Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1961
  • دانلود: 

    886
چکیده: 

مقدمه: نظریه احساس برابری آدامز توازن عادلانه ای را بین داده های کارکنان و ستاده های آنان پیش بینی می کند. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر سبک های رهبری مدیران بر احساس برابری کارکنان انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه علی مقایسه ای، در نیمه نخست سال 1386 در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است. پرسشنامه های احساس برابری و سبک رهبری ابزار جمع آوری داده ها بوده اند. حجم نمونه 179 نفر بوده که با رضایت کامل و به صورت ناشناس، به پرسشنامه پاسخ داده اند. آزمون های مقایسه میانگین مستقل t، تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون برای پاسخدهی به سوالات مورد استفاده قرار گرفته اند.یافته ها: میان احساس برابری کارکنان برحسب سبک رهبری مدیران تفاوت معنی داری وجود ندارد. رابطه مستقیم و معنی دار بین احساس برابری کارکنان و میزان اطلاع آنان از پاداش سایرین وجود دارد. تفاوتی بین احساس برابری کارکنان برحسب جنس، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت آنان مشاهده نشد.نتیجه گیری: صر ف نظر از سبک رهبری مدیران، چنانچه کارکنان از نحوه و میزان پرداخت پاداش به سایر کارکنان آگاهی داشته باشند، با مقایسه دروندادها و بروندادها خود و دیگران به احساس برابری بیشتری خواهند رسید. بر این اساس می توان به مدیران توصیه کرد که به شیوه های مناسب،اطلاع رسانی به کارکنان را در برنامه های کاری خویش قرار دهند، ضمن اینکه شرایط محیط کاری توجه سازمانی، عدالت رویه ای و احساس کرامت انسانی از جمله مواردی هستند که در کنار حقوق و پاداش، احساس برابری کارکنان را متاثر می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1961

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 886 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    17-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1024
  • دانلود: 

    625
چکیده: 

مقدمه: ارزشیابی عملکرد، تحلیلی منظم از پاسخگویی فعالیتهای فردی به اهداف و وظایف است. این پژوهش با هدف تعیین نگرش کارکنان دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه ارزشیابی عملکرد سالانه شان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - پیمایشی، به صورت مقطعی با استفاده از روش سرشماری در بین 150 نفر از کارکنان شاغل در دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1386 صورت گرفت. داده های موردنظر از طریق پرسشنامه حاوی 55 سوال گردآوری شد. پاسخ به سوالات بر اساس مقیاس لیکرت (از کاملا مخالف تا کاملا موافق) بود. داده ها پس از گردآوری به وسیله نرم افزار آماری SPSS نسخه 11 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مرتبط تحلیل گردید.یافته ها: 54.7 درصد از افراد مورد مطالعه زن و بقیه مرد بودند. از لحاظ سنی، 20.7 درصد افراد در گروه سنی 20-30، 50 درصد 31-40، 26.7 درصد 50-41 و 2.7 درصد در گروه بالاتر از 50 سال قرار داشتند. میانگین و انحراف معیار سن افراد مورد مطالعه 37.7±7.2 سال بود. 66.32 درصد افراد، در مورد انجام ارزشیابی دارای دیدگاه مثبت، 17.35 درصد دارای دیدگاه منفی و 16.33 درصد افراد بدون دیدگاه خاص بودند. در زمینه نحوه اجرای ارزشیابی کنونی عملکرد کارکنان، 39.75 درصد افراد دیدگاه منفی، 34.41 درصد دیدگاه مثبت و 25.84 درصد دیدگاه خنثی داشتند. طبق آزمون آماری کای دو با ضریب اطمینان 95 درصد بین دیدگاه افراد در زمینه ضرورت ارزشیابی کارکنان و نیز دیدگاه افراد در زمینه ضرورت ارزشیابی کارکنان و نیز دیدگاه آنها در زمینه نحوه انجام ارزشیابی جاری رابطه آماری معنی دار به دست آمد (p=0.001).نتیجه گیری: طبق این مطالعه، اکثر کارکنان انجام ارزشیابی را ضروری دانستند، اما نسبت به ارزشیابی جاری نگرش مثبتی نداشته یا بی تفاوت بودند. شاید این نوع نگرش ناشی از روش ها، معیارها و ضوابط مورد استفاده در ارزشیابی باشد. مهمترین مولفه در بهبود فرآیند ارزشیابی عملکرد کارکنان، آشنایی آنان با رسالت و خط مشی های سازمان و شفاف نمودن روش و اهداف ارزشیابی و ارایه بازخورد مناسب از طرف مدیران و سرپرستان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1024

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 625 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    23-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1263
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

مقدمه: درک کارکنان از بیمارستان خود، جو سازمانی آن را شکل می دهد. متداولترین عامل درونی اثرگذار روی جو بیمارستان، ویژگی های شخصیتی کارکنان است. هدف این پژوهش تعیین ارتباط جو سازمانی با ویژگی های شخصیتی کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد بود.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی همبستگی است. نمونه آماری 120 نفر از کارکنان بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد است که از طریق نمونه گیری در دسترس از کارکنان آن بیمارستان در سال 1387 انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه شخصیت آیزنک در ابعاد چهارگانه درون گرایی، برون گرایی، ثبات هیجانی و روان رنجوری و پرسشنامه جو سازمانی در ابعاد ششگانه حمایتی، دستوری، تحدیدی، همکارانه، متعهدانه و غیرمتعهدانه بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمونهای آماری مجذور کا و تی استفاده شد.یافته ها: بین ویژگی های شخصیتی کارکنان در هر یک از ابعاد چهارگانه با جو سازمانی بیمارستان (باز و بسته) رابطه ای وجود نداشت. بین ابعاد چهارگانه شخصیت با ابعاد جو سازمانی به جز بعد غیرمتعهدانه رابطه ای مشاهده نشد. یافته ها بیانگر وجود رابطه بین ابعاد چهارگانه شخصیت با یکدیگر بود.نتیجه گیری: کارکنان برونگراتر، از جو بیمارستانی متعهدانه تری برخوردارند. مدیران بیمارستان ها می توانند شناخت بیشتری درباره ویژگی های شخصیتی کارکنان برای انتخاب و گزینش بهتر آنها به دست آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1263

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    31-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1344
  • دانلود: 

    653
چکیده: 

مقدمه: مصرف سیگار در جهان علی رغم تبلیغات گسترده برای نابهنجار بودن آن به صورت یک واقعیت اجباری پذیرفته شده و سود سرشار و مالیات زیادی از آن به دست می آید. تقاضای سیگار در عین برخورداری از ثبات نسبی، متاثر از قیمت آن است. نوسانات قیمت یکی از عوامل موثر بر تقاضای سیگار می باشد و رابطه عکس میان ارزش واقعی انعطاف و نوسانات قیمت و سن وجود دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تغییرات قیمت سیگار روی میزان مصرف آن در ایران بود.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی ست و به صورت سری زمانی ارتباط میزان مصرف سیگار با تغییرات قیمت آن طی سال های 63-85 و همچنین متغیرهایی چون درآمد خانوار شهری، نرخ کلان شهری، نرخ بیکاری، نرخ باسوادی را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه پژوهش افرادی هستند که از سراسر ایران به صورت آمارگیری های پیوسته تهیه شده است. وجود همبستگی بین مشاهدات یک متغیر تصادفی طی زمان مفروض است. برای تحلیل داده ها از روش هم انباشتگی برای بررسی مانایی (آزمون DF یا ADF) و آزمون هم انباشتگی دوربین – واتسون و برای آزمون مدل از روش OLS استفاده شده است.یافته ها: آزمون ADF در سطح معنی داری 5 درصد و 10 درصد متغیرهای تعداد نخ سیگار، نرخ باسوادی و باقیمانده های مدل مانا هستند و متغیرهای قیمت سیگار، نرخ بیکاری و درآمد خانوار نامانا می باشند.نتیجه گیری: قدر مطلق کشش قیمتی کالای سیگار کمتر از یک بوده و سیگار کالایی کم کشش است. افزایش نرخ باسوادی بر کاهش مصرف سیگار موثر بوده و درآمد زیاد به معنی استفاده بیشتر از دخانیات نمی باشد. متغیر بیکاری بر میزان مصرف سیگار موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1344

