تحقیق حاضر به توصیف و تحلیل توسعه آوایی و واژگانی کودکی می پردازد که زبان فارسی را به عنوان زبان اول خود فرا می گیرد. تولید زبانی این کودک در مرحله تک واژگانی-که بطور عمده شامل تولید کلمات تنها می باشد-به مدت هفت ماه از ابتدای 16 تا 23 ماهگی وی مورد مشاهده، ثبت، و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هدف از اجرای این تحقیق بررسی این موضوع می باشد که آیا یافته های مطالعات مربوط به توسعه آوایی و واژگانی کودکان در زبانهای دیگر، در مورد زبان فارسی به عنوان زبانی از زبانهای شاخه هند و اروپائی نیز صادق است یا خیر؟ در این تحقیق مباحث «غلبه مقوله دستوری اسم»، «جهش واژگانی» و غلبه ساختارهای آوایی CV, CVC, CVCV در تولیدات واژگانی اولیه کودک مورد بررسی و تایید قرار گرفته است. مطالعات محدود و انگشت شمار انجام یافته در زمینه توسعه آوایی و واژگانی کودکان در زبان فارسی نشانگر لزوم و اهمیت مطالعه در این زمینه می باشد.