Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    9105
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نویسندگان: 

پاکت چی احمد

نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    699
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

مطالعه مقایسه ای صورت بندی ساخت معنا، گونه ای کاوش زبان شناختی-تاریخی است که فارغ از روابط خویشاوندی زبان ها، امکان مطالعه های تطبیقی میان آنها را فراهم می آورد. این گونه مطالعه، تابدانجا که به زبان شناسی مربوط می شود، زمینه شناخت برخی ریشه های ناشناخته را فراهم می آورد و در یافتن حلقه های گم شده از زنجیره دگرگونی های واژگانی، ما را یاری می رساند. پژوهش در حوزه صورت بندی ساخت معنا، فراتر از زبان شناسی، در واقع نوعی مطالعه از مقوله تاریخ اندیشه نیز هست و می تواند زاویه هایی از فکر و فرهنگ ملت های گوناگون را برای ما آشکار کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 699

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

درزی علی | انوشه مزدک

نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    21-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2069
  • دانلود: 

    710
چکیده: 

در مقاله حاضر، در چارچوب برنامه کمینه گرا و بر پایه نظریه گروه فعلی لایه ای، جایگاه رو ساختی فعل اصلی را در زبان فارسی بررسی می کنیم. بدین منظور، نخست درباره ترتیب کلمه ها در این زبان و ساخت درونی گروه فعلی سخن می گوییم، سپس جایگاه هسته گروه زمان فارسی را بررسی می کنیم و بر اساس آموزه های نظری و شواهد تجربی، نشان می دهیم که در این زبان، زمان در شمار مقوله های گروهی هسته پایان قرار دارد، آن گاه از چگونگی نشان گذاری عنصر زمان بر فعل اصلی سخن می گوییم و پیشنهاد می کنیم در این فرایند، فعل اصلی از درون گروه فعلی کوچک خارج شود و به هسته گروه زمان و در صورت وجود داشتن فعل کمکی «بودن» در ساختار جمله، به هسته گروه نمود کامل، پیوسته شود، به گفته دقیق تر، برمبنای این تحلیل، مشخصه تصریف فعل اصلی در فارسی-مانند زبان فرانسه و برخلاف انگلیسی-قوی است و در روند بازبینی خود، سبب ارتقای این فعل به گره بازبینی کننده می شود. جایگاه قیدهای گروه فعلی، حذف گروه فعلی، ساخت پرسش تاییدی، و تعامل زمان با نمود کامل، شواهدی برای تایید این فرضیه فراهم می آورند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 710 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    57-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3191
  • دانلود: 

    1070
چکیده: 

هدف اصلی از این تحقیق، ارزیابی و مقایسه کیفیت چهار ترجمه از ترجمه های فارسی رمان انگلیسی شاهزاده و گدا، اثر نویسنده معروف آمریکایی، مارک تواین است. در میان الگو های متعدد برای ارزیابی کیفیت ترجمه، الگوی گارسس را به منزله چهارچوب پژوهش برگزیده ایم. این الگو چهارسطح متفاوت معنایی-لغوی، نحوی-صرفی، گفتمانی-کارکردی و سبکی-منظورشناختی را در بر می گیرد. هر کدام از این سطوح، دارای زیرگروه ها و اجزا خاصی هستند که متون ترجمه شده بر اساس آنها ارزیابی می شوند. در این مقاله، چهار ترجمه فارسی را از سه مترجم مختلف، برای ارزیابی کیفی انتخاب و بررسی کرده ایم و بعد از تعیین میزان فراوانی هر یک از زیرگروه های ویژه بر طبق الگوی گارسس، نتایج را به صورت جدول های توزیع فراوانی و نمودار نشان داده ایم. با محاسبه مقادیر فراوانی در سطوح چهارگانه و در هر یک از زیرگروه هاف تعیین مقادیر حوزه های مشترک در همه ترجمه ها (افزایش، حفظ و تصرف)، محاسبه مقدار صنایع بلاغی به کار رفته در متون ادبی ترجمه شده بر پایه سه ویژگی حفظ، حذف و تغییر، و در نهایت، تعیین کیفیت ترجمه ها بر اساس دو معیار کفایت و مقبولیت و با توجه به میزان ویژگی های مثبت و منفی بیانگر کیفیت، ترجمه ها بدین شرح دسته بندی می شوند:الف) بر اساس مقادیر و اطلاعات حاصل از ویژگی های مثبت، شامل ترجمه های محمد قاضی (1334)، ولی اله ابراهیمی (سروش) (1348)، محمد قاضی (1366) و داریوش شاهین و سوسن اردکانی (1386)،ب) بر پایه مقادیر و داده های به دست آمده از ویژگی های منفی، شامل ترجمه های داریوش شاهین و سوسن اردکانی (1386)، محمد قاضی (1366)، محمد قاضی (1334) و ولی اله ابراهیمی (سروش) (1348).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1070 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

ساسانی فرهاد

نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    109-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2101
  • دانلود: 

    905
چکیده: 

