زمینه و هدف: جراحی های زیبایی برای تغییر ظاهر افراد و بهبود اعتمادبه نفس آن ها انجام می شود. طبق گزارش های موجود، ایران از نظر میزان انجام جراحی زیبایی در رتبه های اول جهان قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نگرش های اجتماعی - فرهنگی در مورد جراحی های زیبایی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد.روش اجرا: پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی - تحلیلی و مقطعی بود که در سال 1396 روی 340 دانشجوی دختر دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب نمونه ها انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل متغیرهای دموگرافیک و پرسش نامه ی نگرش های اجتماعی - فرهنگی، به صورت خودگزارش دهی توسط آزمودنی ها تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نسخه ی 24 نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و رگرسیون خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: گروه سنی 30-21 سال بیشترین شرکت کنندگان بودند (%56.7). دانشجویان رشته ی پزشکی بیشترین شرکت کنندگان بودند (%24.4). دانشجویان اغلب از طریق اینترنت اطلاعات درباره ی جراحی زیبایی کسب می کردند (%63.2). بین نگرش های اجتماعی - فرهنگی با رشته ی تحصیلی و شغل پدر رابطه ی آماری معنی دار وجود داشت (P<0.05). نتایج رگرسیون نشان داد از بین متغیرهای مورد بررسی، شغل پدر و نمایه ی توده ی بدنی سهم معنی داری در تبیین واریانس نگرش های اجتماعی - فرهنگی داشتند.نتیجه گیری: انجام مطالعاتی مشابه و گسترده در بین دانشجویان سایر دانشگاه های کشور و مقایسه ی آن ها با یافته های این تحقیق پیشنهاد می گردد.