Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NEGAREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2138
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NEGAREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3068
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3068

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

NEGAREH

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2853
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2853

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    5-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1424
  • دانلود: 

    1367
چکیده: 

ادبیات حماسی و عرفانی دارای ویژگی های متفاوتی اند و نگارگری ایرانی اسلامی نیز از این دو شیوه از ادبیات فارسی، تاثیر گرفته است. همین مساله باعث شده، نگاره هایی که به یکی از این دو موضوع پرداخته در ترکیب بندی و استفاده از عناصر بصری تفاوت هایی با هم داشته باشند. این تحقیق در جست و جوی کیفیت تعامل بین نگارگری و ادب فارسی است و پاسخ به این پرسش که ویژگی های ادبیات فارسی در حماسه و عرفان، چگونه در عناصر بصری ظاهر شده و چه تفاوتی را در نگاره های حماسی و عرفانی به وجود آورده است؟ برخلاف چهره یکسان نگاره های حماسه و عرفانی با موضوعات مختلف، تفاوت های محسوسی وجود دارد. به نظر می رسد این تفاوت ها ناشی از ماهیت پرتحرک مضامین حماسی و ثبات و آرامش مضامین عرفانی است. نماد پردازی تصویری و رنگ در کنار مضامین ادب فارسی، از مهم ترین ویژگی هایی است که در عناصر این نگاره ها تبلور یافته است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و تحلیل محتوا و ماهیت آن تطبیقی است. شیوه جمع آوری مطالب هم کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1367 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    21-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    9167
  • دانلود: 

    1972
چکیده: 

در ایام کهن چنین تلقی می شد که درختان مقدس با نیروی نهفته در خود، زندگی انسانی و حیوانی را رشد می دهند و به این دلیل مورد ستایش قرار می گرفتند. در بررسی و مطالعه اسطورها، می خوانیم درخت زندگی و میوه آن که باعث حیات جاوید می گردد و درخت کیهانی که در مرکز جهان قرار دارد، همواره ارتباط با کوه یا سنگ مقدس بیان می گردد. با توجه به این موضوع در برخی آثار هنری و فرش های معاصر ایرانی درختانی مرتبط با کوه یا سنگ تصویر شده اند. پژوهش پیش رو در پی پاسخ به این پرسش بوده که درخت قرار گرفته بر فراز نگاره مثلثی شکل در بعضی از فرش های معاصر ایرانی که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد چرا به عنوان طرح درخت زندگی شناخته می شده و نمونه های مختلف تصویری این دو نماد در فرش معاصر ایران کدام است. به این دلیل ضمن بررسی مفهوم اسطوره ای ارتباط درخت و کوه در اساطیر ایرانی، نمود آن ها در آثار هنری باستانی و دوره اسلامی تحلیل و سپس در فرش های معاصر ایرانی نیز بررسی شده است. روش تحقیق این پژوهش تحلیلی – تاریخی است و روش گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای است. بر این اساس درخت زندگی در اسطوره های ایرانی همواره با کوه مقدس پیوند داشته است. این موضوع از دوران کهن در آثار تصویری هنری ایران و در برخی فرش های معاصر نیز مشاهده می شود؛ در این فرش ها نقشمایه کوه به شکل مثلثی متشکل از نگاره های دالبری شکل، همراه با درختی در راس ترسیم شده که پرندگان و حیوانات اسطوره ای محافظان آن می باشند. در برخی موارد درخت سرو، گاه با شاخ و گاه به شکل هندسی بر روی مثلثی قرار دارد. این قالب تصویری از دوران کهن در ایران شناخته شده است. مطابقت های تصویری نشان می دهد تصویرگری کوه و درخت در فرش های معاصر ایران تداوم همان سنت های تصویری کهن این دو نماد است. مطالعات اسطوره ای نشان می دهد که مفهوم برکت، باروری و تجدید حیات و تجسم نیروهای زندگی بخش یکی از عمیق ترین مفاهیم این نوع نقش پردازی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9167

