Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4-5
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2044
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4-5
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    9003
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    7-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1702
  • دانلود: 

    701
چکیده: 

مقدمه: آموزش به بیمار یکی از اجزا اساسی مراقبت از بیمار قلبی در بیمارستان و جامعه است. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش و پیگیری در منزل بر آگاهی و رفتارهای بهداشتی بیماران مبتلا به سکته قلبی مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید مدرس کاشمر انجام پذیرفت.روش کار: این مقاله حاصل یک مطالعه نیمه تجربی با دوگروه تصادفی شده مداخله (18 نفر) و کنترل (20 نفر) همراه با اندازه گیری های پیش و پس آزمون می باشد. برنامه آموزشی مشتمل بر 4 جلسه مستمر با موضوعات مختلف در زمینه حوادث قلبی، رژیم غذایی، رژیم دارویی، عوامل خطر ساز و ورزش برای گروه مداخله به اجرا در آمد و کتابچه آموزشی نیز به آنان ارایه گردید. بعلاوه به مدت 3 ماه در منزل پیگیری شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه سنجش آگاهی بیمار و چک لیست کنترل و پیگیری در منزل با روش مصاحبه و مشاهده در بدو مطالعه؛ حین پیگیری و در پایان مطالعه؛ جمع آوری گردید. برای بیماران گروه کنترل کتابچه آموزشی در انتهای پژوهش ارایه گردید.یافته ها: یافته ها نشان دهنده افزایش میزان آگاهی در گروه تحت مداخله بود (p=0.0001). مقایسه میانگین ها در دو گروه نشان دهنده بهبود آگاهی و رفتارهای بهداشتی به شکل افزایش در دفعات (p=0.002) و طول مدت پیاده روی (p=0.001)، بهبود علایم جسمی در حین پیاده روی (p=0.03)، شناخت و رعایت عوامل خطرزای بیماری قلبی مانند استرس و مصرف سیگار (p=0.001)، شناخت و رعایت رژیم غذایی (p=0.003) و دارویی (p=0.001) و در مقابل کاهش در تعداد دفعات مراجعه به پزشک (p=0.001) و مدت زمان موزد نیاز برای حمایت روانی بیماران (p=0.001) در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود.نتیجه گیری: آموزش به بیمار و نهادینه ساختن آن با تکرار، نظارت و مدیریت پرستاران در محیطی مانوس همچون خانه می تواند؛ عامل مهمی در ارتقای عملکرد مددجویان، توسعه سلامت جامعه و گواه اهمیت نقش پرستاران باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 701 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    15-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1401
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

مقدمه: به منظور شناخت ماهیت ارتباط و تعامل نوجوان با خانواده که بیانگر واقعیت تجربه شده توسط بخش کثیری از جمعیت جوان کشور می باشد، این تحقیق با هدف توصیف تجارب خانوادگی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان صورت گرفت.روش کار: این پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی در سال 1384 در شهر اصفهان انجام شد. نمونه ها از میان دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، انتخاب گردیدند. پس از اشباع اطلاعاتی، تعداد شرکت کنندگان به 15 نفر رسید. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق و تجزیه و تحلیل داده ها به روش استرابرت انجام شد.یافته ها: یافته های حاصل از تجارب خانوادگی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان، 65 کد، 3 زیر مفهوم و 2 مفهوم محوری تحت عناوین حمایت عاطفی (صمیمیت) در خانواده و واکنش ها در خانواده استخراج گردید.نتیجه گیری: علی رغم اهمیت حیاتی خانواده و نقشی که در زندگی نوجوانان دارد، نوجوانان ارتباط موثر و اثربخشی را با خانواده تجربه نمی کنند و این مساله کاملا مشهود است. این تحقیق ضرورت آموزش خانواده ها را بر اساس نیازها و خصوصیات دوران نوجوانی مورد تاکید قرار می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1401

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    25-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2235
  • دانلود: 

