هدف مقاله حاضر ارائه مدلی در خصوص بهبود عملکرد صادرات صنعتی بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی به کشورهای آسیای میانه است. روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل 1201 بنگاه های کوچک و متوسط صادر کننده صنعتی به آسیای میانه در سال 90 89 می باشد. از این تعداد 292 نفر به عنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شدکه پس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، و مقدار آن 79/0 است. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد هفت عامل (درونی، بیرونی، روابط بین کشورها، نوسانات در سیاست های توسعه صادرات، راهبرد ملی صادرات، توانمندی بنگاه ها و عملکرد صادراتی) با اکتساب نمره ویژه بیش از یک توانسته اند در حدود 83 درصد تغییرات واریانس کل را تبیین نمایند. از طرفی تحلیل عاملی تاییدی مدل مفهومی تحقیق نشان می دهد بهبود توانمندی بنگاه های کوچک و متوسط می تواند بر عملکرد صادراتی آن ها به کشورهای آسیای میانه تاثیر مثبت و معناداری داشته باشد.