مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

633
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر نحوه انتخاب نشانه های بافتی و نوع متن بر نحوه استنتاج نوجوانان و جوانان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 39

چکیده

 اطلاعات زبانی معمولا به شکل گفتاری و نوشتاری به مخاطب انتقال میابند اما آنچه در این رابطه حائز اهمیت است پیامی است که در دل این متن نهفته است. در این رابطه از یک طرف گوینده میبایست طوری این متن را هدایت کند که مطلب برای شنونده قابل درک باشد و از طرف دیگر شنونده نیز بایستی بتواند بر مبنای عوامل گرامری٬ متنی٬ ذهنی و تجارب خود از جهان بیرون دست به استنتاج زده و به درست ترین و نزدیک ترین درکی که به منظور گوینده متن میباشد برسد تا نتیجه این رابطه گفتاری یا شنیداری قابل قبول واقع شود. این مطالعه قصد دارد به بررسی این عوامل و علت بروز چنین استنتاجهای متفاوت در میان دو گروه سنی نوجوان و جوان بپردازد. افراد مورد مطالعه در این بررسی 60 نوجوان و60 جوان دختر و پسر فارسی زبانی هستند که در حال یادگیری زبان انگلیسی بودند. در این مطالعه جهت بررسی نحوه استنتاج افراد دو متن داستانی و دو متن غیر داستانی برای افراد خوانده شد و پس از پرسیدن سوالاتی اسنتتاج افراد به طور دقیق ضبط گردید. از دیدگاه زبانشناسی استنتاج همانند ابزاری است که به شنونده یا مخاطب متن کمک میکند تا بتواند درس ترین معنا را از دل کلمات بیرون بکشد. بر اساس نتایج این مطالعه گروههای سنی متفاوت و جنسیتهای متفاوت بر اساس تجارب بیرونی و درونی خود و با استفاده از برخی نشانه های آوائی و بافتی متن از گفتار گوینده استنتاجهای متفاوتی دارند که بررسیهای آماری این مطالعه با تحلیل این داده ها به این نتیجه دست یافته است که نحوه انتخاب نشانه های بافتی متن٬ جنسیت و سن افراد٬ تغییرات آهنگ کلام و نوع متن میتوانند نحوه استنتاج را تحت تائثیر قرار دهند و بر یادگیری افراد چه در زبان مادری خود (فارسی) و چه در زبان دوم (انگلیسی) تاثیر چشمگیری دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    براتی، لیلا، و بی ریا، رضا. (1389). بررسی تاثیر نحوه انتخاب نشانه های بافتی و نوع متن بر نحوه استنتاج نوجوانان و جوانان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، 3(1 (پیاپی 6))، 19-39. SID. https://sid.ir/paper/181335/fa

    Vancouver: کپی

    براتی لیلا، بی ریا رضا. بررسی تاثیر نحوه انتخاب نشانه های بافتی و نوع متن بر نحوه استنتاج نوجوانان و جوانان. پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی[Internet]. 1389؛3(1 (پیاپی 6)):19-39. Available from: https://sid.ir/paper/181335/fa

    IEEE: کپی

    لیلا براتی، و رضا بی ریا، “بررسی تاثیر نحوه انتخاب نشانه های بافتی و نوع متن بر نحوه استنتاج نوجوانان و جوانان،” پژوهش های آموزشی و کاربردی زبان انگلیسی، vol. 3، no. 1 (پیاپی 6)، pp. 19–39، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/181335/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا