مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,093
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک در بخش اعصاب و روان بیمارستان های شهید یحیی نژاد بابل و امام رضا (ع) آمل 1388

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 66

چکیده

 پیش زمینه و هدف: الکترو شوک درمانی یک روش موثر برای درمان بسیاری از اختلالات روانی می باشد. این روش در مواردی که بیماران به درمان دارویی جواب نمی دهند یا نمی توانند عوارض دارویی را تحمل کنند و یا نیاز به پاسخ درمانی فوری و سریع دارند به کار می رود. گیجی و اغتشاش شعور, خصوصا در 30 دقیقه اول, بعد از به هوش آمدن از عوارض شایع این روش درمانی می باشد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک انجام گرفت.مواد و روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 60 نفر از بیمارانی که برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند (30 نفر گروه آزمایش 30 نفر شاهد) انجام شد که سطح هوشیاری بیماران در دقایق 5, 30, 15, 60 و وضعیت شناختی آنان به ترتیب در دقایق 15, 30, 60 بعد از الکتروشوک مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات, پرسش نامه استاندارد وضعیت شناختی MMSE و معیار گلاسکو بود. داده ها توسط آزمون آماری اندازه های تکراری تجزیه تحلیل شد.یافته ها: آزمون آماری در وضعیت هوشیاری و شناختی دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد. ولی میانگین نمره وضعیت شناختی در دقیقه 60 در گروه آزمایش بیش از گروه شاهد بود.بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده آموزش قبل از شوک بر وضعیت شناختی بیماران تاثیر داشته است. به این معنی بیمارانی که قبل از اجرای الکتروشوک درمانی آموزش های لازم را در مورد علل و فایده استفاده از این روش, شیوه اجرا و عوارض موقتی ناشی از درمان را دیده بودند از وضعیت شناختی بهتری برخوردار بودند, لذا لازم است جهت کاهش عوارض بعد از الکتروشوک درمانی آموزش های لازم قبل از اجرای این روش داده شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آخوندی، معظمه، اکبرپور، فریبا، حجتی، حمید، شکوری، حمیدرضا، شریف نیا، سیدحمید، و نظری، رقیه. (1390). بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک در بخش اعصاب و روان بیمارستان های شهید یحیی نژاد بابل و امام رضا (ع) آمل 1388. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 9(2 (پی در پی 31))، 61-66. SID. https://sid.ir/paper/191086/fa

    Vancouver: کپی

    آخوندی معظمه، اکبرپور فریبا، حجتی حمید، شکوری حمیدرضا، شریف نیا سیدحمید، نظری رقیه. بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک در بخش اعصاب و روان بیمارستان های شهید یحیی نژاد بابل و امام رضا (ع) آمل 1388. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1390؛9(2 (پی در پی 31)):61-66. Available from: https://sid.ir/paper/191086/fa

    IEEE: کپی

    معظمه آخوندی، فریبا اکبرپور، حمید حجتی، حمیدرضا شکوری، سیدحمید شریف نیا، و رقیه نظری، “بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک در بخش اعصاب و روان بیمارستان های شهید یحیی نژاد بابل و امام رضا (ع) آمل 1388،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 9، no. 2 (پی در پی 31)، pp. 61–66، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191086/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button