Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    2-13
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4587
  • دانلود: 

    1817
چکیده: 

همواره تامین سرمایه مورد نیاز در استارتاپ ها، به عنوان یکی از چالش ها برای کارآفرینان مطرح شده است. از طرفی به دلیل ریسک سرمایه گذاری های خطرپذیر، موسسات مالی و بانک ها اغلب تمایل کمتری به سرمایه گذاری در این فعالیت ها نشان می دهند. با گسترش روزافزون اینترنت و شبکه های اجتماعی مرزها در ارتباطات حذف شده و مفاهیم جدیدی نظیر شبکه سازی و بهره برداری از سرمایه های اجتماعی مطرح شده است. در این مقاله به معرفی سرمایه گذاری جمعی به عنوان جدیدترین روش تامین سرمایه از طریق اینترنت برای بهره برداری از سرمایه های اجتماعی، به جای استفاده از وام های بانکی، فرشتگان کسب و کار و سرمایه گذاری مخاطره پذیر پرداخته شده است. به دلیل کم بودن تحقیقات علمی در این زمینه، با استفاده از روش استنتاجی مفهوم پدیده سرمایه گذاری جمعی، بسط و گسترش ادبیات در این حوزه، اهداف و انگیزه مشارکت کنندگان، بیان مدل ها، پتانسیل های بالقوه، موانع و محدودیت ها تبیین شده است. نتایج تحقیق نشان دهنده سرعت رشد این مفهوم در جهان به خصوص، کشورهای در حال توسعه می باشد که می توان با فراهم کردن بسترهای فرهنگی، فناوری، قانونی و اجتماعی در کشور، مدل سرمایه گذاری جمعی را عملیاتی کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1817 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

حمیدی حجت اله

نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    14-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1773
  • دانلود: 

    1028
چکیده: 

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) با یکپارچه کردن فرآیندهای کسب و کار بر روی یک زیرساخت سیستم اطلاعاتی، سازمان را کاراتر می کنند. انتخاب سیستمERP مناسب، که همه استراتژی های تجاری و اهداف شرکت را تامین کند یک مسئله حیاتی است. شرکت ها باید یک سیستمERP انعطاف پذیر که پاسخگوی نیازمندی های مشتری باشد را انتخاب کنند. دلیل عمده شکست اجرای ERP، انتخاب سیستم نامناسب می باشد. فرآیند انتخاب نامناسب ERP، به طور قابل توجهی می تواند نه تنها بر اجرا، بلکه بر عملکرد شرکت نیز تاثیر بگذارد. بنابر این، اهمیت انتخاب یک سیستم ERP مناسب قابل تاکید است. این مقاله یک مدل تصمیم گیری چند معیاره، برای انتخاب سیستم ERP بر اساس فرایند تحلیل شبکه ای (ANP)، معرفی کرده و کاربرد فرآیند تحلیلی شبکه فازی را برای ارزیابی انتخاب های مختلف ERP مورد بررسی قرار می دهد. مزیت استفاده از روش فرآیند تحلیلی شبکه فازی، برای ارزیابی معیارها، وزن دهی و اولویت بندی واضح میان گزینه های انتخاب می باشد. انتخاب مناسب سیستم ERP، می تواند باعث صرفه جویی زیادی هم در هزینه ها و هم در زمان شود. فرآیند تحلیلی شبکه فازی، اولویت انتخاب ها را با توجه به معیارهای ارزیابی مشخص می کند. نتایج نشان می دهد که نادیده گرفتن تعاملات میان معیارها ممکن است به تصمیم گیری های نادرست منجر شود. به این منظور ابتدا، بر اساس نیازمندی ها و درخواست های اجرایی شرکت، معیارهای انتخاب ERP تعیین شدند. بعد از تعیین معیارها و بررسی گزینه های سیستم های ERP و پیشنهادات آنها، از روش فرایند شبکه تحلیلی فازی، که ابهام فرآیند تصمیم گیری را در نظر می گیرد، بهترین گزینه سیستم برنامه ریزی منابع سازمان، انتخاب می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1773

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1028 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    30-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1741
  • دانلود: 

    835
چکیده: 

هدف از این مقاله بررسی عوامل موثر بر نوآوری پذیری صنعت اپراتوری تلفن همراه در خارج و داخل کشور می باشد که با رویکرد تحقیقات ترکیبی و با استفاده از مطالعه موردی، انجام شده است. با توجه به اینکه صنعت مخابرات یکی از صنایع کلیدی کشور از منظر اقتصادی و فناوری است و می تواند موتور محرک بسیاری از فناوری های پیشرفته دیگر در کشور باشد این بررسی می تواند یافته های مناسبی برای صنعت مخابرات کشور به صورت عام و شرکت های اپراتوری کشور به صورت خاص داشته باشد. در نتیجه در این تحقیق به بررسی عوامل موثر بر نوآوری پذیری اپراتورهای کشور در گذار نسلی از نسل 2 به سمت موبایل باند پهن پرداخته شده است. در ابتدا با مرور ادبیات تحقیق اهمیت نوآوری در صنعت بیان شده و سپس عوامل موثر بر نوآوری پذیری در قالب چاچوب مفهومی نشان داده شده است که شامل عوامل درونی، 1) ساختار زنجیره ارزش 2) مدل کسب و کار 3) همگرایی و هم سویی سازمانی و 4) همگرایی فنی (تجهیزات قدیم و جدید) و عوامل بیرونی، 1) پذیرش فناوری توسط بازار و 2) نهادهای تنظیم مقررات می باشد. و در نهایت از طریق مصاحبه با خبرگان صنعت صحت مدل و عوامل آن سنجیده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1741