معنا به شکلی پویا در نتیجه بیناکنش عامل های گوناگونی چون متن، ذهنیت خواننده یا شنونده، بافت متنی، بافت موقعیتی و بافت فرهنگی-اجتماعی، هر بار تولید و درک می شود. در واقع، معنا برآیند همه این نیروهاست که به شکل تفسیر فهمنده متن بروز می کند. همان گونه که گفتیم، یکی از این عامل ها بافت متنی و به بیان دیگر، هم متن است. در این جستار، می کوشیم تا نشان دهیم این عامل چگونه بر معنای متن اثر می گذارد، از این رو، پس از بررسی برداشت هایی که از این تعبیر شده است، چند نمونه و نیز تاثیر هم متن نمونه ها بر معنایشان را تحلیل خواهیم کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 905 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    125-151
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1277
  • دانلود: 

    862
چکیده: 

پژوهش حاضر با فرض بر این اصل که بین متغیر اجتماعی جنس و ویژگی های زبانی گروه های آن، ارتباطی مستقیم و قاعده مند وجود دارد و علی رغم نظر برخی ادیبان مبنی بر «مردانه سرایی» پروین اعتصامی، تلاش دارد تا با تکیه برگرایش های عام حاکم بر رفتارهای کلامی گروه زنان،ثابت نماید که این شاعره توانمند در بیشتر مختصات زبانی از جمله، استفاده از صورت ها و اقلام واژگانی، کاربرد ساخت ها و الگوهای زبانی، انتخاب موضوع و همچنین ویژگی های کاربردی و فرازبانی، کاملا موافق با روحیات و خلق و خوی زنانه عمل کرده است و بنابراین می توان آثار پروین اعتصامی را نموداری واقعی از گزیده های کلامی یک زن دانسته و با استناد به ممیزه های جنسیتی مستند و بر خلاف نظر عده ای که معتقدند پروین شاعری مردانه سرا بوده است، نشان داد که اشعار وی بیانگر خلق و خوی و روحیات زنانه است و بیشتر ویژگی های گونه زبانی گروه جنس خود را منعکس نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1277

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 862 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    153-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    9296
  • دانلود: 

    2548
چکیده: 

زبان و هویت، دو جزء جدایی ناپذیر در تشکیل زیرساخت های جوامع بشری درعرصه روابط فردی و اجتماعی است. در این مقاله، ارتباط این دو مقوله را بررسی می کنیم و می کوشیم نقش زبان را در بسترسازی و ایجاد هویت ملی تحلیل کنیم. این تحقیق از نوع کتابخانه ای است و به روش مروری انجام شده است. برای دست یافتن به نظریه های صاحب نظران و کارشناسان، منابع مختلف از جمله مجله های تخصصی، پایگاه های اینترنتی و کتاب ها را مطالعه کرده ایم. انقلاب اطلاعات در چند دهه قبل و به دنبال آن، فرایند جهانی سازی که مرزهای زبانی و هویتی را درنوردیده است، به طور فزاینده ای بر لزوم پرداختن به مساله زبان و هویت تاثیر گذاشته است، بنابراین، در پژوهش حاضر، مفاهیم هویت، هویت قومی، هویت ملی و تاثیرپذیری آنها از زبان، زبان قومی، زبان ملی و ارتباط آنها با هویت؛ برخی نظریه های زبانی درباره هویت، مصداق های زبانی ای که در ایجاد هویت موثرند و نقش ادب دینی در هویت ملی به ویژه ایرانی را بررسی کرده ایم. درنهایت، تحلیل نظریه ها و مصداق ها موید نقش مهم زبان در ایجاد هویت قومی و ملی است و احترام گذاشتن به زبان قومیت ها و توجه بیشتر به زبان ملی به منزله ابزار مهم ارتباط دولت با ملت و ریسمان اتحاد و انسجام اقوام مختلف پیشنهاد می شود. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 9296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
نویسندگان: 

کریمی یادگار

نشریه: 

زبان پژوهی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    173-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    738
  • دانلود: 

    594
چکیده: 

در این مقاله، فرایند تبدیل آوایی تکواژ اضافه را از -i به-a ، در بافت تکواژ معرفه نما در ساخت اضافه زبان کردی تحلیل می کنیم. با جمع آوری شواهد از حوزه های تجربی متفاوتی همچون دامنه معرفگی تکواژ معرفه نما، تاثیر معرفگی ضمیرهای اشاره و عملکرد کمیت نمای بافت وابسته در ساخت اضافه، استدلال خواهیم کرد که بافت محرّک تبدیل آوایی تکواژ اضافه، بر حسب چینش خطی تکواژها در صورت آوایی، تعریف شدنی نیست، بلکه روابط نحوی میان تکواژهای دخیل در این فرایند آوایی، نقش بسزایی ایفا می کنند. در این پژوهش، به طور مشخص نشان می دهیم که محرک تبدیل آوایی تکواژ اضافه، بافتی ساختاری است که در آن، تکواژ اضافه تحت تسلط سازه ای تکواژمعرفه نما قرار دارد. نتیجه مهم این تحلیل، وارد دانستن روابط سلسله مراتبی نحوی در صورت بندی قواعد آوایی، فارغ از توالی خطی تکواژهاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 738

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 594 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button