مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,555
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

882
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی تلفیق دو رویکرد شناخت درمانی و واقعیت درمانی گروهی بر ارتباط مادر-فرزندی دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 107

چکیده

 هدف: هدف پژوهش تعیین اثر بخشی تلفیق دو رویکرد شناخت درمانی و واقعیت درمانی گروهی بر رابطه مادر-فرزندی در دختران نوجوان بود.روش: روش پژوهش نیمه تجربی با پیش آزمون, پس آزمون, گروه آزمایش و گواه و جامعه آماری کلیه دختران دبیرستانی 15-16 ساله به تعداد 2346 نفر در سال تحصیلی 1389-1390 شهر شیراز بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 30 آزمودنی که در پرسشنامه رابطه ولی-فرزندی فاین, مورلند و شوبل, 1979 نمره میانگین پایین تر از میانگین کل (19.5) داشتند و در خانواده یکپارچه بودند, انتخاب و به دو گروه 15 نفری گواه و آزمایش تقسیم شدند. شناخت درمانی و واقعیت درمانی تلفیقی توسط پژوهشگران در سال 1389 در 8 جلسه یک ساعته هفته ای 1 بار به گروه آزمایش ارائه شد ولی گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد.یافته ها: نتایج نشان داد این روش درمانی تاثیر مثبت و معناداری بر رابطه مادر-فرزندی, گفت و شنود, عاطفه مثبت, سردرگمی نقش دختران نوجوان دارد, اما بر همانند سازی تاثیری ندارد. یک ماه بعد در زمان پیگیری نتایج همچنان پایدار بود.نتیجه گیری: از آنجا که در این پژوهش تلفیق فنون رویکردشناختی بک و واقعیت درمانی موجب باز سازی کیفیت روابط مادران و دختران نوجوان شد, می توان از آن در مدارس و سایر مراکز درمانی به عنوان روشی موثر برای ارتقا روابط مادر-فرزندی سود جست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    هنرپروران، نازنین، قادری، زهرا، و امیریان زاده، لیلا. (1390). اثر بخشی تلفیق دو رویکرد شناخت درمانی و واقعیت درمانی گروهی بر ارتباط مادر-فرزندی دختران نوجوان. روان شناسی کاربردی، 5(4 (پیاپی 20))، 91-107. SID. https://sid.ir/paper/151812/fa

    Vancouver: کپی

    هنرپروران نازنین، قادری زهرا، امیریان زاده لیلا. اثر بخشی تلفیق دو رویکرد شناخت درمانی و واقعیت درمانی گروهی بر ارتباط مادر-فرزندی دختران نوجوان. روان شناسی کاربردی[Internet]. 1390؛5(4 (پیاپی 20)):91-107. Available from: https://sid.ir/paper/151812/fa

    IEEE: کپی

    نازنین هنرپروران، زهرا قادری، و لیلا امیریان زاده، “اثر بخشی تلفیق دو رویکرد شناخت درمانی و واقعیت درمانی گروهی بر ارتباط مادر-فرزندی دختران نوجوان،” روان شناسی کاربردی، vol. 5، no. 4 (پیاپی 20)، pp. 91–107، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/151812/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button