مقدمه: آموزش و القا یکسری نقش های کلیشه ای از طریق خانواده، مدرسه و رسانه های ارتباط جمعی می تواند بر چگونگی نگرش هر دو جنس بر نقش خود تاثیر بگذارد. اصل مهمی که امروزه مطرح است نه تفاوت های جنسی میان دختر و پسر بلکه رفتارهای جنسیتی مربوط به دختر و پسر است به نحوی که دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خویش احساس رضایت کنند که این موجب سلامت روحی آنان خواهد شد. لذا تحقیقی با هدف تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف در شهر ایلام انجام شد.روش: در یک پژوهش توصیفی- تحلیلی 402 دانش آموز (206 پسر و 196 دختر) مقاطع آخر ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به میزان 50% و دقت پنج صدم برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ (0.7) محاسبه گردید. کلیه داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسیتی خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسیتی دختران، 69.5% از دختران نگرش مثبت و %74 از پسران نگرش منفی داشتند (000=p) در رابطه با نقش جنسیتی پسران، 76% از پسران نگرش مثبت و 38% از دختران نگرش منفی داشتند (p>0.05). بین مدرسه محل تحصیل، سال تحصیلی، منطقه یا محل زندگی، شغل مادر، تماشا کردن تلویزیون و مطالعه غیردرسی با نحوه نگرش ارتباط معناداری دیده شد (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسیتی دختران نگرش منفی داشتند. مسلما با آموزش و آگاه سازی والدین و اولیا مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس می توان در جهت ایجاد جو مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام های موثری برداشت. البته نقش کتب درسی، صدا و سیما و رسانه های جمعی را نمی توان نادیده انگاشت.