نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

ناظم فتاح

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    11-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    836
  • دانلود: 

    331
چکیده: 

هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی محیط روان شناختی و مولفه های آن در دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری این پژوهش را تمام مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند. با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای و طبقه بندی تعداد 540 نفر از مدیران واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی و به ازای هر مدیر 3 نفر از کارکنان تحت سرپرستی آنها یعنی 1620 نفر انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت است از پرسش نامه محقق ساخته محیط روان شناختی که بر روی کارکنان اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه است و آزمون پیگردی LSD نشان داد که: 1- بین محیط روان شناختی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک منطقه تفاوت معنی دار وجود ندارد. 2- بین ابعاد پاداش، دوستی، پشتیبانی و استقلال از ابعاد محیط روان شناختی به تفکیک منطقه تفاوت معنی دار وجود دارد. 3- بین ابعاد تعارض، کنترل شغلی، روابط بین فردی، تعهد کاری، فشار کاری، اعتبار و احترام سازمانی از ابعاد محیط روان شناختی به تفکیک منطقه تفاوت معنی دار وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 836

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 331 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    29-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1183
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه ویژگی های شخصیتی، سبک های دلبستگی با میزان خطرجویی جوانان دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد و هم چنین میزان تاثیر محل اقامت بر میزان خطرجویی آنان صورت گرفته است. تعداد نمونه ها در این پژوهش 120 نفر بوده است که از این تعداد 58 نفر مرد و 62 نفر زن، 77 نفر بومی 43 نفر غیر بومی با میانگین سنی 22.22 سال بودند. یافته های پژوهشی در دو بخش توصیفی و استنباطی تدوین شده است. در بخش استنباطی از آزمون تحلیل واریانس و رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد.برای سنجش ویژگی های شخصیت از پرسش نامه (NEO 60) عاملی (NEO-FFI) و برای سبک های دلبستگی از پرسش نامه دلبستگی هازن و شیور و برای میزان خطرجویی از پرسش نامه قدرت ریسک استفاده شد. نتایج رگرسیون حاکی از آن است که ابعاد پنج گانه ویژگی های شخصیت، سبک های دلبستگی، جنسیت و محل اقامت روی هم 24 درصد واریانس روی خطرجویی دانشجویان را تبیین می کنند که از بین متغیرهای پیش بین جنسیت، سن و دلپذیری اثر پیش بینی کنندگی معنی داری روی میزان خطرجویی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    47-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3088
  • دانلود: 

    3244
چکیده: 

هدف اساسی این پژوهش بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی (FLE) بر کاهش تنیدگی مادران دارای کودکان اختلال یادگیری خواندن و نوشتن می باشد. برای به دست آوردن داده های مورد نیاز تحقیق از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدان معنا که 60 نفر از مادران دارای کودکان اختلال یادگیری (LD) که به طور تصادفی از جامعه آماری 154 نفر، مادرانی که از تاریخ 86/7/10 لغایت 87/10/1 به هنگام اجرای پژوهش به مراکز اختلال یادگیری در شهرستان رشت مراجعه کرده بودند و اختلال یادگیری کودکانشان توسط این مراکز تایید شده بود، انتخاب گردیده و در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارش تصادفی شدند. کلیه مادران قبل و بعد از اجرای متغیر مستقل (آموزش زندگی خانوادگی) 33 سوال مربوط به تنیدگی والد را در چهار زیر مقیاس افسردگی، احساس صلاحیت، انزوای اجتماعی و سلامت والدینی از شاخص تنیدگی والدینی (PSI) متغیر وابسته را تکمیل کرده و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون پارامتریک t استیودنت برای مقایسه دو گروه مستقل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داده است به کمک برنامه و مدل آموزشی زندگی خانوادگی در پژوهش حاضر، می توان ویژگی های مربوط به والد را که علت افزایش تنیدگی والدینی می شوند، تغییر داد. بدین معنا که افزایش مهارت های مادران دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از طریق محتوای برنامه ای برای آشنایی مادر با فنون فرزندپروری از یکسو و با تغییر ادراک مادر از طریق محتوایی جهت آشنایی با اختلال یادگیری و ویژگی های آن می توان باعث کاهش تنیدگی، افسردگی و انزوای اجتماعی و بهبود احساس صلاحیت و سلامت مادران دارای کودک اختلال یادگیری خواندن و نوشتن شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3088

