Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    45-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2470
  • دانلود: 

    894
چکیده: 

مقدمه: مواجهه با حوادث و بحران های طبیعی و غیرطبیعی همانند تصادفات هوایی و جاده ها و مواد شیمیایی و زمین لرزه ها و سیل ها، مدیریت منابع بسیار قویی را می طلبد. بعضی از این بحران ها بسیار کوچک بوده و با استفاده از یک مدیریت محلی و منابع موجود قابل حل می باشند ولی بعضی از بحران ها ناحیه جغرافیایی گسترده ای را تحت پوشش قرار می دهند. بنابراین احتیاج به یک مدیریت کلان و گسترده در سطح بالاتری دارند، همانند زمین لرزه های گسترده ای که در بسیاری از مناطق کشورمان رخ می دهد. سیستم های اطلاعاتی توزیع شده که اخیرا در بعضی از کشور ها توسعه داده شده است، از اهمیت خاصی برخوردارند. همانند سیستم های مدیریت بحران (Disaster Management System) و پشتیبان کننده تصمیم گیری (Decision Support System) تحت وب که نمونه آن توسط صلیب سرخ جهانی در کشور ترکیه بعد از زمین لرزه شش سال پیش که خسارات بسیار زیادی را به بار آورد پیاده سازی شده است. سیستم مورد بحث یک سیستم کاملا توزیع شده و پشتیبان کننده تصمیم گیری می باشد که در بحران های گسترده، مدیریت بحران را یاری می رساند. این سیستم ترکیبی از متدهای تحقیق در عملیات (همانند متدهای بهینه سازی ریاضی و شبیه سازی) و هوش مصنوعی (سیستم های مبتنی بر دانش و تشخیص الگو) و سیستم های مدیریت اطلاعات (تحت شبکه و مستقل از پلتفرم مبتنی بر (.Net می باشد. با توجه به گستردگی بحث و همچنین با توجه به امکانات موجود پیاده سازی سیستم پشتیبان تصمیم گیری و سیستم اطلاعات مدیریتی در کشور ما از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. مروری بر مطالب: پژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای و اینترنتی بوده و بر اساس منابع و اطلاعات موجود در مقالات و وب سایت های اطلاعاتی مختلف از جمله وب سایت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی معماری سیستم های مدیریت بحران های طبیعی مورد بررسی قرارگرفته و براساس شرایط و امکانات کشورمان بومی سازی گردیده است. نتیجه گیری: معماری پیشنهادی علاوه بر داشتن مزایای سیستم های مشابه بررسی شده، بومی سازی شده و با توجه به امکانات و شرایط موجود قابلیت عملیاتی شدن در ارگان ها و سازمان های مختلف را دارد و می توان با استفاده از این سیستم خسارت های ناشی از حوادث طبیعی را به حداقل رساند. به کارگیری این معماری اولین قدم در راه اندازی سیستم های مدیریت بحران های طبیعی می باشد با راه اندازی این سیستم ها و یکپارچگی اطلاعات منابع مختلف موجود در سازمان ها و ارگان های مختلف در هنگام رخداد حوادث طبیعی با گستردگی زیاد می توان مدیریت منابع را به صورت بهینه انجام داد تا از میزان خسارت ها کاسته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2470

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 894 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    7-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1272
  • دانلود: 

    582
چکیده: 

