Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,033
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه مهارت خلاقیت در دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 49 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: آموزش پرستاری مسوول ایجاد محیطی است که بتواند یادگیری دانشجویان و کسب مهارت های شناختی, عاطفی و روان حرکتی را تسهیل نماید. امروزه ارایه مراقبتی ماهرانه و چند بعدی در محیط ها و بخش های مختلف, یک ضرورت است. دانشجویان پرستاری در محیط آموزشی برای انجام وظیفه به عنوان مراقبین بالینی سالم, شایسته, بصیر و نوآور, در محیطی که اطلاعات و موقعیت بالینی دایما تغییر می کند, آماده می شوند. در بحبوحه انفجار اطلاعات بهداشتی ضروری است دانشجویان به ابزارها و تجربیاتی مجهز شوند که به آنها بیاموزد چگونه فکر کنند, تا فهم و یادگیری مادام العمر را ارتقا دهند. هدف این مطالعه, تعیین و مقایسه مهارت خلاقیت و مولفه های آن در دانشجویان سال اول تا چهارم دوره کارشناسی پرستاری بود.روش: مطالعه حاضر از نوع مقطعی می باشد. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 89-88 دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند. ابزار گردآوری داده ها را آزمون 60 سوالی خلاقیت عابدی به همراه سوالات مربوط به مشخصات فردی تشکیل داده است. از 380 دانشجو, 322 نفر با تکمیل کامل و عودت پرسشنامه ها در این مطالعه شرکت کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی مستقل برای مقایسه مهارت خلاقیت در سال های مختلف تحصیل استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین امتیاز مهارت خلاقیت دانشجویان در کل 136.19±13.31 می باشد که نسبت به میانگین هنجاریابی شده در ایران بیشتر است. دانشجویان در 4 مولفه خلاقیت میانگین های نزدیک یا مساوی با نمرات هنجار شده در ایران را کسب نموده اند. نتایج یافته ها در مقایسه میانگین مهارت خلاقیت در کل و در مولفه های ابتکار و سیالیت در دانشجویان سال های مختلف تحصیلی اختلاف معناداری را نشان نداد. در حالی که این اختلاف در مولفه های بسط (p=0.019, F=3.35) و انعطاف پذیری (p=0.039, F=2.82) در دانشجویان سال های مختلف تحصیلی معنادار بود.نتیجه گیری: دانشکده های پرستاری ضمن ایجاد فرصت های مناسب و کافی به منظور رشد خلاقیت, یادگیری مستقل و خودجوش, باید فضای مناسب, پذیرا و اعتمادآمیزی را برای تسهیل در رشد مهارت های سوال کردن و ارایه راه حل های غیر منتظره دانشجویان تامین کنند تا در طول سال های مختلف تحصیلی این مهارت حیاتی رشد قابل ملاحظه ای را نشان دهد. همچنین بازنگری در برنامه ریزی آموزشی و طراحی دروس متناسب با نیازهای خلاقیت دانشجویان ضرورت دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشیرآبادی، زینب، سیدفاطمی، نعیمه، بریم نژاد، لیلی، حقانی، حمید، و یزدانی زنوز، مهین. (1392). مقایسه مهارت خلاقیت در دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری. پژوهش پرستاری، 8(28)، 49-57. SID. https://sid.ir/paper/138294/fa

    Vancouver: کپی

    مشیرآبادی زینب، سیدفاطمی نعیمه، بریم نژاد لیلی، حقانی حمید، یزدانی زنوز مهین. مقایسه مهارت خلاقیت در دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری. پژوهش پرستاری[Internet]. 1392؛8(28):49-57. Available from: https://sid.ir/paper/138294/fa

    IEEE: کپی

    زینب مشیرآبادی، نعیمه سیدفاطمی، لیلی بریم نژاد، حمید حقانی، و مهین یزدانی زنوز، “مقایسه مهارت خلاقیت در دانشجویان سال اول تا چهارم کارشناسی پرستاری،” پژوهش پرستاری، vol. 8، no. 28، pp. 49–57، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا