در ادبیات استراتژی ترکیب قابلیتهای دوگانه اکتشاف و بهره برداری «دوسوتوانی سازمانی« نامیده می شود. سازمان ها باید از یک طرف در کوتاه مدت حداکثر بهره برداری از منابع موجود را بنمایند و از طرف دیگر در بلندمدت به کمک اکتشاف وارد ساحتهای کاملا جدیدی شوند و خود را با تغییرات محیطی تطبیق دهند. در این تحقیق نحوه تحقق دوسوتوانی از طریق طراحی مناسب رابطه بین بخش های فروش و بازاریابی مورد بررسی قرار می گیرد. بخش های فروش و بازاریابی علی رغم تشابه در حوزه های کاری، تمایزات ساختاری زیادی دارند. مطالعات قبلی نشان می دهد که ایجاد تعامل مناسب بین این دو بخش چالشی جدی برای بسیاری از سازمانها است. این تحقیق به صورت کیفی انجام شده است و در آن روی پنج سازمان تولیدکننده کالاهای مصرفی در ایران مطالعه موردی صورت گرفته است. خروجی تحقیق یک چارچوب نظری جدید جهت تبیین مکانیسم ها و پی آمدهای پیکربندی بخش های فروش و بازاریابی است. نتایج این تحقیق نشان می دهد پیکربندی مناسب رابطه بین بخش های فروش و بازاریابی نه تنها می تواند چالشهای موجود را برطرف نماید بلکه با استفاده از تمایزات ساختاری و مکانیسم های یکپارچه سازی بین این دو واحد می توان زمینه را برای تحقق دوسوتوانی سازمانی فراهم آورد. همچنین پشتیبانی متقابل دپارتمانهای فروش و بازاریابی از رویکردهای یکدیگر عاملی مهم در تحقق دوسوتوانی است.