مقدمه: بیمارستان ها به عنوان پرهزینه ترین و مهمترین اجزای نظام مراقبت پزشکی مطرح هستند، بنابراین باز شناخت اقتصادی این بخش از اهمیت خاصی برخوردار است. روش بررسی: مطالعه حاضر به منظور تخمین تابع تولید بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، با استفاده از داده های تابلویی طی یک دوره 6 ساله در سطح 16 بیمارستان طراحی شده است. در این مطالعه،برای تخمین از تابع کاب- داگلاس استفاده گردید. متغیر وابسته در این تابع تعداد بستری شدگان به عنوان تولید، و متغیرهای توضیحی شامل تعداد پزشکان، تعداد پرستاران، تعداد سایر کارکنان، تعداد تخت ها، و متوسط مدت اقامت است. یافته ها: کشش مربوط به نیروی پزشک EY.P=1.08، نیروی پرستار EY.P=3.4، تعداد تخت EY.B=1.4 و سایر کارکنان EY.PP=2.8 است. در گام بعدی تولید نهایی برای پزشک MPP=391، پرستار MPN=244، تخت فعال MPN=103، و سایر کارکنان MPPP=273 به دست آمد. ضریب تابع برابر با e=8.6 است و بازدهی نسبت به مقیاس صعودی است. نرخ نهایی جانشینی فنی (pooling) بین عوامل تولید عبارتند از MRTSP.N=1.6، MRTSP,PP=1.4، MRTSP,B=3.7، MRTSPP,N=1.1، MRTSN,B=2.3، MRTSPP,B=2.6، MRTSN,B=2.3، MRTSPP,B=2.6.نتیجه گیری: بیشترین کشش تولید مربوط به عامل تولید پرستار و بعد به ترتیب مربوط به سایر کارکنان، تخت و پزشک است. بنابراین مدیران در تصمیمات کوتاه مدت خود مبنی بر پاسخدهی به افزایش تقاضا برای خدمات، کشش عوامل تولید را مد نظر قرار دهند. تولید نهایی عوامل تولید، نقش و اهمیت فوق العاده پزشکان را در تولید آشکار می سازد. مدیران با توجه به نرخ نهایی جانیشنی فنی بین عوامل تولید، در شرایط کمبود هر یک از منابع و عدم دسترسی به منابع، می توانند عوامل تولید را جایگزین کنند به طوری که تولید کل ثابت بماند. با توجه به اینکه بازدهی نسبت به مقیاس صعودی لذا در طولانی مدت حالتی انحصاری بر بازار بیمارستانهای مذکور حاکم است، بنابراین برای تحقق مسئله عدالت دخالت دولت در بازار بیمارستان های مذکور ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1272

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 582 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    15-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1806
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

مقدمه: رضایتمندی بیماران نشان دهنده ارایه صحیح خدمات بوده و از نشانگرهای مهم کیفیت مراقبت بهداشتی درمانی محسوب می شود. رضایت بیمار از واحد پذیرش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مطالعه بررسی رضایتمندی مراجعین از واحد پذیرش بیمارستان های آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان و عوامل مرتبط با آن است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی نظرات 384 نفر از مراجعه کنندگان به بیمارستان های آموزشی شهر کاشان از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (درصد و میانگین) و تحلیلی (t-test, X2 و ANOVA) انجام شده است. یافته ها: در مجموع اکثریت مراجعین عملکرد واحد پذیرش را خوب می دانستند (%46.2). مراجعین از مدت انتظار (8.03±1.43 از 10) و رفتار و روابط کارکنان (15.78±2.9 از 20) کاملا راضی و از نحوه باسخگویی به سوالات (14.6±2.7 از 20) و نحوه نوبت دهی (4.41±1.6 از 10) راضی بوده اند. رضایتمندی مراجعین از واحد پذیرش با جنسیت بیماران، مدت اقامت و شغل رابطه دارد ولی با سن، منطقه سکونت، مراجعه قبلی و مراجعه حضوری رابطه ندارد. رضایتمندی بیماران از نحوه پاسخگویی کارکنان به طور معنی داری کمتر از همراهان است (P<0.05).نتیجه گیری: در مجموع مراجعه کنندگان از واحد پذیرش راضی اند. کارکنان پذیرش می توانند با پاسخگویی مناسب تر به بیماران؛ خصوصا در مورد فرم های رضایت نامه، توجه به بانوان و توجه به گروه های مسن تر رضایت مراجعه کنندگان از واحد پذیرش را افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1806

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 18
نویسندگان: 

احمدی مریم | کرمی مهتاب

نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    25-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    992
  • دانلود: 

