل موثر بر خشم نیز بسیار حائز اهمیت می باشند و اختلالات روانی نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر این قضیه می باشند. اختلالات روان نیز باید مورد توجه مسوولان و اساتید و مشاوران قرار گیرد.