Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1610
  • دانلود: 

    1239
چکیده: 

نگارگری ایرانی در طی سالیان متمادی سیر تحول و تطور خود، به اصول زیبایی شناسانه منسجمی در زمینه بازنمایی فضا و عناصر معماری دست یافته است که در برگیرنده مواردی چون: 1. نمایش نمادین و مفهومی عناصر معمارانه 2. حضور کلیه مولفه های بازشناختی یک بنا در کنار یکدیگر 3. نقش معماری در حکم پس زمینه نگاره 4. بکارگیری نقوش و آرایه های معماری ایرانی و... 5. سنت فضاسازی چندساحتی است.بررسی نسخه مصور هزار و یک شب صنیع الملک که حجیم ترین و پرتصویرترین اثر در کتاب آرایی ایرانی و نمایانگر واپسین کوشش ها به منظور حفظ سنت نگارگری است، حاکی از تکوین اصول زیبایی شناسانه نوینی در امر بازنمایی فضا و معماری است. رویکرد اخیر، حاصل تغییر نگرش ذهنیت گرا نقاش به نگرشی عینیت گرا بوده که ثمره سفر وی به اروپا و آشنایی با دیدگاه ها و اسلوب هنری نقاشان غربی است.اینگونه به نظر می رسد که اصول زیبایی شناسانه تصاویر هزار و یک شب مصور صنیع الملک، در زمینه بازنمایی فضا و عناصر معمارانه، با در نظر گرفتن اصول یادشده پیشین، شامل مواردی نظیر: 1. نمایش عینی و واقع گرایانه معماری 2. عدم نمایش کلیت ساختار معماری 3. تبدیل فضای معماری به مکانی عینی 4. تغییر در نوع نقوش و آرایه های معماری و 5. نادیده انگاری سنت فضاسازی چند ساحتی گردیده است.نتایج پژوهش اخیر مبتنی بر مورد پژوهی بوده که بر اساس تحلیل یکصد نگاره منتخب از میان مجموعه نگاره های هزار و یک شب مصور صنیع الملک که به امر بازنمایی فضا و عناصر معمارانه پرداخته اند، صورت پذیرفته است. روش جمع آوری اطلاعات نیز به روش کتابخانه ای، همراه با مراجعه به نمونه های موردی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1239 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    17-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2879
  • دانلود: 

    1468
چکیده: 

مفاهیم رمزگونه و نشانه های نمادین همواره در هنر ایران برای بیان اندیشه و عقاید آیینی و دینی و مذهبی به کار می رفته اند. با نگاهی به هنر ایران از باستان تاکنون، در دوره های مختلف با مفهوم بال و انسان بالدار، پرندگان و حیوانات تلفیقی بالدار و نماد و نشانه بال مواجهیم. با انتخاب یک مسیر در دوره های مختلف هنر ایران و با آغاز از ایران باستان و بین النهرین تا دوره اسلامی و دوره های بعد از آن، همواره نقش بال در حجاری ها، مهرها و نگاره ها و حتی بر روی آلات و ادوات جنگی و سفالینه ها و... دیده می شود. این مفهوم سمبلیک بخش عظیمی از هنر ایران را در خود دارد و به نوعی بازگوکننده مسائل اعتقادی و مفهوم و نماد ایزدی است. از طرف دیگر هر پدیده زیبا در طبیعت می تواند از دو نظر مورد توجه قرار بگیرد، از نگاه هنری و هم از دید ریاضی و نظم منطقی. هنر و ریاضی همانند یکدیگرند، زیرا در هر دو مفاهیم تناسب، تقارن و توازن نقش مهمی دارند. آنچه در این مقاله بیان می شود ابتدا به نماد و مفهوم بال از ایران باستان تا دوران ساسانیان و به تحلیل حضور و تکرار این نقش در این دوره زمانی می پردازد. سپس به بررسی طرح بال ها در چند نمونه از دیدگاه هندسی و اشکال و روابط ریاضی خواهد پرداخت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2879

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    25-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1602
  • دانلود: 

    957
چکیده: 