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 835 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    37-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2872
  • دانلود: 

    1207
چکیده: 

توسعه برنامه های بازاریابی راهبردی موفق برای تجاری سازی فناوری های جدید، به چالشی برای شرکت های کوچک و متوسط مبتنی بر فناوری تبدیل شده است. سازوکار توسعه راهبردهای بازاریابی موفق برای نوآوری های فناورانه فرایندی پیچیده از طراحی تا پیاده سازی است. شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور نقش مهمی در تسهیل اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد هوشمند بازی می کنند با این حال، برتری های فناورانه تضمینی برای موفقیت شرکت های کوچک و متوسط فناورمحور نیست. در عوض، شانس موفقیت می تواند با ترکیبی از برتری فناوری و قابلیت بازاریابی به حداکثر برسد.در این مقاله با توجه به مطالعات کلیدی منتشر شده در حوزه شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور، ابتدا ویژگی شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور مورد بررسی قرار گرفته و عوامل و موانع موفقیت این شرکت ها به اختصار بیان گردیده و با توجه به اینکه بازایابی به عنوان یکی از دو عامل موفقیت شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور تشخیص داده شده است، به بررسی چالش ها و راهکارهای بازاریابی فناوری پرداخته شده است تا به مدیران این شرکت ها یادآوری کند تنها، موفقیت حاصل از یک فناوری ناب متضمن موفقیت یک شرکت نخواهد بود و بازاریابی به عنوان یکی از عناصر اصلی و مولفه های مهم موفقیت شرکت های کوچک و متوسط فناوری محور می بایست در اولویت فعالیت آن ها قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2872

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1207 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    44-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1538
  • دانلود: 

    833
چکیده: 

یکی از راهبردهایی که تجربه موفقی را برای بسیاری از کشورهای توسعه یافته مبتنی بر اقتصاد دانش محور به همراه داشته، تشکیل و گسترش مناطق ویژه یا کریدورهای علم و فناوری است. محوریت کار در این کریدورها مبتنی بر اصل کارایی جمعی و شکل گیری پیوندهای پیشین و پسین بین بنگاه های درون کریدور است. این مناطق از مسیرهای متعددی تاثیر مثبت بر رشد منطقه ای دارند که هدف این مقاله تعیین آنها است. همچنین در این مقاله اثرات سیلیکون والی به عنوان اولین و بزرگترین کریدور علم و فناوری دنیا بر شاخص های رشد منطقه ای بررسی شده است. نتایج تئوریک مقاله نشان می دهد کریدورهای علم و فناوری از مسیرهایی چون حل مشکل بنگاه های کوچک و متوسط (با استفاده از ساختار خوشه ای و شبکه ای در سازماندهی صنایع کوچک و متوسط)، بهبود رقابت پذیری (از طریق افزایش بهره وری مبتنی بر محل استقرار شرکت ها، با هدایت سریع و پیشرفت نوآوری و با ترغیب تشکیل کسب و کارهای جدید)، افزایش نوآوری و ارتقاء فناوری، بهبود کارآفرینی، افزایش سرمایه گذاری مخاطره پذیر (با توجه به قوانین حمایتی و بیمه ای کریدورها از سرمایه های مخاطره پذیر و پرداخت یارانه ریسک سرمایه گذاری در کریدورها نسبت به بیرون) و صرفه جویی های ناشی از کریدور (شامل صرفه جویی های بیرونی، صرفه جویی های ناشی از تجمیع، صرفه جویی های ناشی از مقیاس و صرفه جویی های ناشی از تنوع) بر رشد منطقه ای اثرگذار است. نتایجی که تجربه سیلیکون والی در زمینه جذب سرمایه های مخاطره پذیر، افزایش اشتغال، افزایش درآمد سرانه و در نهایت رشد منطقه ای، موید آن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 833 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    55-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1656
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

