مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,332
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مطالعه پایلوت

صفحات

 صفحه شروع 28 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشهای حرفه ای, اساس توسعه هویت حرفه ای و تعهد به حرفه می باشد. با اینحال مطالعات در حیطه ارزشهای حرفه ای در دانشجویان پرستاری در ایران محدود است, لذا مطالعه پایلوت حاضر با هدف تعیین ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت پذیرفت.روش بررسی: در این مطالعه پایلوت توصیفی مقطعی 56 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیمسال آخر از طریق سرشماری انتخاب شدند و دیدگاه آنها نسبت به ارزشهای حرفه ای در سال تحصیلی 90-1389 بررسی شد. در این مطالعه از پرسشنامه ای دو قسمتی استفاده گردید که قسمت اول, مشخصات فردی - اجتماعی و قسمت دوم مقیاس بازنگری شده ارزشهای حرفه ای پرستاری (NPVS-R) شانک و ویس در 5 بعد (مراقبت, عمل گرایی, حرفه ای شدن, اعتماد و عدالت) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای توصیفی, ناپارامتریک (کروسکال والیس و یومن ویتنی) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو و در نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت پذیرفت.یافته ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت, عمل گرایی, اعتماد, حرفه ای شدن, عدالت و نیز مجموع ابعاد به ترتیب 3.55, 3.34, 3.82, 3.63, 3.72 و 3.59 بود. حفظ اسرار بیمار و حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران, مواجهه با کادر درمانی با عملکرد نامناسب, شرکت در تحقیقات پرستاری یا بکاربستن نتایج تحقیقات از کم اهمیت ترین مولفه ها بودند. بین سن با دیدگاه دانشجویان نسبت به بعد «اعتماد» ارتباط معناداری وجود داشت (P<0.05).نتیجه گیری کلی: هر چند میانگین نمرات دانشجویان در محدوده نسبتا مهم یا مهم قرار داشت, اما نیاز به برنامه ریزی های بیشتری به منظور بهبود آگاهی دانشجویان در برخی از وظایف حرفه ای و ارتقاء عملکرد حرفه ای آنان در گستره وسیعی از حیطه های حرفه ای, توام با وظایف مراقبتی قابل توصیه است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرون، کبری، حسینی، فهیمه السادات، و زمان زاده، وحید. (1391). ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مطالعه پایلوت. نشریه پرستاری ایران، 25(76)، 28-41. SID. https://sid.ir/paper/114117/fa

    Vancouver: کپی

    پرون کبری، حسینی فهیمه السادات، زمان زاده وحید. ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مطالعه پایلوت. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1391؛25(76):28-41. Available from: https://sid.ir/paper/114117/fa

    IEEE: کپی

    کبری پرون، فهیمه السادات حسینی، و وحید زمان زاده، “ارزش های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز: مطالعه پایلوت،” نشریه پرستاری ایران، vol. 25، no. 76، pp. 28–41، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114117/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button