    603
چکیده: 

مقدمه: بکارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش مدارک پزشکی به عنوان بخشی از بیمارستان - که نحوه عملکرد آن در کارایی، ارزشیابی و اعتلای کمی و کیفی فعالیتهای بهداشتی و درمانی بیمارستان ها نقش بسزایی دارد - حایز اهمیت می باشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان بکارگیری اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع در بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران و ارایه پیشنهاداتی در جهت بهبود عملکرد این بخش انجام شده است. روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی - مقطعی در سال 1384 انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را کلیه پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل دادند و داده ها با استفاده از پرسشنامه گردآوری و با کمک نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که در بخش مدارک پزشکی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران از بین اصول و مفاهیم نه گانه مدیریت کیفیت جامع فقط به کارگیری مفهوم پاداش و ترفیع در وضعیت نا مطلوب می باشد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که باید اقداماتی در راستای افزایش مشارکت فردی و گروهی، برگزاری دوره های آموزش مداوم، جمع آوری، بررسی و تجزیه و تحلیل نظرات مراجعین وطراحی مجدد فرایندهای مختلف بخش مدارک پزشکی صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 992

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 603 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2007
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    31-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    240
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: One of the most effective factors on increasing effectiveness, efficacy and ultimately productivity, is the organizational manager styles. Due to every organization has unique condition it needed and its own management skills, managers' knowledge of the patterns and management theories, makes their job much easier and causes their organizations successes. Main objective of this study is finding different methods of the management in teaching and non teaching administrators in Kerman University of Medical sciences in different levels and their duties (planning, organizing, controlling). Methods: This is an applied study carried out as cross-sectional analytic method. The research population is all the high level and intermediate administrators. Tools of collecting data were two questionnaires: questionnaire Achecked the Fiddler methods and questionnaire B checked manager's performances. After evaluating validity and reliability those two questioners; they were distributed among University's administrators. Data analysis was done as descriptive (frequencies, means, and standard deviations);and analytic(one way analysis of variances, regressions, Toki HSD test, Duncan, and Pearson's correlation and Spearman tests) using SPSS software. Results: About almost 49% of administrators in planning, and 48% of them in organizing, judged in upper level, and 40% in the medium level. Other finding showed that between their styles (duties oriented and relation oriented) and planning, organizing, and control there was significant correlations. Also between the mean of administrators control in different age groups and different years of services and levels of the their experiences there were meaning differences. Conclusions: According to our findings the duty oriented and relation oriented administrators both have good performances in planning and determining organizational goals. Also our findings showed that with a suitable organizational managing style in, duties could be arranged to improve organizations' performances. That means , the more managers' style are coordinated with the facts and needs of subordinate people, the more accomplish such as planning, organizing, and controlling, would achieved by administrators. Because management is a relation between control and influence, both duties oriented and relation oriented administrators are assure to achieve their goals.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    31-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    861
  • دانلود: 

    598
چکیده: 

مقدمه: کاربران نظام اطلاعات بیمارستانی افرادی هستند که در تمام ساعات کاری روزانه خود ازاین نظام استفاده، می کننند بنابراین نقاط ضعف و قوت نظام را به خوبی حس می کنند. شناخت دیدگاه کاربران نسبت به عملکرد نظام بسیار مهم و در توسعه و تکامل نظام بسیار موثر می باشد. این مطالعه با هدف بررسی دیدگاه کاربران نسبت به کیفیت نظام اطلاعات بیمارستانی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش توصیفی - مقطعی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه ای پایا و روا، شامل سه بخش: تعامل کاربران با نظام، کیفیت نظام و کیفیت اطلاعات نظام جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافته ها: یافته های مطالعه ما نشان دادکه 67.5 درصد کاربران نسبت به کیفیت وظایف نظام اطلاعات بیمارستانی تا حدی راضی بودند. 57.5 درصد کاربران از عملکرد نظام و 53.2 درصد آنها نیز از کیفیت اطلاعات تا حدی راضی بودند. در مجموع اکثر کاربران (70 درصد) از نظام اطلاعات بیمارستانی تا حدی راضی بودند. نتیجه گیری: طبق یافته های این مطالعه از دیدگاه کاربران مشکلاتی در قسمت های مختلف نظام اطلاعات بیمارستانی مورد استفاده در مشهد وجود دارد که عبارتند از عدم تطبیق عملکرد، وظایف و کیفیت اطلاعات نظام با نیازهای کاربران که می تواند منجر به پایین بودن سطح رضایت کاربران از نظام اطلاعات بیمارستانی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 861