    732
چکیده: 

مقدمه: یکی از انواع مداخلات پرستاری توان بخشی روانی، فعالیت های معنوی - تفریحی گروهی می باشد. این مطالعه سعی دارد با مشارکت دادن مددجویان در فعالیت های معنوی - تفریحی، میزان تاثیر آنرا بر مهارت های مراقبت از خود و فعالیت های روزمره زندگی بررسی نماید. لذا هدف از این تحقیق تعیین تاثیر فعالیت های معنوی - تفریحی گروهی بر وضعیت روانی بیماران اسکیزوفرنیک بود.روش کار: در یک مطالعه مداخله ای از نوع شبه تجربی 45 مددجوی اسکیزوفرنیک با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و سپس کلیه نمونه ها توسط پرسشنامه مراقبت از خود (که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تعیین شده بود) مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس مداخله تحقیق که شامل یک سفر معنوی - تفریحی گروهی به مدت 10 روز بود انجام گردید. مددجویان در طول سفر با هم زندگی، مشارکت و همکاری کردند. و پس از آن مجددا کلیه نمونه ها توسط پرسشنامه مراقبت از خود مورد ارزیابی مجدد قرار گرفتند. برای تجزیه تحلیل، میانگین نمرات کسب شده مددجویان در ارزیابی های قبل و بعد با آزمون تی زوجی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: میانگین کل نمرات مراقبت از خود مددجویان از 29.56 در قبل به 32.16 پس از مداخله افزایش یافت که از نظر آماری معنادار (0.01=p) بوده است. این تغییرات معنادار در حیطه های خود مراقبتی مسواک زدن و مراقبت از دندان ها، شانه زدن مراقبت از موی سر، استحمام کردن، اصلاح کردن، حفظ نظافت آراستگی صورت، آداب غذا خوردن مراقبت و حفظ ظاهر فردی و کاربرد درست اقدامات پزشکی دارو خوردن مشاهده شده است.نتیجه گیری: فعالیت های معنوی - تفریحی گروهی به عنوان یک مداخله توان بخشی و غیر ارگانیک می تواند منجر به بهبود وضعیت مراقبت از خود مددجویان اسکیزوفرنیک شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    31-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    9192
  • دانلود: 

    2958
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان آینده سازان جوامع به حساب می آیند و در کشور ما به دلیل جوان بودن جمعیت، اهمیت آنها در اداره آینده کشور دو چندان می گردد. بنابراین سلامت جسم و به ویژه روان آنها با سلامت جامعه آینده و آینده کشور در ارتباط مسبقیم می باشند. این پژوهش قصد دارد تا میزان افسردگی، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی دانشجویان پسر و دختر مقیم در خوابگاههای دانشجویی را مقایسه کند.روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی - مقطعی می باشد که با استفاده از پرسشنامه های DASS21 و SF-8 به بررسی متغیرهای افسردگی، اضطراب، استرس و کیفیت زندگی در دانشجویان پسر و دختر مقیم خوابگاه دانشگاه تربیت مدرس پرداخت. تعداد 223 دانشجو پسر و دختر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و پرسشنامه ها را تکمیل کردتد.یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد که 51.6% از دانشجویان از افسردگی، 39.5% از اضطراب و 71.7% از استرس رنج می برند. همچنین در این مطالعه مشخص شد که میزان افسردگی، اضطراب و استرس در بین دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر می باشد. 33.2% از دانشجویان دارای کیفیت زندگی متوسط و 4.9% دارای کیفیت زندگی پایین می باشند. همچنین مشخص شد که ارتباط معناداری بین مقطع تحصیلی با میزان افسردگی، اضطراب و استرس و کیفیت زندگی وجود ندارد. افسردگی، اضطراب و استرس در این مطالعه با یکدیگر ارتباط مستقیم و با کیفیت زندگی ارتباط معکوسی را نشان می دهد.نتیجه گیری: با توجه به یافته های فوق می توان نتیجه گرفت، که تحصیل در دانشگاه با توجه به وجود استرس های گوناگون، با اضطراب و افسردگی، و افت کیفیت زندگی همراه است؛ جامعه ای که به سلامت خود و نسل های آینده خود می اندیشد باید با بررسی و رفع عوامل زمینه ساز و ایجاد کننده استرس و به تبع آن افسردگی و اضطراب، در راه نیل به آرمان های خود گام بردارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2958 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    39-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4171
  • دانلود: 

