Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2671
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2671

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1572
  • دانلود: 

    825
چکیده: 

مقدمه: فرهنگ زیربنای اخلاق جامعه را شکل می دهد و اخلاق پاسخی برای چرایی رفتار فراهم می کند. در علم پرستاری، اخلاق تعاملات پرستاری را معنادار می سازد. شاهنامه فردوسی شاهد معتبری برای ارزش ها و باورها و فرهنگ مردم ایران است. هدف از این مطالعه، انتزاع مفاهیم اخلاقی پرستاری از شاهنامه فردوسی می باشد.روش: این مطالعه از نوع تحلیل محتوی (Content Analysis) با رویکرد کیفی و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها با رویکرد استقرایی بود. ابیات شاهنامه چاپ مسکو از نظر واژه «پرستار»، «پرستنده» و «پرستندگان» مورد جستجو قرار گرفتند. کلیه داستان هایی که کلمات مورد نظر در یک یا چند بیت آنها وجود داشت همراه با نسخه منثور آن، نوشته دکتر عطاری مطالعه گردید. مقبولیت و عینیت داده ها با مرور و بررسی مجدد و بازبینی محقق همکار به طور مکرر حاصل شد. داده های کیفی مشتمل بر کلمات به دست آمده به صورت استقرایی، طبقه بندی مفهومی شدند.یافته ها: واژه «پرستار»، 235 واژه «پرستنده» و 54 واژه «پرستندگان» در جستجو شاهنامه یافت شد. 23 مورد واژه پرستار، 6 مورد واژه پرستندگان در ارتباط با مضامین اخلاقی پرستاری بود. نتیجه تحقیق دربر دارنده سه درون مایه مسوولیت پذیری (هوشیاری و رازداری)، تعامل هیجانی (همدردی) و تعامل ارزشی (احترام و سودرسانی) است.نتیجه گیری: مفاهیم اخلاقی نوین پرستاری با مفاهیم اخلاقی پرستاری در شاهنامه هماهنگی دارد. توجه به نقش تاریخی پرستاران با وضوح ارزش ها، می تواند زمینه ساز توسعه اخلاقی و پشتوانه ای غنی برای هدایت عملکرد پرستاری قرار گیرد. اخلاق فضیلت گرا با پشتوانه ای تاریخی که تا به حال نیز جریان دارد مبنای مناسبی برای تربیت اخلاقی پرستاران می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 825 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    9-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1440
  • دانلود: 

    805
چکیده: 

مقدمه: تفویض اختیار تجویز دارو به پرستاران در بعضی از کشورها سیر صعودی داشته با این وجود پرستاران ایرانی شاهد چنین اتفاقی نبوده اند. هدف ما از طراحی این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر تفویض اختیار تجویز دارو به پرستاران ایرانی می باشد.روش: این پژوهش با رویکرد کیفی در شهرهای جهرم و شیراز انجام شد. نمونه ها از میان دانشجویان، شاغلین و مربیان پرستاری با استفاده از روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب گردیدند. پس از اشباع اطلاعاتی، تعداد شرکت کنندگان به ده نفر رسید که شامل شش پرستار شاغل، دو مربی و دو دانشجوی پرستاری بودند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و تجزیه و تحلیل داده ها به روش مقایسه ای مداوم و تحلیل محتوایی کیفی انجام شد.یافته ها: مضامین حاصل از این مطالعه عبارت بودند از: 1- صلاحیت (با مضامین فرعی ظرفیت موجود، صلاحیت علمی و تجربی)، 2- مجوز قانونی (با مضامین فرعی تایید صلاحیت، حمایت) 3- تغییر (با مضامین فرعی تغییر تدریجی، انجام آزمایشی) 4- ارتقا (با مضامین فرعی انگیزه، اعتماد به نفس، شفافیت در شرح وظایف، تغییر نگرش بیرونی به حرفه پرستاری).نتیجه گیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادند که تجویز دارو توسط پرستاران ایرانی به شرط حمایت و تایید صلاحیت آنان از جانب مراکز قانونی امکان پذیر است ولی تاکنون این شرایط محقق نشده و نیاز به تامل، برنامه ریزی و آموزش بیشتر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1440