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    37-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2085
  • دانلود: 

    1009
چکیده: 

مقدمه: یکی از عوامل موثر در افزایش اثربخشی، کارایی و در نهایت بهره وری، سبک رهبری مدیران سازمان می باشد. چون در سازمان ها هر موقعیتی سبک رهبری خود را می طلبد، آگاهی مدیران از الگوها و تئوری های رهبری، انجام وظایف آنها را آسانتر نموده و باعث موفقیت سازمان ها در نیل به اهدافشان می گردد. هدف اصلی از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های مدیریت مدیران رده های مختلف وظایف (برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل) مدیران آموزشی و غیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به صورت مقطعی (توصیفی - تحلیلی) انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مدیران عالی و میانی دانشگاه تشکیل می دهند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه «الف» سبک های رهبری فیدلر؛ و پرسشنامه «ب» عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار می داد. پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامه ها بین مدیران دانشگاه توزیع شد. پردازش وتجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون، آزمون HSD توکی و دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافته ها: حدود 49 درصد مدیران از نظر برنامه ریزی و 48 درصد ایشان از نظر سازماندهی در سطح بالا و 40 درصد آنان از نظر کنترل در سطح متوسط بودند. سایر یافته ها نشان داد که بین سبک رهبری مدیران (وظیفه مدار - رابطه مدار) و برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل آنها رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین میانگین کنترل مدیران در رده های مختلف سنی و بین میانگین سبک رهبری مدیران در رده های مختلف سابقه خدمت تفاوت وجود داشت. نتیجه گیری: طبق نتایج به دست آمده رهبران وظیفه گرا و رابطه گرا در برنامه ریزی و تعیین اهداف سازمانی عملکرد خوبی داشتند. همچنین نتایج نشان داد با سبک رهبری مناسب در سازمان می توان با سازماندهی، وظایف را برای بهبود عملکرد سازمان هماهنگ نمود. این بدان معنا است که هر قدر سبک هدایت و رهبری مدیران با موقعیت ها و نیازمندی های زیردستانشان هماهنگ باشد مدیران در دستیابی به اهداف و اجرای وظایفی از قبیل برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل موفق تر خواهند بود. از طرفی با توجه به اینکه رهبری رابطه ای است بر اساس کنترل و نفوذ، رهبران وظیفه گرا و رابطه گرا با کنترل بر کارکنان اطمینان داشتند که به اهداف خود خواهند رسید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2085

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1009 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    55-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2742
  • دانلود: 

    1251
چکیده: 