در مورد نقش الهه مادر بر روی نقاشی های دیواری چتل هویوک و گلیم آناتولی، نظرات گوناگونانی از سوی پژوهشگران ابراز شده است. برخی از محققان، حضور تصویر الهه مادر را در گلیم های آناتولی تایید نموده و برخی نیز نفی کرده اند. این مقاله با توجه به نظریه الهه مادر که از سوی جیمز ملارت (James Mellart) ارائه شده است، سعی دارد تا به بررسی نقش این الهه در گلیم های آناتولی بپردازد و با توجه به آثار باقی مانده از محوطه باستانی چتل هویوک، شواهدی از وجود الهه مادر را در گلیم آناتولی پیدا کند. همچنین با تحلیل چند گلیم، خصوصیات ظاهری الهه ها را بر روی گلیم آناتولی بیان کند. با توجه به این مهم که خاستگاه اصلی کردهای شمال خراسان از منطقه قفقاز در همجواری آناتولی می باشد، این مقاله هم چنین سعی در بررسی و مقایسه نقوش دو منطقه نیز دارد. به منظور بررسی دقیق تر این شباهت ها، تعدادی از نقوش موجود در نقاشی های دیواری چتل هویوک در آناتولی با نقوش موجود در دست بافته های کردی خراسان شمالی با یکدیگر مقایسه شده اند که نتیجه آن وجود تشابهات معنی داری بین نقوش مورد مطالعه می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1602

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 957 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    35-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2934
  • دانلود: 

    1437
چکیده: 

نبرد با اژدها از جمله موضوعاتی است که در شاهنامه بارها تکرار شده است و نگاره های متعددی با این موضوع در شاهنامه های مصور و در کارگاه های مختلف، به چشم می خورد. با توجه به الگوی میرچا الیاده که شخصیت تاریخی به صورت پهلوانی اسطوره ای درمی آید، خاوران نامه که تقلیدی است از شاهنامه، اعمال و کردار پهلوانان اسطوره ای را در ظاهر حضرت امیر (ع) تجسم می کند. نبرد حضرت علی (ع) با اژدها همچون موضوعات شاهنامه دارای مضامین حماسی و اساطیری است. حضرت در برابر اژدها که نماد شر و اهریمن می باشد قرار می گیرند و با شمشیر عدل خود او را از پای در می آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2934

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1437 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    45-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1811
  • دانلود: 

    1003
چکیده: 

در معماری اسلامی و ایرانی جایگاه خط، جایگاه ویژه ای است که حامل پیام و زیبایی می باشد. پیام اصلی معماری مستقیما از طریق استفاده از کتیبه ها ابلاغ می گردد. انواع کتیبه سازی ها با خط های متفاوت از کاشی و به صورت معرق، هفت رنگ و یا کاشی و آجر تهیه می شود. به این ترتیب در تزیینات نما، چه از نظر شکل ظاهری و چه از نقطه نظر معنوی، با به کار بردن اسمای ائمه طاهرین و آیات شریفه قرآن مجید، به بناهای سنتی شکل خاصی داده می شود. علی رغم نگاه محققان در سال های اخیر به مقوله معماری مساجد در دوره های مختلف، دوره قاجار - که بسیاری از نگرش ها، باورها و رفتارهای فرهنگی، هنری کشور متاثر از آن است - مورد بی مهری از سوی دوستداران هنر قرار گرفته است. بسیاری از بناها از جمله مساجد در این دوره در شهرهای ایران بنا شده است که متاسفانه تاکنون تحقیق و پژوهش جامعی در خصوص شناسایی و تحلیل نقوش آن ها صورت نگرفته است و مسجد النبی که یکی از شاخص های تزیینات معماری دوره قاجار در قزوین می باشد، از این قاعده مستثنی نیست. در این مسجد انواع کتیبه با خطوط ثلث، نستعلیق و معقلی در مضامین مذهبی به کار رفته است. در این نوشتار سعی می شود با تکیه بر مطالعات میدانی و کتابخانه ای، بررسی مضمونی خط نگاره های به کار رفته در مسجدالنبی قزوین با تکیه بر مضامین مذهبی ارایه گردد. از این روی، محل نصب کتیبه ها، محتوای آیات و احادیث و دلیل انتخاب هر یک مورد توجه واقع شده است. باشد که این نیم گام علمی راهگشای تحقیقات کاملتر و تخصصی تر در این زمینه شود تا با دست یافتن به معانی ضمنی آن به غنای فرهنگ ایرانی در دوره قاجاریه دست یابیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1811

