پیش زمینه و هدف: الکترو شوک درمانی یک روش موثر برای درمان بسیاری از اختلالات روانی می باشد. این روش در مواردی که بیماران به درمان دارویی جواب نمی دهند یا نمی توانند عوارض دارویی را تحمل کنند و یا نیاز به پاسخ درمانی فوری و سریع دارند به کار می رود. گیجی و اغتشاش شعور، خصوصا در 30 دقیقه اول، بعد از به هوش آمدن از عوارض شایع این روش درمانی می باشد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک انجام گرفت.مواد و روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 60 نفر از بیمارانی که برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند (30 نفر گروه آزمایش 30 نفر شاهد) انجام شد که سطح هوشیاری بیماران در دقایق 5، 30، 15، 60 و وضعیت شناختی آنان به ترتیب در دقایق 15، 30، 60 بعد از الکتروشوک مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه استاندارد وضعیت شناختی MMSE و معیار گلاسکو بود. داده ها توسط آزمون آماری اندازه های تکراری تجزیه تحلیل شد.یافته ها: آزمون آماری در وضعیت هوشیاری و شناختی دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد. ولی میانگین نمره وضعیت شناختی در دقیقه 60 در گروه آزمایش بیش از گروه شاهد بود.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده آموزش قبل از شوک بر وضعیت شناختی بیماران تاثیر داشته است. به این معنی بیمارانی که قبل از اجرای الکتروشوک درمانی آموزش های لازم را در مورد علل و فایده استفاده از این روش، شیوه اجرا و عوارض موقتی ناشی از درمان را دیده بودند از وضعیت شناختی بهتری برخوردار بودند، لذا لازم است جهت کاهش عوارض بعد از الکتروشوک درمانی آموزش های لازم قبل از اجرای این روش داده شود.