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1972 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    33-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2183
  • دانلود: 

    1777
چکیده: 

نقاشی لاکی در دوره قاجار به اوج شکوفایی خود رسید و پس از آن به آرامی رو به زوال نهاد. در این میان هنرمندان اصفهانی بیش ترین سهم را در گسترش و شکوفایی آثار نقاشی و تصویر سازی لاکی بر عهده داشته اند، این مقاله با هدف شناخت هرچه بیش تر زمینه و قابلیت های هنر تصویرسازی در هنر ایرانی تصاویر لاکی در اصفهان دوره قاجار را گردآوری کرده و با توجه به مفهوم و تعریف تصویرسازی، مضامین و موضوعات موجود در نقاشی های لاکی مکتب اصفهان را مورد بررسی قرار داده است. پرسش های اصلی این پژوهش عبارتند از: 1- آیا می توان بعضی از آثار شیوه لاکی را در ردیف هنر تصویرسازی قرار داد؟ 2- مضامین آثار تصویرسازی شده توسط هنرمندان اصفهانی دوره قاجار چیست؟ 3- کدام موضوع بیش تر مورد توجه تصویرسازی به شیوه لاکی در اصفهان بوده است؟ نتایج تحقیق نشان داد نقاشی لاکی عصر قاجار، علاوه بر ویژگی های رایج شیوه رایج نقاشی قاجاری، جنبه های تزئینی، تصویری و کاربردی هم دارد و بستر مناسبی برای تصویرسازی نیز محسوب می شود. هنرمندان با وجود همه محدودیت های این بستر جدید و نامتعارف، هم چنان علاقه مند به تصویرسازی موضوع های متنوع ادبی، تاریخی و دینی بر روی قلمدان ها و سایر اشیا لاکی بودند. در پاسخ به سوالات تحقیق مشخص شد موضوع این آثار بر اساس مشترکات محتوایی، در سه مضمون: 1- ادبی 2- تاریخی 3- دینی، قابل طبقه بندی می باشد و موضوع بیش تر این آثار در بخش ادبی، داستان هایی از پنج گنج نظامی، در بخش تاریخی صحنه هایی از جنگ ها و در بخش دینی، روایاتی از حضرت مریم و مسیح (ع) است. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و مشاهده ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    45-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1832
  • دانلود: 

    1398
چکیده: 

سفال و هنر سفال گری در ایران پیشینه زیادی دارد و بخشی از تاریخ درخشان ایران را نمایان می سازد که خود به تنهایی گویای شرایط، روابط، فرهنگ و تمدن جامعه زمان خود است. سفال گامبرون به عنوان نوعی از سفالینه های ساخته شده در دوره صفوی جایگاهی ویژه در تاریخ سفال ایران دارد و هنوز از بسیاری جنبه ها، به آن توجه نشده است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و معرفی ویژگی های سفال گامبرون است. برای این منظور و جهت ایجاد تحول و رسیدن به نوآوری در عرصه هنروصنعت سفالگری ضروری است مطالعه و تحقیقات بیش تری در این زمینه صورت گیرد و ضمن آشنایی با سفال این منطقه، جلوه های افزون آن ها نیز آشکار گردد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای است. نتیجه این بررسی نشان می دهد تاثیر در کشورهای دیگر در این زمینه بسیار اندک بوده و ذوق هنرمندان سفال گر در این دوره از تاریخ ایران بسیار چشمگیر و قابل توجه بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1398 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    59-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3148
  • دانلود: 

    1744
چکیده: 