    990
چکیده: 

مقدمه: فرآیند آموزش رسمی به تنهایی قادر نیست تا معلمین علوم پزشکی را برای محیط کاری و پاسخ به تغییرات آماده سازد. مدرسین برای ارایه عملکرد صحیح و مفید نیاز به یادگیری های غیر رسمی و مادام العمر دارند. هدف از این مطالعه تبیین دیدگاه و تجربیات اساتید پرستاری و مامایی درباره آموزش های رسمی و غیر رسمی است.روش کار: در این مطالعه کیفی به منظور درک دیدگاه و تجربیات اساتید دانشکده پرستاری و مامایی بویه گرگان درباره آموزش رسمی و غیر رسمی با استفاده از روش تحلیل محتوی از 12 عضو هیات علمی، مصاحبه های نیمه ساختار انفرادی به عمل آمد. سوالات مصاحبه در ارتباط با دیدگاه و تجربه شرکت کنندگان از «فعالیت های یادگیری» بوده است. مصاحبه ها ضبط و خط به خط دست نویس شدند و مطابق روش «آنالیز محتوا» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: «مادام العمر بودن یادگیری، خودیادگیری، ضرورت حرفه معلمی، کسب مدرک» از مضامینی هستند که دیدگاه و تجربه یادگیری اساتید را در خصوص آموزش رسمی و غیر رسمی تببین می نمایند. داده ها حاکی از آن است احساس آماده نبودن برای کار بعد از اخذ مدرک رسمی بویژه در ابتدای استخدام، انگیزه ای برای یادگیری می باشد. نفس یادگیری و معلمی و تازه بودن مطالب از محرکاتی قوی برای یادگیری و شرکت در کارگاه های آموزشی است. شرکت کنندگان در تحقیق عمدتا از «سازمان و زمان» به عنوان موانع یادگیری نام بردند.نتیجه گیری: ضرورت پاسخگو بودن به دانشجویان، ارتقای شغلی، الزامات حرفه ای و آشنایی با تازه های دنیای علم موجب می شود تا اساتید همواره در تلاش برای یادگیری خواه از طریق فعالیت های رسمی یا غیر رسمی می باشند. آموزش رسمی به عنوان پایه ای برای یادگیری های بعدی لازم است اما کافی نمی باشد. در این میان وجود آموزش های غیر رسمی به عنوان مکمل فعالیت های یادگیری نقش اساسی را ایفا می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4171

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 990 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    45-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2055
  • دانلود: 

    909
چکیده: 

