عبادت که اصل ترین وظیفه بنده در برابر پروردگارش است مصون از آسیبها و بلایا نیست. این مقاله به آسیب شناسی عبادت از دو جنبه درونی و بیرونی می پردازد. ملاک این تقسیم بندی، فرد عبادت کننده است، از آن حیث که آسیب از جانب خود اوست یا عواملی خارج از حوزه وجودی او. مراد از عوامل درونی پرداختن به نقاط ضعف علمی عبادت از قبیل بیان فلسفه و آداب ظاهری و باطنی برخی عبادات است که نا آگاهی از آنها موجب آسیب زدن به عبادات و در نتیجه قبول نشدن آنها به درگاه خداوند می شود. همچنین نقاط ضعف اخلاقی فرد عبادت کننده از دیگر آسیب های عبادت است. آسیب پذیری از عوامل بیرونی از حیث تکوینی و غیر تکوینی دسته بندی می شوند. آسیب های تکوینی عبادت یعنی آنچه در خلقت و خارج از وجود هر فرد به عبادات او آسیب وارد کند، یعنی شیطان، نحوه عمل و تاثیر او در عبادات و چگونگی ایجاد مصونیت در مقابل آن. مراد از آسیب های غیر تکوینی چیزی است که انسانها فراهم آورده اند از قبیل عوامل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که هر یک می تواند آسیبی بر پیکره عبادات وارد کند.
چکیده عربی:إن العبادة بوصفها أهم تکالیف العباد تجاه معبودهم، لاتخلو من الإشکالیات. یلقی هذا المقال الضوء علی هذه الإشکالیات، من الناحیة الداخلیة، والخارجیة، والمعیار فی هذا التقسیم، هو الشخص الذی یتمثل العبادة، لأن هذه الإشکالیات تتجلی لدیه، أو هناک أسباب خارجیة تخلق هذه الإشکالیات. والقصد من الأسباب الداخلیة، هو التطرق إلی بعض الملاحظات العلمیة للعبادة، کبیان فلسفتها، والآداب الظاهریة، والباطنیة لبعض العبادات، والتی یؤدی جهلها إلی إلحاق المکروه إلی العبادات أو عدم قبولها عند الله تعالی.کما أن المساوئ الأخلاقیة للمتعبدین یؤثر سلبا علی العبادات. والإشکالیات الناجمة عن الأسباب الخارجیة یتم تقسیمها وفقا لتکوینها، أو عدم تکوینها. وأضرار العبادات التکوینیة تعنی ما یضرّ بعبادة الفرد خارج وجوده، أی الشیطان وطریقة عمله، وتأثیره فی العبادات، وکیفیة إیجاد الطرق المانعة له. أما أضرار العبادات غیر التکوینیة، فإنها تشمل ما أحدثه الإنسان کالظروف السیاسیة، والثقافیة، الاقتصادیة، ولکل من تلک الظروف، قابلیة التأثیر السلبی علی العبادة.