هدف اعم مقاله، تبیین الگوی فعال استراتژیک در شرکت های هلدینگ است. در این نوع پژوهش شرکت مادر از طریق اثر مستقل، اثر ارتباطی، اثر خدماتی و اثر توسعه ای بر شرکت های تابعه اعمال نفوذ کرده و ارزش آفرینی می کند. شرکت های مادر در اتخاذ هر یک از سه شیوة سرپرستی و روش های ارزش آفرینی نیازمند داشتن درک و دانش مناسب از کسب و کارهای خود هستند و میزان حصول این درک بستگی به تناسب ویژگی های شرکت مادر، ویژگی های شرکت تابعه و شرایط بازار کسب و کار دارد. بنابراین با شناسایی این عوامل مؤثر و تعیین ارتباطات و تاثیرگذاری آن ها بر یکدیگر می توان به الگویی دست یافت که با لحاظ نظرات خبرگان، روش های تعامل شرکت مادر با شرکت های تابعه را پیشنهاد می دهد. در این تحقیق، ضمن شناسایی و اندازه گیری عوامل مؤثر بر شیوه تعامل شرکت مادر و شرکت های تابعه، الگوی ارتباط این عوامل در سه مرحله ارائه می شود؛ 1) با به کارگیری ماتریس GE و ارتباط ویژگی کسب وکار و جذابیت بازار، استراتژی پورتفولیو مشخص می گردد. 2) با ارتباط ویژگی کسب و کار و مشخصه های مادری، میزان تناسب این دو تعیین می گردد، 3) شیوة مادری مناسب استخراج می گردد. نتایج این تحقیق در یک شرکت مادر به اجرا و شیوة مدیریت و رویکردهای ارزش آفرینی به آن شرکت پیشنهاد شد.