مقدمه: پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندان پزشکی، به رغم استعداد ذاتی و دستاوردهای تحصیلی قابل توجه، تحت الشعاع انگیزش تحصیلی قرار می گیرد. مطالعه ی حاضر، به بررسی نقش انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخته است. مواد و روش ها: در این مطالعه ی مقطعی، تعداد 172 دانشجوی دندان پزشکی سال های سوم تا آخر مورد بررسی قرار گرفتند. دانشجویان، مقیاس انگیزش تحصیلی را که دارای 37 سوال و 8 خرده مقیاس می باشد، تکمیل نمودند. معیار پیشرفت تحصیلی دانشجویان، نمره ی علوم پایه و معدل کل آنها بود. اطلاعات با نرم افزار SPSS نسخه ی 13/5 و آزمون های آماری 2χ ، آنالیز واریانس و تحلیل ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری (p value < 0/05) بود. یافته ها: انگیزش تحصیلی با نمره ی علوم پایه (p value = 0/03) و معدل کل (p value = 0/04) ارتباط مستقیم و معنی داری داشت. بین مولفه های رقابت جویی، کوشش، قدرت اجتماعی، معدل کل و نمره ی علوم پایه همبستگی مثبت دیده شد. همچنین انگیزه ی رقابت جویی در پسران بالاتر از دختران بود. نتیجه گیری: نتایج حاکی از این بود که پیشرفت تحصیلی دانشجویان وابسته به انگیزش آنها می باشد.