مطالعه حاضر بر آن است تا وضعیت استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان در بین دانش آموزان دبیرستانی ارمنی زبان و فارسی زبان را مورد بررسی قرار دهد. همچنین بررسی اینکه آیا رابطه بین استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان و سطح دانش زبان وجود دارد یا خیر مطمح نظر می باشد. به منظور رسیدن به پاسخ پرسش های تحقیق در این مطالعه از دو ابزار برای گردآوری داده استفاده شد. ابتدا از یک پرسشنامه حاوی 56 سوال درخصوص راهبردهای یادگیری واژگان به منظور کسب اطلاع از تواتر رابردهایی که دانش آموزان مورد استفاده قرار می دهند و سپس از یک آزمون زبان نلسون (Nelson) برای تعیین سطح دانش زبانی آنان بهره گرفته شد. پاسخ های 95 دانش آموز فارسی زبان و 57 دانش آموز ارمنی زبان به پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داده علیرغم اینکه استفاده از راهبردهای یادگیری واژگان در بین دانش آموزان ایرانی اعم از فارسی زبان و ارمنی زبان آنچنان رایج نیست تفاوت معنی داری بین فارسی زبانان و ارمنی زبانان در زمینه وجود دارد. مضافا اینکه نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین سطح دانش زبانی دانش آموزان و استفاده آنان از راهبردهای یادگیری واژگان رابطه معنی داری وجود ندارد .
(اصل مقاله بصورت متن کامل انگلیسی، در بخش انگلیسی قابل رویت است)