مقدمه: پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به عنوان اطلاعات مراقبت بهداشتی ذخیره شده الکترونیکی تمام طول دوران حیات فرد با هدف پشتیبانی استمرار مراقبت، آموزش و پژوهش محسوب می شود. استانداردهای محتوا و ساختار یکی از مهمترین موضوعاتی است که در EHR باید در نظر گرفته شود. هدف پژوهش بررسی استاندارد های محتوا، ساختار و واژه نامه پرونده الکترونیک سلامت و ارایه الگوی مناسب برای ایران می باشد. روش بررسی: این بررسی یک مطالعه مقطعی - مقایسه ای است که در سال 85-84 انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه و چک لیست بود. جامعه پژوهش را سازمان هایASTM ،HL7  و CEN/TC251 تشکیل می داد. داده های گردآوری شده با استفاده از جداول تطبیقی و روش های کیفی تحلیل شد. با توجه به مزایا و محدویت های استانداردهای منتخب، الگویی برای ساختار، محتوا و واژه نامه ای EHR پیشنهاد و طی دو مرحله به روش دلفی آزمون شد. یافته ها: سه سازمان وجود دارد که استاندارد های مربوط به EHR را ایجاد می کنند که عبارتند از: بهداشت در سطح هفتم (HL7)، جامعه آزمون اسناد امریکا (ASTM) و هیئت فنی، کمیته اروپایی تعیین کننده استاندارد (CEN TC251). استاندارد HL7 فاقد استاندارد جامعی برای محتوا و ساختار است، اما در دو بخش به نام های معماری بالینی سند و پروپوزال نیروی کاری هستی شناسی سند، ایده هایی در ارتباط با EHR می دهد و از استانداردهای واژه نامه ایLOINC ،SNOMED  و UMLS استفاده کرده است. CEN TC251 ساختار EHR را تعریف می کند اما فاقد استاندارد محتوایی واژه نامه ای است. ASTM محتوا و ساختار EHR را مشخص کرده و از استاندارهای واژه نامه ای مثلSNOMED، ICD9 و READ استفاده کرده است. نتیجه گیری: مطالعه نشان می دهد که این سازمان ها، در مجموع استانداردهای محتوا، ساختار و واژه نامه ای را لحاظ نموده اند. با توجه به نقاط ضعف و مزایای این استانداردها، الگویی برای ایران طراحی شد و با نظرخواهی نهایی گردید. در این ساختار باید از معماری استاندارد پذیرفته شده ای استفاده شود و استاندارد واژه نامه گنجانده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2742

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    29
  • صفحات: 

    65-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2225
  • دانلود: 

    823
چکیده: 

مقدمه: واحدهای  بهداشتی درمانی در مقایسه با سایر سازمان های اداری و خدماتی، محیطی آلوده تر و بیماری زاتر و خلاصه مخاطره آمیزتر برای کارکنان هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی بروز و شیوع آسیب های شغلی و برخی عوامل موثر بر آن در بین کارکنان بهداشتی، درمانی شبکه بهداشت و درمان هشترود است. روش بررسی: این مطالعه مقطعی در سه ماهه اول سال 85 انجام شد. 270 پرسشنامه در بین کارکنان بهداشتی، درمانی شبکه بهداشت و درمان هشترود توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون های t-test،X2  و رگرسیون لجستیک تحلیل شد. یافته ها: بروز آسیب های شغلی %43.8 و شیوع آنها %61 بود. فرو رفتن سوزن به دست و آسیب های وسایل نوک تیز بیشترین میزان بروز و شیوع را داشت (میزان بروز به ترتیب: %22.4 و %19 میزان شیوع به ترتیب %34.3 و %25.1). %32.6 کارکنان آسیب های شغلی رخ داده برایشان را گزارش کرده بود. %49.5 در مورد پیشگیری از آسیب های شغلی آموزش ندیده بودند. میزان بروز آسیب های شغلی در کارکنان آزمایشگاه و بیمارستان (%70 و %66.7) بیشتر از سایر مراکز بود (P<0.05). بین میزان بروز آسیب های شغلی و میزان تحصیلات کارکنان مورد بررسی ارتباط آماری معنی داری وجود داشت، به طوری که بیشترین موارد بروز مربوط به کارکنان دارای تحصیلات دیپلم و کمتر بود (P<0.05).نتیجه گیری: با توجه به میزان قابل توجه آسیب های شغلی، پیشگیری از این آسیب ها باید تدابیر پیشگیرانه در نظر گرفته شود. جهت کاهش آسیب های شغلی، ارایه آموزش های لازم هم در بدو خدمت و هم به صورت متناوب برای کارکنان و نیز گزارش دهی این آسیب ها توسط کارکنان به خصوص کارکنان بیمارستان ها و آزمایشگاه ها پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2225

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 823 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button