امروزه کمتر سازمان یا موسسه ای را می توان یافت که برای ارایه کالا یا خدمت خود به همکاری با سایر سازمان ها نیاز نداشته باشد. بنابراین، برای تولید یک محصول یا ارایه یک خدمت، سازمان های مختلفی با یکدیگر همکاری می کنند. امروزه سازمان ها دریافته اند که سود حاصل از این همکاری بیش از حالت هایی است که بدون هماهنگی با سازمان های مرتبط انجام می دهند. در گذشته سازمان ها با یکدیگر همکاری و ارتباط کوتاه مدت داشته و به کسب سود حداکثر در کوتاه مدت می اندیشیدند؛ ولی امروزه این سازمان ها با همکاری یکدیگر به روابط بلند مدت و به کسب سود با یکدیگر همکاری می کنند. از این رو، یکی از راه های پاسخگویی به روابط بلند مدت و کسب سود بیشتر و سهیم شدن اطلاعات سازمان ها با همدیگر، مدیریت زنجیره تامین(SCM) می باشد.در این مقاله به بیان تعریف، مفهوم و مولفه های اصلی مدیریت زنجیره تامین، مدل مرجع عملیات زنجیره تامین و سطوح آن پرداخته می شود و سپس مطالعه موردی در یک شرکت تولیدی نمونه با توجه به فرآیندهای مدل جهانی SCOR مورد بررسی قرار می گیرد؛ سپس با توجه به بهترین عملکردهای مدل جهانی SCOR، شکاف بین عملکردها و فرآیندهای مرتبط با آن عملکردها شناسایی شده و در نهایت پروژه های بهبود شناسایی و اولویت بندی می شوند.