فرهنگ سازمانی می تواند چالش بزرگی برای انجام هر برنامه دانشی باشد و با این حال نیز شناخت کمی از چگونگی مشارکت یا ممانعت فرهنگ سازمانی در اجرای مدیریت دانش وجود دارد. بنابراین، این پژوهش با هدف امکان سنجی اجرای یک برنامه مدیریت دانش در شرکت ملی حفاری ایران، درصدد آزمون تجربی چارچوب مفهومی برای ارزیابی تاثیر فرهنگ سازمانی بر فرایند خلق دانش است. برای این منظور، پرسش نامه و روش های تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISER برای سنجش متغیرهای تحقیق به کار گرفته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل پرسش نامه نشان داد که انواع مختلف فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری بر فرایند تبدیل دانش و خلق دانش سازمانی دارد. هم چنین نتایج جانبی پژوهش نشان داد که فرهنگ ادهوکراسی بیش ترین نقش را در توسعه وبهبوددانش آفرینی سازمانی داشته و وجود یک فرهنگ نوآورانه و کارآفرین در جریان تبدیل دانش و خلق دانش جدید ضروری است.