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 805 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    19-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1167
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

مقدمه: جلوگیری از بارداری توسط استروئیدهای صناعی به عنوان رویداد جدید قرن حاضر می باشد. این قرص ها گسترده ترین کاربرد را در میان ترکیبات پیشگیری کننده دارند. از جدی ترین عوارض این قرص ها ترمبوز است که نقش کلیدی در افزایش خطر مرگ ناشی از انواع مشکلات گردش خون را دارند. اما هنوز در این مورد که آیا قرص های ضد بارداری با دوز کم استروژن می توانند عامل خطر باشند تردیدهایی وجود دارد. با توجه به مطالعات اندک در این خصوص مطالعه ای با هدف مقایسه بیماری های قلبی و عروقی در خانم های دارای سابقه مصرف قرص های ضد بارداری و بدون سابقه مصرف قرص در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.روش: این مطالعه یک پژوهش مورد - شاهدی با تعداد نمونه 742 نفر می باشد که در سال 1387-1385 انجام گرفته است. 317 مورد از بین خانم های مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی (سکته قلبی، آنژین صدری ناپایدار، سکته مغزی، ترومبوز عروقی عمقی) و 371 شاهد نیز از سایر بیماران بدون مشکل قلبی عروقی انتخاب گردیدند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه، مصاحبه با بیمار و افراد درجه یک فامیل وی همچنین با استفاده از پرونده بیماران استخراج گردید. داده ها با SPSS v.15.5 و سطح معناداری 0.05 مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: %49.1 از مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی از قرص های ضد بارداری استفاده نموده اند که در مقایسه با %49.9 مصرف کنندگان قرص در گروه شاهد، ارتباط معناداری بین مصرف کنندگان قرص های ضد بارداری با بروز بیماری های قلبی و عروقی مشاهده نشده (p=0.8). بین ابتلا به فشارخون، چربی و قندخون بالا، سابقه سکته قلبی و آنژین صدری و بروز بیماری های قلبی و عروقی ارتباط معنادار مشاهده گردید (p<0.0001).نتیجه گیری: در مطالعه حاضر که ارتباط معناداری بین استفاده از قرص های ضد بارداری با بیماری قلبی مشاهده نگردید اما با توجه به حجم نمونه و نوع مطالعه این نتیجه قابل تعمیم به تمام جوامع نمی باشد لذا پیشنهاد می گردد که مطالعه با استفاده از سایر روش ها و حجم نمونه بیشتر تکرار گردد. همچنین مددجویان در کلینیک های تنظیم خانواده در صورت تمایل به مصرف قرص های ضد بارداری باید از نظر فاکتورهای خطرزای قلبی و عروقی مورد مشاوره پرسنل بهداشتی قرار گیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    29-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2686
  • دانلود: 

    1076
چکیده: 