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1003 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2475
  • دانلود: 

    1717
چکیده: 

مقاله حاضر که حاصل یک برنامه پژوهشی میدانی و کتابخانه ای می باشد، ابتدا به شناسایی و معرفی نقوش فرش های بافته شده درسیستان پرداخته و سپس به مقایسه آن ها با نقوش سفالینه های باستانی هزاره سوم ق. م (عصر مفرغ) مکشوفه از محوطه شهر سوخته می پردازد. نتایج مطالعات انجام گرفته آشکارا بر این حقیقت گواهی می دهند که نقوش متعدد حیوانی، گیاهی و هندسی که در حقیقت تداوم نمادین فرایندهای فرهنگی تلقی می شود می تواند یکی از راه های موجود برای یک فرهنگ باشد که درباره خودش بیندیشد و نقش مهمی در ساختاردهی فرآیندهای خلاق آینده داشته باشد. شکل گیری این نقشمایه های مشترک که از بازتاب های فرهنگی و اعتقادی اقوام کهن ایرانی محسوب می شود، نظر به شواهد و مدارک بدست آمده و شکل تدفین در شهر سوخته به احتمال زیاد متاثر از شرایط اقلیمی، تاریخی، فرهنگی، اعتقادات و باورداشت های آئینی مذهبی مردم این سامان بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1717 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

حسن زاده سعید

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    71-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2426
  • دانلود: 

    1281
چکیده: 

مقاله حاضر پژوهشی است در زمینه «آجرهای لعاب دار قلایچی از دیدگاه هنرهای تجسمی» به عنوان بخشی از مستندات هنر نقاشی در حدود 600 تا 900 قبل از میلاد. نگارنده در این مقاله ضمن آوردن مقدمه ای درباره ماناها و معرفی هنر آن دوران، به بررسی خط، رنگ، فرم و ساختار این آجرها می پردازد. این مقاله هر چند موشکافانه به بررسی تزئینات وابسته به معماری مثل گونه های مختلف آجرهای لعاب دار پرداخته، اما به گونه ای تحلیلی نیز درصدد است تا زوایای هنر مانایی و چگونگی تشکیل فرم و فضا و جایگاه هنری و علمی آنان را در این آثار از نظر شیوه اجرا، تکنیک ها، شناخت فرم ها و استفاده از رنگ های مختلف مورد بررسی قرار دهد.لازم به ذکر است که نقاشی های اجراشده بر روی آجرهای لعاب دار قلایچی به نسبت هنر زمان خود، خلاقانه محسوب می شود و در نتیجه به هنری با سبک طبیعی و آزادی عمل بیشتر بدل شده و هنرمندان این آثار سخن جدید و مطرحی را در حوزه هنر نقاشی برای بشریت به ارمغان آورده اند و تاثیرات قابل توجهی در آثار هنری بعد از خود به جای گذاشته اند. نقوش و یافته هایی که در طول هزاران سال در دل کاخ معبد قلایچی شهر ایزیرتوی باستانی مدفون شده بود، مهم ترین مدارک، اسناد و مستندی از هویت ملی، اجتماعی، معماری و هنر تمدن مانایی به شمار می رود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    81-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4150
  • دانلود: 

    1356
چکیده: 