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 653 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    37-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3268
  • دانلود: 

    1811
چکیده: 

مقدمه: همواره درباره مفهوم و چارچوب های کتابخانه های دیجیتالی ابهام وجود داشته چون کتابخانه الکترونیکی، مجازی، بدون دیوار، هیبرید و راه دور و دیجیتالی، اغلب با هم یا به جای هم به کار رفته اند. حتی تعریف جامع و استانداردی از کتابخانه های دیجیتالی که همگان در مورد آن توافق داشته باشند، وجود ندارد ولی تعریف فدراسیون کتابخانه های دیجیتالی یکی از پذیرفته شده ترین و پر استنادترین تعاریف است. هدف این پژوهش بررسی مهمترین شاخص ها برای طراحی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی و ارایه معیارهای نسبی برای آن بود.روش بررسی: در این پژوهش پیمایشی - توصیفی، با روش کتابخانه ای، متون و منابع موجود درباره کتابخانه های دیجیتالی مطالعه و عناصر مهم در طراحی این کتابخانه ها و شش کتابخانه دیجیتالی موفق و استاندارد خارجی شناسایی شد. اطلاعات به دست آمده تحلیل و شاخص های کلی برای طراحی کتابخانه های دیجیتالی تعیین شد.یافته ها: چهارده شاخص اصلی برای طراحی کتابخانه های دیجیتالی عبارت اند از: منابع تمام متن، کاربران ویژه، دسترسی مطمئن و پایدار به منابع، قالب منابع، جستجو و بازیابی، مجموعه سازی، توسعه زیرساخت ها و تجهیزات، نیروی ا نسانی متخصص، سازماندهی، قابلیت همکاری با دیگر کتابخانه ها، خدمات، منابع چاپی در کنار منابع دیجیتالی، استاندارد و استانداردسازی و رعایت مالکیت معنوی. هر شاخص دارای زیربخش های مختلفی برای حوزه های متفاوت کتابخانه دیجیتالی است.نتیجه گیری: مطالعه ای با این رویکرد به بررسی شاخص های دخیل در امر طراحی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی یافت نشد. می توان از یافته های این مطالعه در آینده به عنوان معیار طراحی و ارزیابی کتابخانه های دیجیتالی بهره گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    49-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    770
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

مقدمه: در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزشیابی اجتناب ناپذیر است و فقدان نظام ارزشیابی به عنوان یکی از علایم بیماری های سازمان قلمداد می شود. هدف این تحقیق استفاده از کارت امتیازی متوازن و مطالعه نظام ارزشیابی در دانشگاه علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: در این تحقیق پیمایشی ابتدا نظام فعلی مطالعه، سپس به روش پژوهش کیفی، با ارسال چک لیست و مصاحبه دیدگاه های متخصصان نسبت به مولفه های چک لیست جمع آوری شد. جامعه مورد پژوهش شامل 50 نفر از مدیران و رؤسای بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران با نمونه گیری به روش سرشماری بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و در قالب جدول و نمودار استفاده شد.یافته ها: وجه کلی ارزشیابی با 66.67 درصد بالاترین و وجه مالی با 33.83 درصد پایین ترین امتیاز را به دست آوردند و این بیانگر این مطلب است که سیستم فعلی دارای ضعف های عمده در تمام وجوه مورد ارزیابی است.نتیجه گیری: نظام فعلی به لحاظ کسب امتیازات پایین در تمامی وجوه دارای ضعف های عمده در نظام ارزشیابی است، و بی توجهی به وجه مالی عمده ترین و شاخص ترین ضعف نظام فعلی ست. بازبینی و برنامه ریزی جهت رفع نقایص موجود و بهبود نظام فعلی ارزشیابی لازم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 770

