کسب وکارهای خانوادگی نقش مهمی در رشد و بقای اقتصاد کشورها ایفا می کنند و بسیاری از شرکت ها و بنگاه های بزرگ و بنام به صورت کسب وکار خانوادگی برپا شده و اداره می شوند. یکی از فرآیندهای مهم در کسب وکارهای خانوادگی فرآیند جانشینی و انتقال دانش است که ضامن بقا در کسب وکارهای خانوادگی بوده و طی آن دانش از نسلی به نسل های دیگر منتقل می شود. این پژوهش بر حسب هدف بنیادی و از نظر شیوة گردآوری داده ها کیفی است و با هدف شناسایی فرآیند انتقال دانش در کسب وکارهای خانوادگی انجام شد. برای این منظور از رویکرد نظریة داده بنیاد بهره گرفته شد و 24 مصاحبه انجام شد که از مصاحبه 21 به بعد، تحلیل داده ها منجر به کشف مفاهیم ومقوله های جدیدی نشد. با این وجود، برای اطمینان از حصول اشباع نظری، 3 مصاحبة دیگر نیز انجام شده و داده های مربوط به آن ها تحلیل شد. براساس یافته های این پژوهش حفظ اعتبار، وجود منابع دانش و تمایل به بقاء بنگاه به عنوان عوامل علّی که بر فرآیند انتقال دانش در کسب وکارهای خانوادگی تأثیر دارند، شناسایی شدند. ارزش های خانوادگی و فرهنگ به عنوان عوامل زمینه ای، آرزوهای مشترک، اطمینان به منبع دانش و روابط قوی به عنوان عوامل میانجی شناسایی شد. انگیزش و تعهد به عنوان راهبردها و بقای کسب وکار و حفظ مزیت رقابتی به عنوان پیامدها استخراج شدند.