طراحی چندراهه ورودی پیشتر بصورت تجربی بوده است، ولی در سال های اخیر و با افزایش توان رایانه ها و گسترش کدهای محاسباتی ، طراحی چندراهه ها بصورت علمی تر و دقیق تر صورت می گیرد. نرم افزارهای متنوعی با استفاده از معادلات یک بعدی حاکم بر سیالات برای شبیه سازی مجموعه موتور و ازجمله چندراهه ورودی تهیه شده اند. که در این مقاله از مدل آماده شده سامانه تبادل گاز بر مبنای نرم افزارGT-Power ، استفاده شده است.در ابتدا با توجه به وضعیت موتور و هدف های بهینه سازی، یک تابع هدف به عنوان معیار بهینه سازی تعریف می گردد. با استفاده از این تابع هدف می توان حالت های مختلف موردمطالعه را به صورت کمی با یکدیگر مقایسه کرد.در ادامه با توجه به گزینه های موجود، چند پارامتر جهت انجام عملیات بهینه سازی انتخاب می گردد. پارامترهای انتخاب شده از لحاظ طول، قطر و انحنا مورد بررسی قرار گرفته و مناسب ترین حالت با توجه به محدودیت های مختلف تعیین می گردد.در نهایت چندراهه بهینه سازی شده با حدود 2.5 درصد افزایش در بازده تنفسی حاصل می گردد.روش حل مساله، استفاده از موج های صوتی با تکیه بر شبیه سازی حالت غیر دایم و معادلات یک بعدی خواهد بود.