Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Ma`rifat Falsafi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (28)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1386
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1255
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هستی یکی از زیربنایی ترین مفاهیم فلسفه هگل است که نقطه شروع منطق او نیز شمرده می شود. در این مجال، به بررسی مقوله هستی در منظومه فکری هگل می پردازیم. یگانگی هستی با شناسایی و اینکه هستی در نظر هگل دارای تجرد است و این تجرد ناشی از قواعدی است که او برای سه پایه های خود وضع می کند، از جمله مباحث ماست. از دیگر نقاط مهم بررسی هستی، یافتن دلایل هگل در نخستین بودن این مقوله است، و اینکه او با چه توجیهی دیگر مقولات متکثر خود را بر این پایه می نهد؟ هگل همچنین برای هستی تقسیماتی قائل شده که ذکر آن آمده است. نکته قابل توجه دیگر تفاوتی است که او میان «وجود» و «هستی» می نهد، این دو را با ظرافت از هم جدا می کند و هریک را در جایگاه خاص خود قرار می دهد. در کنار این مباحث، سنجش نظریات هگل به محک نقد، از دیگر محورهای اصلی ماست که کوشیده ایم به نحو منصفانه آن را بررسیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    11-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1247
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

مشهور معرفت شناسان بر این باورند که «صور ذهنی» بالفعل، و به صورت ذاتی، از ماورای خود حکایت می کنند. در این میان، استاد فیاضی در نحوه حکایت (ذاتی بودن حکایت) با عموم فلاسفه همراه است. ضمن اینکه آن را معلوم به علم حضوری می داند، اما درباره حاکی، ایده ای متمایز دارد. در این مقاله تلاش می شود تا این دو دیدگاه با یکدیگر مقایسه و نقاط اشتراک و اختلاف آنها تحلیل گردد، از جمله موارد اختلاف آن است که استاد فیاضی معتقد است که حاکی «صورت ذهنی» نیست، بلکه «نفس فاعل شناسا» می باشد و («صورت ذهنی» وجود ذهنی محکی است). وی بر این باور است که حاکی در اشیای خارجی، علاوه بر محکی ذهنی، محکی خارجی و تمام مصادیق همگون را نیز به طور یکسان نشان می دهد و این اقتضای ذاتی بودن حکایت است. ایشان مستند نحوه حکایت و تحلیل حکایت به حاکی و محکی، و حالت نفسانی بودن حاکی را وجدان و علم حضوری می داند و بر این باور است که با تحلیل یافته های درونی، می توان به امور یادشده رسید. استاد فیاضی با اینکه حکایت مفاهیم مفرد، قضایا و تصدیقات را ذاتی آنها می شمارد، آنها را در نحوه حکایت متفاوت می داند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فلاحی اسداله

نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    39-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    978
  • دانلود: 

    150
چکیده: 

نگارنده پیش از این در دو مقاله به تحلیل قضایای حقیقیه و خارجیه به کمک منطق جدید پرداخته بود که یکی منطق موجهات جدید را برای صورت بندی قضایای حقیقیه، و دیگری محمول تعریف ناشده وجود را برای فرمول بندی قضایای خارجیه به کار گرفته است. مقاله دوم، تعریف هایی از وجود در منطق این همانی و منطق مرتبه دوم ارایه کرده است، اما نتوانسته از این تعریف ها در تحلیل قضایای خارجیه کمک بگیرد.در این مقاله، با نشان دادن ضعف های بنیادین منطق این همانی و منطق مرتبه دوم در تحلیل قضایای خارجیه و با نشان دادن تعارض اصل این همانی با قاعده فرعیه، منطقی ضعیف تر از منطق این همانی به نام «منطق حذف این همانی» را طراحی کرده ایم که به خوبی توان بیان قضایای خارجیه را دارد. همچنین، منطق ضعیف تری نسبت به منطق مرتبه دوم استاندارد را، که به نام «منطق مرتبه دوم هنکین» شناخته می شود، به خدمت گرفته و نشان داده ایم که این منطق، برخلاف منطق مرتبه دومِ استاندارد، می تواند قضایای خارجیه را به خوبی صورت بندی کند. در ضمن، نشان داده ایم که منطق هنکین با مفاهیم ماهوی و معقولات اولی، و منطق استاندارد با مفاهیم انتزاعی و معقولات ثانیه تناسب دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 978

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 150 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    59-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2896
  • دانلود: 

    668
چکیده: 