مقدمه: افسردگی یک بیماری ناتوان کننده و یکی از اختلالات شایع و جدی است که سلامت روانی و جسمی فرد را مورد تهدید قرار می دهد و بار زیادی را بر جامعه تحمیل می کند. بخشی از تاثیرات اقتصادی افسردگی کاهش بهره وری در محیط کار است. با توجه به نقش پرستاران در سیستم بهداشتی درمانی و لزوم انگیزه کاری بالای آنها برای ایجاد امنیت بهداشتی برای این قشر عظیم و مراجعین آنها، تحقیقی به منظور بررسی سلامت روان پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، انجام شد. لذا این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه میزان افسردگی در پرستاران نوبت کار بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، صورت گرفته است.روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه را 380 پرستار بیمارستان های بعثت، توحید و قدس شهر سنندج تشکیل می داد، از این تعداد، 314 پرستار (219 زن و 95 مرد) به روش سرشماری از بهمن 1387 تا اردیبهشت 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مقیاس استاندارد سنجش افسردگی بک(BDI= Beck Depression Inventory)  جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. داده های پژوهشی نیز با استفاده از نرم افزار SPSS v.16 و آزمون های chi-square و آزمون t مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: در این پژوهش 42% از کل نمونه های مورد پژوهش فاقد افسردگی بودند و %37.3 افسردگی خفیف، %15.9 افسردگی متوسط و %4.7 دارای افسردگی شدید بودند. %5.6 از پرستاران شب کار و %3.4 از پرستاران روزکار دارای افسردگی شدید می باشند. مقایسه میانگین میزان افسردگی گروه پرستاران شب کار با روزکار، اختلاف معناداری را نشان نمی دهد. از نظر مقایسه میزان افسردگی با سن، جنس و میزان تحصیلات، تاهل و سابقه کار نمونه های مورد پژ‍وهش اختلاف معنادار یافت نشد. اما میان سمت (موقعیت شغلی) و افسردگی ارتباط معنادار بوده است (p=0.01).نتیجه گیری: سلامت روان پرستاران به دلایل متعددی نسبت به سایر مردم جامعه در معرض خطر بیشتری است. نتایج مطالعه شیوع بالایی از افسردگی را در پرستاران مورد مطالعه نشان می دهد. لذا، به منظور پیشگیری و درمان به موقع افسردگی های شغلی، توجه به سلامتی پرستاران در نوبت های کاری (مخصوصا، پرستاران زن) اجرای برنامه های آموزشی، مشاوره های بهداشت حرفه ای و بررسی های دوره ای، بسیار کمک کننده خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2686

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1076 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    39-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1155
  • دانلود: 

    700
چکیده: 

مقدمه: بیماری های قلبی و عروقی از شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا هستند، به طوری که طبق پیش بینی انجمن قلب آمریکا تا سال 2020 این عامل به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته شود. تحقیقات نشان می دهد که کنترل و کاهش ریسک فاکتورها، سبب کاهش بروز بیماری های قلبی و عروقی می گردد. یکی از استراتژی های مطرح در این زمینه ارایه آموزش به بیماران است که می تواند از بروز عوارض زیادی در آنان جلوگیری نماید. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی و نگرش بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه قلبی بیمارستان مصطفی خمینی ایلام در مورد عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی - عروقی انجام پذیرفت.روش: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای بدون گروه کنترل می باشد که در آن تعداد 96 نفر از بیماران بستری بخش هایCCU  و Post CCU مردان و زنان بیمارستان شهید مصطفی خمینی ایلام به روش تصادفی ساده انتخاب و بررسی شدند. به منظور سنجش تاثیر آموزش بیماران بر آگاهی و نگرش آنها، از روش مداخله آموزشی چهره به چهره و آزمون دو مرحله ای قبل و بعد از مداخله استفاده شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به روش محتوایی و پایایی آن نیز به روش آزمون مجدد تایید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری کای دو،t  زوجی و آزمون دقیق فیشر صورت پذیرفت.یافته ها: آگاهی بیماران درباره عوامل خطرآفرین بیماری های قلبی، قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 25.93 و 36.19 تفاوت معناداری را نشان داد (p<0.001). بین تاثیر آموزش بر آگاهی با تحصیلات همسر (p<0.03) و جنس (p<0.05) ارتباط معنادار آماری وجود داشت. همچنین تفاوت بین نگرش بیماران قبل و بعد از آموزش، به ترتیب با نمره 23.5 و 35.7 از لحاظ آماری معنادار است (p<0.001). بین تاثیر آموزش بر نگرش با سن (p<0.55)، میزان تحصیلات (p<0.01)، سطح تحصیلات همسر (p<0.05) و میزان درآمد ماهیانه (p<0.01) ارتباط معنادار آماری مشاهده شد.نتیجه گیری: با توجه به این که شیوع بیماری های قلبی و عوامل خطرآفرین آنها روند روبه رشدی را طی می کند؛ آگاهی بیماران در مورد این بیماری ها و ریسک فاکتورهای آنها نسبتا پایین و نگرش آنها نیز در این زمینه غالبا نامناسب است. با توجه به نتایج پژوهش که معنادار بودن تفاوت نمرات قبل و بعد از آموزش و تاثیر آن بر آگاهی را نشان می دهد، توصیه می شود آموزش به بیماران قلبی در راس اقدامات پرستاری پرسنل، مربیان و دانشجویان پرستاری در برنامه های کلی بیمارستان و دانشگاه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 700 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    49-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1044
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

