مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,001
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

440
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی بر استحکام ذهنی در ورزشکاران معلول و جانباز

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 66

چکیده

 اهداف: موفقیت در میادین بین المللی ورزشی, در گرو آمادگی روانی ورزشکاران معلول و جانباز در کنار سطح مطلوب آمادگی جسمانی و فنی است. هدف پژوهش حاضر, ارزیابی اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی بر استحکام ذهنی ورزشکاران معلول و جانباز بود.مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در سال 1395, تعداد 30 نفر از ورزشکاران معلول و جانباز جسمی- حرکتی مرد شهر تبریز (از تیم والیبال نشسته گسترش فولاد تبریز) به شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش, پرسش نامه استحکام ذهنی ورزشی شیرد و همکاران بود. پس از انجام پیش آزمون, گروه آزمایش در 16 جلسه 30دقیقه ای به مدت 8 هفته, آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی را دریافت کردند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد.یافته ها: در مرحله پس آزمون, میانگین نمره سرسختی ذهنی در گروه آزمایش به صورت معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود (0.001=p). میانگین نمرات مولفه های اعتمادبه نفس (0.026=p) و کنترل (0.001=p) نیز در گروه آزمایش به صورت معنی داری از گروه کنترل بیشتر بود, اما در مورد مولفه پایداری, بین گروه های آزمایش و کنترل تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (0.637=p).نتیجه گیری: آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی- کلامی بر استحکام ذهنی ورزشکاران معلول و جانباز موثر است و عملکرد ورزشی آنان را ارتقا می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    اکبرزاده، بهروز، آهار، سعید، و داداش زاده، مجید. (1396). اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی بر استحکام ذهنی در ورزشکاران معلول و جانباز. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، 9(2)، 61-66. SID. https://sid.ir/paper/152309/fa

    Vancouver: کپی

    اکبرزاده بهروز، آهار سعید، داداش زاده مجید. اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی بر استحکام ذهنی در ورزشکاران معلول و جانباز. طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)[Internet]. 1396؛9(2):61-66. Available from: https://sid.ir/paper/152309/fa

    IEEE: کپی

    بهروز اکبرزاده، سعید آهار، و مجید داداش زاده، “اثربخشی آموزش راهبردهای برنامه ریزی عصبی-کلامی بر استحکام ذهنی در ورزشکاران معلول و جانباز،” طب جانباز ( Iranian journal of War and public health)، vol. 9، no. 2، pp. 61–66، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/152309/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button