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1459
  • دانلود: 

    870
چکیده: 

مقدمه: اقتصاد رقابتی، مراقبت های بهداشتی درمانی را ناچار به استفاده از رویکردها و ابزارهای نوین مدیریتی کرده است. یکی از موثرترین ابزارها برون سپاری است. برون سپاری فواید بسیار دارد و راه حلی جهت گریز از محدودیت های مالی است و سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد.روش بررسی: این مطالعه توصیفی - مقطعی و کاربردی از داده های سال های 1384-86 بیمارستان فیروزگر استفاده کرده است. داده ها از طریق پرسشنامه، مصاحبه هدایت شده حضوری، مطالعه اسناد مالی بیمارستان و نیز مستندات واحد آمار استخراج و توسط نرم افزارهای Excel و SPSS با آزمون های t و Wilcoxon تحلیل شده اند.یافته ها: با واگذاری داروخانه ماهیانه مبالغ بسیار در هزینه های پرسنلی و هزینه خرید دارو صرفه جویی شده است. بیمارستان ماهیانه 100 میلیون ریال، بابت اجاره مکان داروخانه از شرکت تعاونی طرف قرارداد دریافت نموده است. تعداد پرسنل داروخانه از 9 نفر به 14 نفر و سطح تحصیلات آنان نیز به میزان قابل توجهی افزایش، زمان صرف شده روزانه توسط مدیر کاهش و رضایت مسوولان بخش های درمانی بیمارستان افزایش یافته است، از میان 19 فعالیت مورد بررسی در 10 مورد اختلاف معنی دار می باشد. تعداد نسخه های پیچیده شده داروخانه نیز افزایش یافته است.نتیجه گیری: درکارایی و اثربخشی داروخانه بهبود حاصل شده که نشان می دهد برون سپاری فعالیت های داروخانه در بیمارستان فیروزگر موفقیت آمیز بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 870 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

مدیریت سلامت

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    12
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    71-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1558
  • دانلود: 

    745
چکیده: 

مقدمه: زباله ها و پسماندهای بیمارستانی، یکی از معضلات زیست محیطی است که به علت دارا بودن عوامل خطرناک، سمی و بیماری زا سلامت افراد و جامعه را تهدید می کنند. بی توجهی به مدیریت صحیح این پسماندها باعث شیوع انواع بیماری ها و اپیدمی ها می شود که موجب تهدید سلامت افراد و جامعه و اتلاف هزینه است. هدف این مطالعه مقایسه مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان های آموزشی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1385 بود.روش بررسی: این پژوهش توصیفی - مقطعی در 159 بخش مختلف در 6 بیمارستان آموزشی و 3 بیمارستان خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران که به صورت تصادفی انتخاب شدند،انجام گرفت. داده ها از طریق مشاهده و تکمیل پرسشنامه ای مشتمل بر 72 سوال گردآوری شد.یافته ها: بخش های بیمارستان های خصوصی از نظر نحوه تفکیک زباله (67 درصد)، جمع آوری زباله (39 درصد)، نگهداری موقت زباله (15.7 درصد) و حمل زباله از سطح بخش ها به محل نگهداری موقت زباله در بیمارستان و از آنجا به محل دفع نهایی (27.5 درصد) وضعیت مطلوب تری داشتند (با 3، 7، 35، 13، 11 و 2 به ترتیب در بیمارستان های آموزشی).نتیجه گیری: مدیریت پسماندهای بیمارستانی در بیمارستان های خصوصی، مطلوب است. در بیمارستان های خصوصی، بودجه و سرمایه بیشتری وجود داشته و مدیران از آزادی عمل بیشتری در ایجاد تصویری مناسب تر از بیمارستان با ارایه خدمات با کیفیت تر، برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 745 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button