نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    734
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعه حاضر بر آن است تا وضعیت استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان در بین دانش آموزان دبیرستانی ارمنی زبان و فارسی زبان را مورد بررسی قرار دهد. همچنین بررسی اینکه آیا رابطه بین استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان و سطح دانش زبان وجود دارد یا خیر مطمح نظر می باشد. به منظور رسیدن به پاسخ پرسش های تحقیق در این مطالعه از دو ابزار برای گردآوری داده استفاده شد. ابتدا از یک پرسشنامه حاوی 56 سوال درخصوص راهبردهای یادگیری واژگان به منظور کسب اطلاع از تواتر رابردهایی که دانش آموزان مورد استفاده قرار می دهند و سپس از یک آزمون زبان نلسون (Nelson) برای تعیین سطح دانش زبانی آنان بهره گرفته شد. پاسخ های 95 دانش آموز فارسی زبان و 57 دانش آموز ارمنی زبان به پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داده علیرغم اینکه استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان در بین دانش آموزان ایرانی اعم از فارسی زبان و ارمنی زبان آنچنان رایج نیست تفاوت معنی داری بین فارسی زبانان و ارمنی زبانان در زمینه وجود دارد. مضافا اینکه نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین سطح دانش زبانی دانش آموزان و استفاده آنان از راهبردهای یادگیری واژگان رابطه معنی داری وجود ندارد . (اصل مقاله بصورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 734

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علوی مقدم مهیار

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    1-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3384
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در میان نگرش های جدید نقد ادبی که چشم اندازهای نوینی در نظریه پردازی ادبی پدید آورده است، معناشناسی زبان تا حدی می تواند به مطالعات تاویل متن یاری رساند و خوانده را با مبانی فهم متن آشنا کند. در بررسی های معناشناختی فهم و تاویل متن، آشنا شدن با جایگاه معنا در سنت ادبی و رویکرد جدید نقد ادبی، پذیرش چندگانگی معنایی در متن های تاویل گرا و کشف پیوند بین بعد زیبا شناختی متن با معانی نهفته در ذهن خواننده، گامی بایسته است. گاه، سنت گرایی ادبی مانع از آن است که خواننده بتواند به فهم دقیق متن بپردازد، به ویژه آن که بارزترین رفتار اقتدارگرایانه سنت ادبی در معنا نمود می یابد و این برخاسته از این باور است که انسان آن گونه که جهان را می بیند، معنا را درک می کند. اصولا سنت های ادبی می کوشند مطلق گرایی را در عرصه معنا تحمیل کند. مطلق گرایی معنا و نگاه یک بعدی حقیقت در نزد انسان سنتی گذشته، به تعیین معنا و تک معنایی انجامیده است که در عمل به منفعل شدن خواننده در برابر متن و انفعال حوزه آموزشی مدرسی ادبیات منجر می شود. در نظریه های جدید بر پایه شالوده شکنی، سخن از عدم تعین معناست که با رازناکی متن و ارتباط آن با معنا و فهم متن در پیوند است. مرکزیت زدایی از متن و فعال تر شدن نقش خواننده در فهم متن در فرایندی خلاقیت آمیز، از جمله دستاوردهای این نظریه هاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3384

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    17-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    824
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مسایل و مشکلات مربوط به آزمون سازی در نظام آموزشی ایران می بایستی حل و فصل شوند. یکی از این مسایل، «تهیه، تدوین، و رواسازی آزمون ورودی سراسری رشته کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی» می باشد. پایایی، روایی، و کارآیی بی بهره نیست. در حالی که این آزمون بیش ازحد طولانی و تعداد سوالات آن بیش از حد تحقیق، تلاشی به عمل آمد تا یک آزمون جامع شامل 30 گزینه مفهومی تهیه شود و معلوم گردد که آیا این آزمون با آزمون معیار که طبق نظر متخصصین حیطه آزمون سازی دچارمعایب عدیده ای میباشد همبستگی آماری معنی داری دارد یا خیر. نتایج مرحله رواسازی این آزمون جدید نشان داد که ضرایب پایایی و روایی آن را به ترتیب برابر 0.35 و 0.95 بودند. این امر نشان می دهد که آزمون جدید را به دلیل پایین بودن ضریب پایایی آن (0.35) نمی توان به جای آزمون معیار کنونی بکار برد. ولی با بکارگیری پیشنهاداتی که در قسمت پایانی این تحقیق ارایه نگردیده است زمینه انجام تحقیقاتی دیگری جهت حل و فصل مشکل فراهم گردیده است. (اصل مقاله بصورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    33-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1446
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف مقاله نگارش نقدی ادبی و اجتماعی بر رویای آمریکایی، از نگرش اسکات فیتزجرالد، نویسنده قرن بیستم آمریکا می باشد. با توجه به تمامی پایه های اساسی که بر آن بنا شده است می باشد. بنابراین شرایط سیاسی، اقتصادی، اخلاقی، فرهنگی و دیگر مواردی که به این مقال مربوطند در نظر گرفته شده اند. هر یک از این عوامل وابستگی ساختاری و ناگسستنی با آفرینش، شکوفایی و نهایتا واژگونی ماهیتی دارند که رویای آمریکایی نامیده می شود.ایدئولوژی مطرح شده در آثار فیتزجرالد نقدی جدی بر رویای آمریکایی است که سیستم ارزشی مهمی در روند تفکر آمریکایی محسوب می شود. فیتزجرالد چهره واقعی این دیدگاه را روشن ساخته تا ماهیت راستین زندگی آمریکایی را نمایان کند و بدینگونه راهی بسوی هویت راستین آمریکایی باز کند. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1446