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3244 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    63-81
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1386
  • دانلود: 

    305
چکیده: 

استراتژی های یادگیری یک موضوع مهمی است که توجه بسیاری از محققان را در دهه های اخیر به خود جلب کرده است. به این ترتیب این تحقیق نیز با هدف مقایسه هنجار استراتژی های مطالعه و یادگیری (LASSI) و بررسی رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان انجام شده است. نوع تحقیق همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و حجم نمونه بر اساس فرمول نسبت 386 نفر به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. مولفه های اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری با استفاده از پرسش نامه استاندارد شده استراتژی های مطالعه و یادگیری (LASSI) مورد اندازه گیری قرار گرفت. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رابطه سه مولفه اصلی مهارت، اشتیاق و خودنظم دهی باپیشرفت تحصیلی (معدل کل ترم دانشجویان) مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی مولفه های اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری در گروه های مختلف آموزشی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که هر سه مولفه اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری داشتند و سه مولفه اصلی استراتژی های مطالعه و یادگیری در بین گروه های مختلف آموزشی دانشجویان متفاوت بودند و نیمرخ استراتژی های مطالعه و یادگیری دانشجویان دختر و پسر در چندین حیطه متفاوت بودند، همچنین نیمرخ استراتژی های مطالعه و یادگیری دانشجویان با جدول نمونه هنجاری دانشجویان آمریکایی تفاوت های قابل ملاحظه ای دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 305 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    83-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4161
  • دانلود: 

    221
چکیده: 

در این تحقیق به ویژگی های مطلوب استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر از دیدگاه دانشجویان پرداخته شده و سوال اصلی تحقیق بدین شرح مطرح گردید که ویژگی های استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان رشته های هنر، فنی- مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و تربیت بدنی چیست؟ با تاکید بر اینکه ویژگی های مطلوب استادان به عنوان متغیر وابسته در سه حیطه آموزشی، رفتاری و اخلاقی عنوان گردید، هدف اصلی تحقیق به بررسی ویژگی های آموزشی، رفتاری و اخلاقی استاد مطلوب از دیدگاه دانشجویان رشته های هنر، فنی - مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و تربیت بدنی معطوف می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر تشکیل می دهند که در رشته های هنر، فنی- مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و تربیت بدنی مشغول به تحصیل می باشند که از این تعداد، 120 نفر از دانشجویان رشته هنر، 120 نفر از دانشجویان رشته فنی- مهندسی، 120 نفر از دانشجویان علوم پایه، 120 نفر از دانشجویان تربیت بدنی و 120 نفر نیز از دانشجویان رشته علوم انسانی به عنوان نمونه تحقیق، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی منظم (سیستماتیک) انتخاب شده اند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، پرسش نامه پژوهشگر ساخته می باشد که ضریب اعتبار پرسش نامه a=0.87 بوده و با استفاده از روش آلفای کرونباخ به دست آمده است. مدل های آماری t تک گروهی به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان نسبت به ویژگی های استاد مطلوب و تحلیل واریانس یک طرفه که به منظور مقایسه دیدگاه دانشجویان رشته های هنر، فنی - مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه و تربیت بدنی در زمینه ویژگی های استاد مطلوب است. در نهایت، بافته های تحقیق نشان داد که از دیدگاه دانشجویان هنر، علوم پایه و تربیت بدنی، ویژگی های آموزشی و ویژگی های رفتاری از مهم ترین ویژگی های استادان مطلوب محسوب می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4161

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 221 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدی مجتبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    103-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1269
  • دانلود: 

    606
چکیده: 