مقدمه: خدمات بهداشتی در یک جامعه با سلامت و پیشرفت آن جامعه ارتباط مستقیم دارد. افراد جامعه در سنین مختلف احتیاجات بهداشتی متفاوتی دارند و تامین این نیازها در چارچوب خدمات مراکز بهداشتی - درمانی امکان پذیر می باشد. این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت مراجعین مراکز بهداشتی درمانی از خدمات بهداشتی اراک انجام شد.روش کار: در این مطالعه 285 نفر از مراکز بهداشتی - درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی اراک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه شامل 51 سوال و در دو بخش اطلاعات دموگرافیک (11 سوال) و قسمت دوم سوالات مربوط به رضایت مراجعین از خدمات مادر و کودک (11 سوال)، خدمات تنظیم خانواده (9 سوال)، خدمات واکسیناسیون (9 سوال) و خدمات آموزش بهداشت (11 سوال) تنظیم گردید. اعتبار ابزار فوق از طریق اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آزمون مجدد به دست آمد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میانگین رضایت مراجعین از خدمات مادر و کودک 37.69±4.18(رضایت بالا)، میانگین از خدمات تنظیم خانواده 28.14±4.50 (رضایت متوسط) و میانگین رضایت از خدمات واکسیناسیون مراکز بهداشتی درمانی 31.44±2.88 (رضایت بالا) می باشد. ضمنا اکثریت مراجعین (%78.8) از خدمات آموزش بهداشت رضایت داشتند. %86.1 نیز از نحوه رفتار و خصوصیات اخلاقی کارکنان واحد مادر و کودک و تنظیم خانواده و %83.3 از رفتار و خصوصیات اخلاقی کارکنان واحد واکسیناسیون راضی بوده اند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر به طور کلی حاکی از آن است که میزان رضایت مراجعین از خدمات بهداشتی مراکز بهداشتی درمانی شهری اراک، بالا می باشد. به طوری که میزان رضایت آنها در کل %63.2 بوده است. لذا توصیه می شود کیفیت ارایه خدمات و چگونگی رضایت از آنها جداگانه و به طور کامل تری در مورد هر یک از فعالیت های مادر و کودک، تنظیم خانواده، واکسیناسیون، آموزش بهداشت و ... بررسی گردد تا پیشنهاد راه کارهای مناسب جهت ارایه خدمات، میسر گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2055

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 909 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    51-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1153
  • دانلود: 

    608
چکیده: 

مقدمه: عفونت های بیمارستانی یکی از بزرگ ترین معضلات بهداشتی درمانی جهان می باشد که سالانه دو میلیون نفر را درگیر می کند و هزینه ای بالغ بر 9 بیلیون دلار، علاوه بر هزینه های درمانی را شامل می شود. این مطالعه با هدف تعیین نحوه بکارگیری روش های کنترل عفونت توسط کارکنان مراکز آندوسکوپی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گردید.روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - مقطعی است. در این تحقیق کلیه مراکز آندوسکوپی مجموعا 10 بیمارستان که شامل 54 پزشک، 27 پرسنل پرستاری و 14خدمه بود انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش شامل یک پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی کارکنان بخش آندوسکوپی، 6 برگه مشاهده مربوط به مشخصه محلول های ضدعفونی کننده کف زمین و وسایل آندوسکوپ، مشخصه محیط فیزیکی بخش، نحوه گندزدایی محیط توسط خدمه بخش، فرآیند پاکسازی آندوسکوپ ها توسط پرسنل، فرآیند گندزدایی آندوسکوپ ها و روش محافظت پرسنل (پزشک، پرستار، بهیار) بود که توسط پژوهشگر و همکاران پژوهشگر با مراجعه به مراکز مشاهده و ثبت گردید. همچنین از دیگر ابزار گردآوری در این پژوهش کیت های آزمایشگاهی جهت انجام کشت از محل های گوشه اتاق، کف اتاق، لوله های آندوسکوپ و محلول های گندزدا جهت تعیین نوع میکروب ها بود که با مراجعه کارشناس آزمایشگاه به ده مرکز انجام و سریعا به آزمایشگاه بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) تحویل داه شد. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار کامپیوتری SPSS و آمار توصیفی جهت دستیابی به اهداف پژوهش توصیف گردید.یافته ها: یافته های پژوهش در ارتباط با نحوه به کارگیری روش های ضد عفونی محیط فیزیکی در مراکز آندوسکوپی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط خدمه بخش بیانگر آن است که 30% مطلوب، 50% نسبتا مطلوب و 20% نامطلوب بوده اند. نتایج در ارتباط با نحوه به کارگیری فرآیند پاکسازی آندوسکوپ ها در مراکز آندوسکوپی توسط پرسنل نشان می دهد، فقط یک بیمارستان (10%) در سطح مطلوب، 30% در سطح نسبتا مطلوب و 60% بیمارستان ها در سطح نامطلوب بوده اند. در ارتباط با نحوه به کارگیری ضد عفونی یا استریلیزاسیون آندوسکوپ های مراکز آندوسکوپی توسط پرسنل پرستاری نتایج نشان می دهد 20% در سطح مطلوب، 70% در سطح نسبتا مطلوب و یک بیمارستان (10%) در سطح نامطلوب بوده اند. همچنین نتایج در ارتباط با نحوه به کارگیری روش های محافظتی توسط پرسنل شاغل در مراکز آندوسکوپی کلیه بیمارستان ها در سطح نامطلوب می باشند. در ارتباط با نوع میکرو ارگانیزم های موجود در محیط، تجهیزات و محلول ضد عفونی کننده تجهیزات آندوسکوپی مراکز آندوسکوپی نتایج نشان می دهد که بیشترین درصد (3.6%) رشد میکرو ارگانیزم های موجود در محیط بخش های آندوسکوپی مربوط به باسیلوس و کمترین درصد رشد میکروارگانیزم ها (1.8%) مربوط به سودوموناس و استافیلوکوک می باشد.نتیجه گیری: به طور کلی یافته های پژوهش نشان می دهد که نحوه به کارگیری روش های کنترل عفونت توسط کارکنان مراکز آندوسکوپی چندان مطلوب نیست و این امر می تواند موجب بروز بیماری های عفونی گردد، لذا جهت پیشگیری از گسترش عفونت های بیمارستانی در مراکز آندوسکوپی و با توجه به تاکید مکرر مقالات مختلف در این زمینه نظارت دقیق و ارزشیابی سالانه امری ضروری و واجب به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 608 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1386
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    5-4
  • صفحات: 