مقدمه: آموزش پرستاری مسوول ایجاد محیطی است که بتواند یادگیری دانشجویان و کسب مهارت های شناختی، عاطفی و روان حرکتی را تسهیل نماید. امروزه ارایه مراقبتی ماهرانه و چند بعدی در محیط ها و بخش های مختلف، یک ضرورت است. دانشجویان پرستاری در محیط آموزشی برای انجام وظیفه به عنوان مراقبین بالینی سالم، شایسته، بصیر و نوآور، در محیطی که اطلاعات و موقعیت بالینی دایما تغییر می کند، آماده می شوند. در بحبوحه انفجار اطلاعات بهداشتی ضروری است دانشجویان به ابزارها و تجربیاتی مجهز شوند که به آنها بیاموزد چگونه فکر کنند، تا فهم و یادگیری مادام العمر را ارتقا دهند. هدف این مطالعه، تعیین و مقایسه مهارت خلاقیت و مولفه های آن در دانشجویان سال اول تا چهارم دوره کارشناسی پرستاری بود.روش: مطالعه حاضر از نوع مقطعی می باشد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 89-88 دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. ابزار گردآوری داده ها را آزمون 60 سوالی خلاقیت عابدی به همراه سوالات مربوط به مشخصات فردی تشکیل داده است. از 380 دانشجو، 322 نفر با تکمیل کامل و عودت پرسشنامه ها در این مطالعه شرکت کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی مستقل برای مقایسه مهارت خلاقیت در سال های مختلف تحصیل استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین امتیاز مهارت خلاقیت دانشجویان در کل 136.19±13.31 می باشد که نسبت به میانگین هنجاریابی شده در ایران بیشتر است. دانشجویان در 4 مولفه خلاقیت میانگین های نزدیک یا مساوی با نمرات هنجار شده در ایران را کسب نموده اند. نتایج یافته ها در مقایسه میانگین مهارت خلاقیت در کل و در مولفه های ابتکار و سیالیت در دانشجویان سال های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری را نشان نداد. در حالی که این اختلاف در مولفه های بسط (p=0.019، F=3.35) و انعطاف پذیری (p=0.039، F=2.82) در دانشجویان سال های مختلف تحصیلی معنادار بود.نتیجه گیری: دانشکده های پرستاری ضمن ایجاد فرصت های مناسب و کافی به منظور رشد خلاقیت، یادگیری مستقل و خودجوش، باید فضای مناسب، پذیرا و اعتمادآمیزی را برای تسهیل در رشد مهارت های سوال کردن و ارایه راه حل های غیر منتظره دانشجویان تامین کنند تا در طول سال های مختلف تحصیلی این مهارت حیاتی رشد قابل ملاحظه ای را نشان دهد. همچنین بازنگری در برنامه ریزی آموزشی و طراحی دروس متناسب با نیازهای خلاقیت دانشجویان ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1044

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    58-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1157
  • دانلود: 

    685
چکیده: 