تحقیق در باب نحوه وجود کلی طبیعی یا ماهیت را می توان یکی از دشواری های فلسفه ابن سینا و ملاصدرا دانست. در ساختار فلسفی هریک از این دو فیلسوف، کلی طبیعی تعریف و آثار ویژه ای دارد. غفلت از این تفاوت ها ممکن است موجب بروز اشتباهات بسیاری گردد. ماهیت، در صورتی که لابشرط اعتبار شود، چیزی جز خودش نخواهد بود. ادعای ابن سینا آن است که ماهیتِ لابشرط (کلی طبیعی) در خارج وجود دارد. اما به راستی، چگونه ممکن است حقیقت لابشرط ـ که هیچ وصفی جز خود را نمی پذیرد ـ در خارج محقق، و همچنان اعتبار لابشرط بودن آن حفظ شود؟در این مقاله، نشان داده ایم که ابن سینا در تبیین نحوه وجود کلی طبیعی در خارج، با مسایلی مواجه است که آنها را بی پاسخ گذاشته و ملاصدرا تلاش کرده تا پاسخی موجه برای چنان مسایلی بیابد. البته وی نیز باید تبیینی از کلی طبیعی ارایه دهد که به هیچ روی با نظریه وی در باب اصالت وجود ناسازگار نباشد. ما تلاش کرده ایم تا با بررسی دو رویکرد مختلف درباره تحقق خارجی کلی طبیعی، برتری نظریه ملاصدرا و چگونگی سازگاری آن با اصالت وجود را نشان دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 668 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    85-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    940
  • دانلود: 

    178
چکیده: 

در دهه اخیر استفان رید تلاش کرده است تا به واسطه ارایه یک نظریه صدق جدید، راه حل تازه ای برای پارادوکس دروغگو به دست دهد. او طرح صدق تارسکی را نقد، و به جای آن طرح تازه ای پیشنهاد نموده است. رید با اعمال این طرح بر روی جمله دروغگو، نتیجه می گیرد که این جمله بدون هیچ تناقضی کاذب است. در این مقاله، ضمن شرح نظریه رید، تلاش می کنیم تا شباهت های رویکرد او را با رویکرد اثیرالدین ابهری نشان دهیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 940

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 178 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    107-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    777
  • دانلود: 

    581
چکیده: 

به نظر می رسد، علی رغم تنوع تعاریف معرفت پیشین، همگان بر این اتفاق دارند که در تمایز میان معرفت پیشین و پسین، نقش اصلی را مفهوم «تجربه» ایفا می کند و آنچه معرفت را به دو بخش تجربی و غیرتجربی یا پیشین و پسین تقسیم می کند، میزان نقش تجربه در توجیه آن است. بالطبع تعیین حدود تجربه برای روشن ساختن این تمایز کاری اساسی است. از سوی دیگر این سوال نیز مطرح است که: آیا می توان به یک قضیه، هم معرفت پیشین و هم معرفت پسین داشت؟ به عبارت دیگر، پیشین یا پسین بودن معرفت به یک قضیه، ریشه در خود قضیه دارد یا اینکه تعیین منبع توجیه، بر عوامل بیرونی مبتنی است؟ در میان معرفت شناسان معاصر، این نظریه رایج شده است که معرفت پیشین به یک قضیه با معرفت پسین به همان قضیه تنافی ندارد. در این مقاله، قصد من آن است که اولا معنای تجربه را روشن سازم، ثانیا اثبات کنم که ریشه تمایز میان دو قسم معرفت خود قضیه است. به عبارت دیگر، معرفت پیشین و پسین به قضیه واحد، ممکن نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 777

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 581 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

معرفت فلسفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    0
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (پیاپی 28)
  • صفحات: 

    131-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1396
  • دانلود: 

    796
چکیده: 

طرح «نظریه مثل» و حضور تاثیرگذار آن در مباحث گوناگون فلسفی، مستند به افلاطون است و به دلیل آنکه دایره هستی را گسترده تر ترسیم می کند و از وجود موجوداتی با صفاتی ویژه سخن می گوید، در دوره های گوناگون فلسفی و تاریخی موضوع گفت وگو بوده است.یکی از طرف داران این نظریه شیخ اشراق، شهاب الدین سهروردی است که جایگاهی تعیین کننده به مثل در نظام هستی شناختی خود می دهد و می کوشد از سویی با ارایه ادله ای متقن وجود این عالم را اثبات کند و از سوی دیگر، با تبیین روشن نسبت این عالم با مراتب وجودی مافوق و مادون آن، چهره ای معقول تر و پذیرفتنی تر در قیاس با تبیین افلاطون به آن ببخشد.مقاله حاضر کاوشی است در چیستی مثل از نگاه افلاطون و شیخ اشراق، ادله ای که شیخ اشراق برای اثبات عالم مثل ارایه کرده است، و نیز جایگاهی که مثل در نظام هستی شناختی این دو متفکر دارد. از آنجا که مقصود اصلی نگارنده، بررسی نگاه سهروردی به مثل بوده است، دیدگاه افلاطون نیز به اجمال کانون توجه قرار گرفته است تا اشتراکات و تفاوت ها بهتر خود را نمایان کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1396

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 796 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

MAHDAVI MANSUR | SAFIYAN MUHAMMAD JAVAD

نشریه: 

Ma`rifat Falsafi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    4 (28)
  • صفحات: 

    167-183
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    265
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Existence is one of the most basic concepts in the philosophy of Hegel as it is a starting point in his logic. This article inquires about this important concept in the thought system of Hegel.The authors discuss Hegel's idea about the unity of existence and consciousness, its abstract nature because of the rules governing Hegel's triads, and Hegel's arguments for existence being a primary concept. They will look into his justifications for building other concepts on this basis, as well as his divisions for existence. The way Hegel differentiates between existence and being is another issue to be discussed in this article. The authors also criticize Hegel's ideas in these regards.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 265

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button