    57-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2991
  • دانلود: 

    793
چکیده: 

مقدمه: یائسگی، به عنوان یک مرحله بحرانی و مهمترین واقعه دوران میانسالی است. در این دوران زنان دچار مشکلات جسمی و روانی متعددی می شوند که باعث کاهش کیفیت زندگی آنان می گردد. این پژوهش با هدف کلی تعیین مشکلات جسمی و روانی زنان یائسه مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر ایلام انجام گردید.روش کار: واحد های مورد پژوهش را 150 نفر زن یائسه تشکیل می دادند که یائسگی طبیعی را به صورت قطع قاعدگی حداقل برای 12 ماه داشتند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ساختاری شامل اطلاعات دموگرافیک، سوابق بهداشتی، چک لیست علایم و نشانه ها و همچنین تست های استاندارد بک و کتل و از طریق مصاحبه چهره به چهره جمع آوری گردیدند.یافته ها: میانگین سن یائسگی 48.7 سال بود. میانگین کلسیم دریافتی 24 ساعته (603.9 میلی گرم) بود. مشکلات عضلانی اسکلتی (%76.7 درد مفاصل)، اروژنیتال (خشکی واژن و کاهش میل جنسی 42%) و وازوموتور (گرگرفتگی 55.3%)، هیپرتانسیون (37.3%) دراین زنان شایع بود. ضمن این که (32%) افسردگی خفیف، (22.7%) اضطراب خفیف و (39.3%) اختلال حافظه نزدیک داشتند. بین این علایم و برخی از متغیرهای بررسی شده ارتباط معناداری مشاهده شد.نتیجه گیری: میانگین سن یائسگی طبیعی نمونه های مطالعه نسبت به دیگر کشور های آسیایی و غربی کمتر بود. شیوع و شدت مشکلات جسمی و روانی در این زنان قابل ملاحظه یعنی بیش از حد انتظار بود. با توجه به تاثیر یائسگی بر کیفیت زندگی زنان و سلامت جامعه،ارایه مراقبت های تدوین شده ای به آنان دراین دوران ضروری می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button