هدف از انجام دادن این پژوهش بررسی چگونگی ارتباط نقوش جام حسنلو و پیشینه آن با مردمان آن روزگار از طوایف مختلف که برای پی بردن به این تحقیق، باید با رویکردی تاریخی این موضوع را بررسی کرد.به طور کلی می توان گفت جام طلایی به دست آمده از منطقه حسنلو نشانه ظرافت هنری و مهارت صنعتی هنرمندان و صنعتگران این خطه می باشد. این جام به دلیل برخورداری از ارزش هنری والا به نام مکان حفاری نام گذاری شده است و از قدمتی سه هزار ساله برخوردار است که جهت بررسی برگزیده شده است. در صورتی که نقوش حک شده بر جام حسنلو با آثار بر جای مانده از تمدن های خاور نزدیک باستان (بلاخص آسیای صغیر و بین النهرین)، مقایسه می شود.نتیجه حاصله، بیانگر این واقعیت خواهد بود که، نقوش اسطوره ای بدنه جام حسنلو، آشکار کننده یک سری صحنه ها و اسطوره های سنتی و آشنا در فرهنگ و هنر خاور نزدیک باستان هستند؛ که اگر چه در دوران ها و مکان های مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند، ولی در هر خصوصیات تکنیکی و سبک هنری آن دوره و مکان را در ارائه نقوش، به نمایش گذارده اند؛ بنابراین هنر و فرهنگ ایران باستان را در هزاره های پیش از میلاد، نمی توان کاملا مجزا از فرهنگ و هنر خاور نزدیک باستان، قلمداد نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4150

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1356 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

احسنت ساره

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    89-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1010
  • دانلود: 

    836
چکیده: 

بحث پیرامون «هنر مقدس» دارای جایگاه ویژه در تمامی جوامع با هر شیوه نگرش و سطح اعتقادی است. علاوه بر این هر یک از اجتماعات دینی بزرگ یا کوچک بنابه پیشینه سنتی خود دارای گونه ای هنر مقدس می باشند. چرا که اینگونه هنری در واقع به نمایاندن آن وجهه ماورائی دین که کاملا ناملموس است پرداخته و آن را تحت چارچوب های دینی و عقیدتی خاص خود به صورتی ملموس ارائه می دهد.در ادیان دارای «کتاب مقدس» و «سنت»، هنر مقدس در همه جوانب خود چه در «صورت» و چه در «معنا»، طبق تمامی اصول و باورهای دینی و مذهبی دیگر بر پایه این دو رکن بنا شده و به ایفای نقش می پردازد.این مقاله نگاهی دارد به جایگاه عناصر تجسمی در هنر مقدس خوشنویسی مبنی بر تجلی «نور» به عنوان امر مقدس و همچنین تاثیر مستقیم و غیرمستقیم این عناصر در نمایان سازی امر مقدس لایتناهی در محدوده دو بعدی تصویر. بر این اساس، ابتدا به توصیف ویژگی های کلی «هنر مقدس» و سپس تعاریف اسلامی آن و ارائه نمونه هایی از هنر مقدس خوشنویسی می پردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1010

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 836 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فردپور سارا

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    97-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2942
  • دانلود: 

    1578
چکیده: 

در بررسی نمونه های هنر فلزکاری، شمعدان به عنوان شیئی کاربردی شناخته می شود که شیوه های ثبت نقوش یر فلز را به خوبی نمایش می دهد. نمونه سفالی متعلق به اوایل هزاره ششم قبل از میلاد اشاره بر سابقه وجود این محصول به عنوان شیئی مهم در تاریخ هنر ایران دارد. در دوره های بعدی از جمله دوره سلجوقی، ایلخانی، مملوک، تیموری، صفوی و قاجار نمونه هایی از آن دیده می شود که خوشبختانه بسیاری از نمونه ها هنوز وجود داشته و در موزه های ایران و خارج از کشور نگهداری می شود. طرح های مختلفی که روی بدنه های منحنی وار شمعدان ها نقش بسته، حاکی هنر هنرمندانی است که بر روی بدنه آنها انواع نوشته ها و تصاویر را قلم زنی و حکاکی و برجسته کاری نموده اند. در قرون اولیه اسلام، طرح و فرم شمعدان ها بسیار حجیم و سنگین بوده که در قرن هشتم و نهم هجری علاوه بر ظرافت خاصی که پیدا کردند از قسمت های متنوع تری نیز ساخته شدند. بررسی نقوش و طرح های تزئینی فلزات اسلامی نگاهی بر ذهن هنرمند و میزان آگاهی و اطلاع کافی او از فلسفه و ایدئولوژی اسلامی و نیز شناخت کافی از تاریخ زمان و سیر تحول و ترقی عقیدتی و میزان رشد و پیشرفت علوم و فنون و صنایع و اوضاع اجتماعی محیطی است. این مقاله، با معرفی نمونه های شمعدان های دوره اسلامی و بررسی نقوش تزئینی روی آن، تصویری از ذهنیت هنرمند فلزکار را در خلق این آثار نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2942