با توجه به رویکرد جهانی اقتصاد دانش بنیان در اکثر کشورها، ایجاد سازمان هایی همچون پارک های علم و فناوری با توجه به تاثیر بسیاری که در رشد و توسعه علم و فناوری دارند ضروری به نظر می رسد. هدف اصلی تحقیق، بررسی تاثیر کیفیت خدماتی که پارک های علم و فناوری ارائه می دهند بر عملکرد رشد و نوآوری شرکت های مستقر در این پارک ها می باشد. این تحقیق کاربردی در پارک فناوری پردیس به صورت پیمایشی و با کمک بیش از 30 مدیر فعال در این پارک صورت گرفته است. در این تحقیق از روش آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی و میزان واریانس استخراج شده برای بررسی روایی استفاده شده است. همچنین برای پاسخگویی به سوالات از تحلیل عاملی تاییدی مرحله اول و دوم و آزمون همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شده است. جنبه نوآوری تحقیق را می توان نگاهی جدید به تاثیر خدمات ارائه شده توسط پارک های علم و فناوری بر رشد و نوآوری شرکت های مستقل مستقر در این پارک ها دانست. مهم ترین عامل از نظر مدیران فعال در این پارک قابلیت اطمینان ارباب رجوع به پارک می باشد. همدلی کارکنان پارک با ارباب رجوع نیز از اهمیت کمتری برخوردار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1656

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    62-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2573
  • دانلود: 

    953
چکیده: 

ارتقای بهره وری نیروی کار یکی از اهداف اصلی بنگاه های اقتصادی است و شناخت عوامل موثر بر آن همواره از سوی اقتصاددانان مورد تاکید بوده است، از مهمترین عوامل موثر بر ارتقای بهره وری نیروی کار می توان به توسعه کارآفرینی اشاره داشت، به طوریکه کارآفرینی با سوق جامعه به سمت تغییرات فناورانه و مبتکرانه، شرایط لازم برای تبدیل دانش جدید به خدمات و محصولات جدید و نهایتا بهره وری بالای نیروی کار را فراهم می کند. با توجه به اهمیت این مسئله، تحقیق حاضر بر اساس داده های سال 2011 و 2012 به بررسی تاثیر توسعه کارآفرینی بر بهره وری نیروی کار در دو گروه کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با استفاده از روش رگرسیون GLS پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در هر دو گروه کشورهای مورد بررسی، سرمایه انسانی تاثیر نسبتا برابری در ارتقای بهره وری نیروی کار دارد حال آنکه درخصوص تاثیر سرمایه فیزیکی سرانه بر بهره وری نیروی کار تفاوت قابل ملاحظه ای وجود دارد. شایان ذکر است، شاخص کلی کارآفرینی، نگرش کارآفرینی و فعالیت کارآفرینی بر ارتقای بهره وری نیروی کار کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تاثیر مثبت و معناداری دارد، همچنین، تاثیر شاخص انگیزه کارآفرینی بر ارتقای بهره وری نیروی کار مثبت است و معنادار نیست. نتایج این مطالعه نشان می دهد که مولفه های مربوط به دو شاخص نگرش و فعالیت کارآفرینی در گروه کشورهای در حال توسعه از سطح تاثیرگذاری پایین تری بر بهره وری نیروی کار نسبت به کشورهای توسعه یافته برخوردار هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 953 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

رشد فناوری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    43
  • صفحات: 

    71-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6441
  • دانلود: 

    2058
چکیده: 

امروزه نوآوری، از مهم ترین عوامل رشد اقتصادی به شمار می رود. نوآوری زمانی رخ می دهد که ایده به صورت محصول، فر آیند یا خدمتی توسعه یابد. نوآوری یک نظام مدیریتی است که بر رسالت سازمان تاکید دارد، به دنبال فرصت های استثنایی است و تعیین می کند که آیا مسیر راهبردی سازمان مناسب است یا خیر. نوآوری معیارهای موفقیت را معلوم می کند و نیز به دنبال فرصت های جدید است. از طرفی توسعه شرکت های دانش بنیان یکی از راهبردهای مهم و اثرگذار جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است و این شرکت ها نقش تاثیرگذاری در توسعه اقتصاد دانش بنیان دارند. در این تحقیق تاثیر نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی در موفقیت شرکت های دانش بنیان بررسی شد. هدف کلی این پژوهش، بررسی تاثیر نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی در موفقیت شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری گیلان می باشد. بررسی و توصیف اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه با استفاده از شاخص های فراوانی و درصد فراوانی، بررسی فرضیه های پژوهش و وجود روابط بین متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون برازش مدل با استفاده از شاخص های برازندگی نرم افزار LISREL انجام شد. تحلیل ها بیانگر تایید تمامی فرضیه های این تحقیق بود. نتایج نشان داد که نوآوری سازمانی و نوآوری مدیریتی در موفقیت شرکت های دانش بنیان تاثیر دارند. نتایج همچنین نشان داد نوآوری سازمانی تاثیر غیرمستقیم بیشتری را از طریق شدت نوآوری بر موفقیت شرکت ها دارد و شدت نوآوری بیشترین تاثیر را بر موفقیت شرکت ها دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6441

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2058 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12