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    45-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5268
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله تفاوت توصیف کنندگان اسم را در زبان فارسی و انگلیسی را بررسی می کند. توصیف کنندگان اسم در زبان انگلیسی در هسته فرافکن اسم جابجا می شود. در موضوع باعث مشکل فراگیری در گویندگان فارسی زبان فراگیر زبان انگلیسی می شود. این تحقیق تاثیر داده های اسمی و توصیف کنندگان آن را در کوتاه مدت و درازمدت مورد بررسی قرار می دهد. سوال پژوهشی این است که آیا داده های منفی نقشی در فراگیری این داده ها ایفا می کند؟ از 104 نفر فراگیر زبان انگلیسی یک گروه آزمایشی که تنها داده های مثبت را دریافت می کردند و یک گروه کنترل که تنها داده های منفی در مورد ساختار اسمی دریافت می کردند آزمایش به عمل آمد. یک آزمون یکسان به هر دو گروه بعد از آموزش ساختار اسمی در زبان انگلیسی داده شد. این آزمون مجددا بعد از 12 هفته از آزمون اول تکرار گردید. تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که تفاوت بین آزمون اول و دوم معنی دار بود و گروه آزمایشی ساختارهای درست اسمی بیشتری را بکار برده بودند. اما در آزمون دوم تفاوت معنی داری بین دو گروه دیده نشد. نتایج این تحقیق نشان داد که داده های منفی نقشی در فراگیری ساختار اسمی ایفا نمی کند. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی در بخش انگلیسی قابل رویت است)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صبوری حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    63-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1116
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

همراه با سایر نمایشنامه نویسان در سال 1930 آرتورمیلر نیز تحت تاثیر شدید عواملی نظیر ناامیدی کشمکش های جنگ های داخلی گسترش صنعت فیلم تلویزیون جنگهای جهانی و... قرار گرفت و در نتیجه تلاش کرد که روابط انسانی خصوصا خانواده و بطور کلی جامعه خویش یعنی امریکا را قبل از تاثیرپذیری از عوامل فوق وبعد از آن مقایسه کند. در نمایشنامه های خود میلر نشان داد که مردم نسبت به همدیگر محبت و علاقه خود را از دست داده و مشکلات روحی شدیدی پیدا کرده اند. بنابراین رهاشدن از آن را بسیار سخت می یافتند. بطور کلی در این راه پدر و مادر و فرزندان و بر عکس و همچنین آشنایان برخوردهای غیر انسانی نشان می دادند.این مقاله بر آن است که این روابط و برخوردها و در نتیجه عزلت و ناامیدی را در اکثر نمایشنامه های میلر به تصویر بکشد. لازم است اشاره شود که میلر قصد بدتر کردن وضیعت اجتماعی خود را نداشت بلکه او مصمم بود با آشکار کردن صفات ناشایست و بد تاثیر پذیرفته از جامعه تلاش بر ایجاد وحدت و محبت و روابط سالم عاطفی و بازگشت مجدد آنها را طلب کند. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی در بخش انگلیسی قابل رویت است)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ابونو ژان فرانسو

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    51
  • شماره: 

    206
  • صفحات: 

    79-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    839
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از بدو مباحث مربوط به ترجمه، دو بحث ساختار زبان شناسی و انتقال معنا مورد نظر متخصصین این حوزه بوده است. چنانچه در ترجمه برخی متون توجه کافی به مسایل صرفا زبان شناختی و ساختاری معطوف گردد، ممکن است ترجمه از اصالت معنای خود دور بماند. ولی اگر هدف از ترجمه انتقال معنا امکان تفسیر باشد، اصالت و روح متن در قالب ساختار زبان مقصد به راحتی برای مخاطب قابل انتقال خواهد بود. در این مقاله سعی بر آن است تا معایب و محاسن دو شیوه یاد شده با مثال های ملموس و دیدگاه های مختلف علمی مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. (اصل مقاله به صورت متن کامل انگلیسی در بخش انگلیسی قابل رویت است)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button