زمینه و هدف: حل مساله یک مهارت حیاتی برای زندگی در عصر حاضر است و یادگیری آن برای همگان ضروری است. با توجه به این که بهترین راه دستیابی به عادات تفکر و قضاوت صحیح استفاده از برنامه های آموزشی و روش هایی است که دانشجویان را با مسائل واقعی مواجه می سازد. لذا هدف از این مطالعه بررسی تاثیر آموزش الگوی حل مساله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید (D - zurilla & gold fried) بر مهارت حل مساله دانشجویان پرستاری می باشد.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده می باشد که بر روی 43 نفر از دانشجویان سال چهارم (ترم 7) کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و آزمون هوش هیجانی باراون (زیر مقیاس حل مساله)، استفاده شد. سپس داوطلبان، بصورت تصادفی به دو گروه تجربی (20 نفر) و شاهد (23 نفر) تقسیم شدند. جهت گروه تجربی، دوره آموزش مهارت حل مساله، برنامه ریزی شده بر اساس پروتکل دزوریلا و گلد فراید، به شیوه بحث گروهی و بارش افکار در گروه های4 نفره، به مدت شش جلسه و در طول دو ماه، برگزار شد. داده ها با استفاده از بسته نرم افزاری آماری SPSS نسخه11 و با کاربرد تست های آماری توصیفی، کای اسکور و من ویتنی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین نمرات مهارت حل مساله دانشجویان گروه تجربی در مراحل بلافاصله و دو ماه پس از مداخله، نسبت به گروه شاهد تفاوت آماری معنی داری نشان داد (p<0.01).نتیجه گیری کلی: با توجه به تاثیر و پایدار بودن اثر این الگوی آموزشی وارد نمودن آموزش مهارت حل مساله در حیطه های مختلف پرستاری اعم از آموزش، پژوهش، مدیریت و بالین توصیه می شود.