هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش بخشایش بر خشم و مولفه های آن در افراد متاهل انجام گرفت.روش: روش پژوهش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و گواه و استفاده از طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه تمامی افراد متاهل ساکن شهرستان زاهدان که با نمونه گیری در دسترس از میان آن ها 140 آزمودنی انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه 70 نفری آزمایش و گروه گواه جایگزین شد. ابزار سیاهه بروز حالت- صفت خشم اسپیلبرگر 1998 شماره 2 بود. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 6 جلسه 90 دقیقه ای هفته ای یک بار آموزش بخشایش را دریافت کرد و گروه گواه در فهرست انتظار بود. داده ها با آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط (اندازه گیری مکرر) و شاخص های آمار توصیفی تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشانگر اثربخشی معنادار آموزش بخشایش برکاهش میزان خشم و مولفه های آن شامل صفت خشم، بروز بیرونی، بروز درونی خشم، کنترل برونی، کنترل درونی خشم، در پس آزمون و پیگیری در چهار ماه پس از آزمایش بود.نتیجه گیری: پژوهش حاضر می تواند کاربرد هایی برای درمانگران خانواده جهت کاهش خشم با استفاده از آموزش بخشایش داشته باشد. پیشنهاد می گردد بسته آموزشی بومی شده ای در زمینه بخشایش طراحی و تاثیر آن بر متغیر های فوق در مقایسه با بسته آموزشی حاضر بررسی شود.