هدف اصلی این تحقیق بررسی ارتباط به کارگیری راهبردهای یادگیری در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی و مهارت زبانی آنها در میان دانشجویان زبان انگلیسی می باشد. این گروه شامل 189 دانشجوی سال اول زبان انگلیسی بوده که به روش نمونه گیری تصادفی گروهی از میان 368 دانشجوی سال اول زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی رودهن انتخاب شده اند. در این تحقیق از پرسش نامه راهبردهای یادگیری زبان آکسفورد (SILL) و نسخه آزمون سنجش بسندگی زبان انگلیسی تافل (ETS) سال 2003 استفاده شده است. یافته های این تحقیق نمایانگر وجود همبستگی میان به کارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت زبان انگلیسی این دانشجویان می باشد. علاوه بر این، تفاوت قابل ملاحظه ای بین دانشجویان دختر و پسر در به کارگیری راهبردهای یادگیری و سطح مهارت آنها مشاهده نشده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1269

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 606 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    117-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1116
  • دانلود: 

    604
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعاتی و رفتار اطلاع یابی پژوهشگران فناوری نانو می باشد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی است و داده ها، از طریق پرسش نامه ای گردآوری شد که روایایی آن به شیوه روایی محتوا بر اساس نظر افراد صاحب نظر و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرانباخ با نرافزار (a=0.914) spss تایید شد. جامعه مورد مطالعه شامل 1225 نفر از پژوهشگران در سطح کشور می باشند؛ که از میان آنها 291 نفر از طریق جدول کرجسی و مورگان به روش خوشه ای انتخاب شدند. از مجموع پرسش نامه های توزیع شده (500 عدد)، 243 پرسش نامه معادل 84 درصد جامعه نمونه برگشت داده شد. برای تحلیل آماری از نرم افزار SPSS و نرم افزار اکسل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد که در بین منابع رسمی اطلاعات، 69.7 درصد پژوهشگران از مقالات بسیار زیاد، و 58.8 درصد آنها از مجلات الکترونیکی بسیار زیاد و از کتابشناسی ها کم استفاده می کنند. شکل مطلوب اطلاعات پژوهشگران منابع الکترونیکی می باشد. انگیزه آنها در استفاده از اطلاعات انجام طرح های تحقیقاتی و به روز کردن اطلاعات تخصصی می باشد. زبان منابع مورد نیاز آنها انگلیسی می باشد. برای به دست آوردن اطلاعات علمی بیشتر به مراکز دانشگاهی مراجعه می کنند. از مهم ترین موانع دستیابی به منابع از نظر پژوهشگران فناوری نانو عدم اشتراک منابع توسط مراکز مربوطه و مناسب نبودن سرویس دهی اینترنتی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 604 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1388
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    3 (مسلسل 15)
  • صفحات: 

    133-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1672
  • دانلود: 

    773
چکیده: 

این مقاله به بررسی تاثیر اجرای برنامه «فلسفه برای کودکان» به صورت اجتماع پژوهشی، بر بهبود مهارت های میان فردی در دانش آموزان مقاطع تحصیلی سوم تا پنجم دبستان های دخترانه و پسرانه منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران از دیدگاه آموزگاران می پردازد. برای این منظور 190 دانش آموز در سه مقطع تحصیلی به طور تصادفی انتخاب شدند (97 پسر، 93 دختر) و مجددا به طور تصادفی در دو گروه شاهد و آزمایش قرار گرفتند (88 نفر در گروه آزمایش و 102 نفر در گروه گواه). سپس با استفاده از پرسش نامه ارزیابی مهارت های اجتماعی ویر و داوین، متغیر مهارت های اجتماعی دانش آموزان از نظر معلمان سنجیده شد و قبل از اجرای برنامه عدم تفاوت معنادار مهارت های ارتباطی در دو گروه تایید شد. سپس کودکان گروه آزمایش طی 12 جلسه هفتگی به مدت 1.5 ساعت در جلسات «فلسفه برای کودکان» گرد مربی آموزش دیده نشسته و مجموعه داستان های فکری را قرائت کرده و پیرامون آن به سوال می پرداختند. مشخص گردید که اجرای این برنامه از دیدگاه معلمین می تواند بر بهبود مهارت های ارتباط میان فردی دانش آموزان تاثیر معناداری بگذارد .(p<0.001) همچنین برای بررسی ماندگاری اثر این برنامه بر دید معلمان 4 ماه بعد مجددا این متغیرمورد ارزیابی قرار گرفت که یافته ها حاکی از تایید ماندگاری اثر این برنامه بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1672

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 773 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6