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1578 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صلواتی مرجان

نشریه: 

نقش مایه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    7
  • صفحات: 

    111-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10058
  • دانلود: 

    3848
چکیده: 

یکی از مهم ترین سرفصل ها در زمینه زیباسازی شهری و گرافیک محیطی توجه و بکارگیری رنگ در محیط است. می توان گفت رنگ مهم ترین نقش را در الگوی رفتاری انسان شهرنشین داشته و عنصر اجتماعی و توانمندی است که افزون بر رسالت و وظیفه پیام رسانی و انتقال مفاهیم، جذابیت بصری شهر را نیز به دنبال دارد. علیرغم اهمیت شایان عنصر رنگ، اصولا این مقوله و تاثیرات فضایی آن بر ساکنان شهر تهران کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در مواردی نادیده انگاشته شده است. شهر تهران تحت تاثیر عواملی همچون آلودگی هوا، ازدحام تراکم وسایل نقلیه، افزایش روزافزون جمعیت، اقلیم جغرافیایی متنوع در مناطق مختلف آن و عواملی از این قبیل، به توده ای خاکستری و بی رنگ تبدیل گردیده است. علیرغم آن در مناطقی شاهد بکارگیری انبوهی از رنگ های نامناسب و ناموزونی هستیم که به چهره شهر آسیب های فراوانی وارد آورده است. با بررسی و شناسایی تاثیرات رنگ و بر اساس یک سیستم رنگی سازمان یافته و همچنین با برنامه ریزی اصولی و عملی در ساختار شهر تهران، از مقیاس خرد آن گرفته تا مقیاس کلان، می توان در ایجاد تمرکز ذهنی و افزایش حس آرامش در قالب محیط یا به عبارتی آرام سازی بصری، موثرتر عمل نمود. لازم به ذکر است که یک طراح گرافیک در پرداختن به مبحث رنگ، صرفا لایه های ظاهری و به عبارتی پوسته های بیرونی تجهیزات شهری، مبلمان شهری، نمای ساختمان ها، کفپوش خیابان ها و مواردی از این قبیل را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد و بررسی احجام، فرم ها و مواردی که ذکر گردید در حوزه فعالیت های طراحان شهری، معماران و طراحان صنعتی خواهد بود، لذا در این تحقیق این امر لحاظ گردیده است. در این پژوهش و در راستای دستیابی به اهداف فوق، در ابتدا به تعریفی کلی و جامع از طراحی گرافیک و سپس به ارائه مفاهیم گرافیک شهری یا محیطی پرداخته شده است. پس از تحقیق پیرامون جایگاه گرافیک محیطی و جنبه های مختلف آن، مبحث رنگ و موارد مربوط به آن مورد توجه قرار گرفته است. نحوه بهره گیری از رنگ در گرافیک محیطی شهر تهران، شناخت نقاط ضعف و قوت آن و بررسی میدانی رنگ در حوزه گرافیک محیطی در 5 منطقه از شهر تهران فصل پایانی این پژوهش را تشکیل می دهد. روش تحقیق در این پژوهش بصورت میدانی و مطالعه کتابخانه ای - اسنادی است و پس از جمع آوری نمونه های عکاسی شده نیز به تجزیه و تحلیل رنگی، صرفا در حوزه رنگ و همچنین پوسته بیرونی آنها پرداخته خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10058

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3848 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button