فن ساخت و تولید مهرهای سنتی در دوره قاجار از دو شیوه کلی پیروی می کند. این شیوه ها با توجه به جنس خام صفحه اثرگذار مهرها از یکدیگر متمایز می شود؛ بنابراین مراحل مقدم بر حکاکی در مهرسازی، اعم از مراحل اجرایی ساخت بدنه یا حتی ویژگی های ظاهری مهرها را نمی توان جزو شیوه های مهرکنی دانست. این ویژگی ها اغلب به حرفه های وابسته مهرسازی مربوط می شوند و یا کارایی مهر در امور دیوانی را توضیح می دهند؛ و از همین رو در شیوه های مختلف حکاکی مهر نیز مشابه به نظر می رسند. در دوره قاجار اغلب مهرهای سنگی را از عقیق و مهرهای فلزی را از برنج می ساختند. ابزار و قلم حکاکی مهرهای فلزی بسیار ساده و ظریف بود و مهرهای سنگی را نیز بیش تر با دستگاهی موسوم به «عقیق کن» حکاکی می کردند. روش اجرا نیز بر اساس کندن نقش و زمینه نقش مهر یا تراش سطح مهر انجام می پذیرفت. در واقع خبرگی حکاکان قاجاری در بهره جستن از ابزار ساده و آشنایی آن ها با حرفه های وابسته حکاکی، در ساخت و عرضه مهرهایی مرغوب در دوره قاجار بسیار تعیین کننده بوده است. در مقاله پیش رو شیوه های حکاکی مهر در دوره قاجار بر مبنای گردآوری میدانی با روش تحقیق تاریخی – توصیفی، زیر عناوین مهرهای برنجی (فلزی) و مهرهای عقیق (سنگی) بررسی و تحلیل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1744 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

شیرازی ماه منیر

نشریه: 

نگره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    20
  • صفحات: 

    69-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2922
  • دانلود: 

    3132
چکیده: 

عکاسی در سال 1255-1839 در دوره محمدشاه قاجار به ایران راه یافت و ناصرالدین میرزا ولیعهد با علاقه فراوان آن را فرا گرفت و در دوره پادشاهی اش نیز به عکاسی پرداخت و در ترویج آن کوشید. ورود سیاحان، وابستگان نظامی و سیاسی به همراه عکاسان و نمونه های عکس های اروپاییان با تجهیزات عکاسی، زمینه های رواج این فن و هنر را در دربار قاجار و برخی شهرها فراهم نمود. از سویی تمایل دربار و افراد سرشناس برای تثبیت تصاویرشان بر این مساله افزود. با رونق سفارشات مختلف، عکاسخانه های مختلف در پایتخت و برخی شهرها دایر و عکاسان نیز به شیوه های متنوع جهت معرفی و رونق کار خود به تدریج شروع به تبلیغات نمودند. در نمونه های این تبلیغات معمولا آدرس عکاسخانه، نام عکاس همراه با تصاویر یا عناصر تزئینی و غیره برای اطلاع عموم به چاپ می رسید. از نمونه های تبلیغاتی می توان به کارت ویزیت، اعلان های دیواری، نشان های تبلیغاتی، انتشار آگهی در روزنامه ها یا ممهورکردن پشت عکس های چاپ شده، اشاره نمود. کلیه مواد تبلیغی مورد اشاره متناسب با وضعیت چاپ در دوره قاجار به صورت سیاه و سفید منتشر شده است. به کارگیری عناصر تصویری و تزئینی غیرایرانی که هم زمان در اروپا به چاپ می رسید در برخی انواع تبلیغات به وفور دیده می شود، این نمونه ها به شدت تحت تاثیر نمونه های وارداتی است ولی گاه با ترکیب عناصر تصویری و تزئینی و نوشتار ایرانی همراه بود. هدف این مقاله بررسی زمینه های رواج عکاسی و در پی آن بهره گیری از شیوه های تبلیغاتی، بررسی اشتراکات عناصر بصری استفاده شده در انواع تبلیغات، شیوه طراحی، تایپوگرافی (حروف نگاری)، نماد و نشانه های به کار رفته در آن ها است. شیوه تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن کتابخانه ای است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2922

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3132 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button