مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,611
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,024
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف

صفحات

 صفحه شروع 6 | صفحه پایان 14

چکیده

 مقدمه: آموزش و القا یکسری نقش های کلیشه ای از طریق خانواده, مدرسه و رسانه های ارتباط جمعی می تواند بر چگونگی نگرش هر دو جنس بر نقش خود تاثیر بگذارد. اصل مهمی که امروزه مطرح است نه تفاوت های جنسی میان دختر و پسر بلکه رفتارهای جنسیتی مربوط به دختر و پسر است به نحوی که دختران از دختر بودن و پسران از پسر بودن خویش احساس رضایت کنند که این موجب سلامت روحی آنان خواهد شد. لذا تحقیقی با هدف تعیین نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف در شهر ایلام انجام شد.روش: در یک پژوهش توصیفی- تحلیلی 402 دانش آموز (206 پسر و 196 دختر) مقاطع آخر ابتدایی, راهنمایی, دبیرستان و پیش دانشگاهی شهر ایلام با روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. حجم نمونه با در نظر گرفتن نسبت نگرش خوب به میزان 50% و دقت پنج صدم برآورد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که روایی آن به طریق روایی محتوی و پایایی آن از طریق محاسبه آلفا کرونباخ (0.7) محاسبه گردید. کلیه داده ها پس از جمع آوری توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد 74% دانش آموزان نسبت به نقش جنسیتی خود نگرش مثبت داشتند. در رابطه با نقش جنسیتی دختران, 69.5% از دختران نگرش مثبت و %74 از پسران نگرش منفی داشتند (000=p) در رابطه با نقش جنسیتی پسران, 76% از پسران نگرش مثبت و 38% از دختران نگرش منفی داشتند (p>0.05). بین مدرسه محل تحصیل, سال تحصیلی, منطقه یا محل زندگی, شغل مادر, تماشا کردن تلویزیون و مطالعه غیردرسی با نحوه نگرش ارتباط معناداری دیده شد (p<0.05).نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده پسران نسبت به نقش جنسیتی دختران نگرش منفی داشتند. مسلما با آموزش و آگاه سازی والدین و اولیا مدرسه و پرستاران بهداشت مدارس می توان در جهت ایجاد جو مثبت نسبت به نقش زنان در خانواده و جامعه گام های موثری برداشت. البته نقش کتب درسی, صدا و سیما و رسانه های جمعی را نمی توان نادیده انگاشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوکار، فرحناز، طاهری ازبرمی، زهرا، و پورنجف، حیران. (1390). بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف. پژوهش پرستاری، 6(23)، 6-14. SID. https://sid.ir/paper/138373/fa

    Vancouver: کپی

    جوکار فرحناز، طاهری ازبرمی زهرا، پورنجف حیران. بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف. پژوهش پرستاری[Internet]. 1390؛6(23):6-14. Available from: https://sid.ir/paper/138373/fa

    IEEE: کپی

    فرحناز جوکار، زهرا طاهری ازبرمی، و حیران پورنجف، “بررسی نگرش دانش آموزان دختر و پسر نسبت به نقش جنسیتی خود و جنس مخالف،” پژوهش پرستاری، vol. 6، no. 23، pp. 6–14، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/138373/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button