مقدمه: هدف آموزش پرستاری تربیت پرستاران توانمند و شایسته است که دانش، نگرش و مهارت های لازم را برای حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه داشته باشند. در این راستا، نقش استاد توانمند پرستاری در توسعه فردی و حرفه ای پرستاری انکارناپذیر است. هدف این مطالعه تبیین ویژگی های یک استاد توانمند پرستاری است.روش: این مطالعه به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوی انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات، از مصاحبه استفاده شد. مطالعه با نمونه گیری هدفمند شروع و در طی تکامل طبقات، با نمونه گیری نظری ادامه یافت. تعداد 24 نفر (دانشجوی پرستاری، اساتید پرستاری و کارشناسان آموزش پرستاری) به مدت 2 ماه در دانشکده پرستاری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تجزیه و تحلیل مداوم مقایسه ای انجام گردید.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد 7 طبقه شامل: بار علمی، مهارت های آموزشی، ویژگی های فردی، ویژگی های عاطفی، اخلاق حرفه ای، ویژگی های حمایتی و ویژگی های مدیریتی، به عنوان کدهای ثانویه استخراج شده از داده ها و همچنین «استاد توانمند پرستاری نمونه یک انسان کامل» به عنوان تم اصلی این مطالعه، هویدا گردید که تمامی مشارکت کنندگان به وجود آن اذعان نمودند.نتیجه گیری: در این پژوهش، ویژگی های یک استاد توانمند پرستاری با ژرفای بیشتری مورد شناسایی قرار گرفت به نحوی که درون مایه اصلی این مطالعه یعنی «استاد توانمند پرستاری نمونه یک انسان کامل» به عنوان یک یافته جدید و عمیق معنوی، جایگاه رشته پرستاری را به نحو شایسته تری تبیین می نماید. دقت در نتایج مطالعه، این نکته را خاطر نشان می سازد که اساتید پرستاری برای موفقیت در امر تدریس باید به ویژگی های فوق عنایت داشته و برنامه ریزی جامعی برای کسب آنها، داشته باشند. از طرفی پیشنهاد می شود ویژگی های یک استاد توانمند پرستاری به عنوان راهنمای مناسبی در مدیریت و آموزش پرستاری مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1157

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 685 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    68-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3264
  • دانلود: 

    1126
چکیده: 

مقدمه: موفقیت و پیشرفت تحصیلی می تواند موجب خودشکوفایی و افزایش اعتماد به نفس دانشجویان شود. هوش، حافظه و تیپ شخصیتی از عوامل موثر بر یادگیری هستند. مطالعه حاضر به منظور تعیین ارتباط تیپ شخصیتی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری انجام شد.روش: این مطالعه تحلیلی در سال 1388 بر روی 161 دانشجوی پرستاری (ترم سوم و بالاتر) دانشکده پرستاری و مامایی قزوین انجام شد، جامعه پژوهش با پرسشنامه جمعیت شناسی و شخصیتی آیزینگ (EPI) ارزیابی شدند و معدل کل نیمسال های تحصیلی به عنوان معیار پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.15 توسط آزمون های آماریt ، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری p<0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: %83.9 نمونه دختر و %16.1 پسر بودند، نتایج نشان داد بیشتر نمونه ها (%44.1) برون گرا با بی ثباتی هیجانی بودند. آزمون آماری بین تیپ شخصیتی و معدل ارتباط معناداری را نشان داد (F=3.25، p=0.023)، (افرادی که ویژگی شخصیتی برون گرای بی ثبات هیجانی بودند، پیشرفت تحصیلی بیشتری داشتند). ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای معدل کل و درون گرایی - برون گرایی نشان داد که بین معدل کل تحصیلی و درون گرایی رابطه معکوس معناداری وجود دارد (r=-0.167، p=0.038).نتیجه گیری: چنین به نظر می رسد، پیشرفت تحصیلی افراد متاثر از ویژگی شخصیتی و وضعیت روانی آنها نیز می باشد، لذا بررسی بیشتر مسایل روانی و شخصیتی دانشجویان در رشته های مختلف و بیشتر فعال نمودن مراکز مشاوره ای در دسترس دانشجویان، ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3264

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button