اهداف: موفقیت در میادین بین المللی ورزشی، در گرو آمادگی روانی ورزشکاران معلول و جانباز در کنار سطح مطلوب آمادگی جسمانی و فنی است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی بر استحکام ذهنی ورزشکاران معلول و جانباز بود.مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در سال 1395، تعداد 30 نفر از ورزشکاران معلول و جانباز جسمی- حرکتی مرد شهر تبریز (از تیم والیبال نشسته گسترش فولاد تبریز) به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسش نامه استحکام ذهنی ورزشی شیرد و همکاران بود. پس از انجام پیش آزمون، گروه آزمایش در 16 جلسه 30دقیقه ای به مدت 8 هفته، آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.یافته ها: در مرحله پس آزمون، میانگین نمره سرسختی ذهنی در گروه آزمایش به صورت معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود (0.001=p). میانگین نمرات مولفه های اعتمادبه نفس (0.026=p) و کنترل (0.001=p) نیز در گروه آزمایش به صورت معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود، اما در مورد مولفه پایداری، بین گروه های آزمایش و کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (0.637=p).نتیجه گیری: آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی بر استحکام ذهنی ورزشکاران معلول و جانباز موثر است و عملکرد ورزشی آنان را ارتقا می دهد.